یوسف باپیری در گفتگو با هنرآنلاین بیان کرد: پیش تولید نمایش "ویران" به سه سال پیش بر می‌گردد زمانی که پروژه نظری پایان نامه خود در باب تئاتر مستند را تدوین می‌کردم وبا موضوع زلزله تهران تحقیقات خود را آغاز کردم سپس به پیشنهاد نویسنده اثر قرار شد موضوع را به طور عملی نیز کار کنیم.

باپیری در رابطه با شیوه تئاتر مستند بیان کرد: این شیوه در ایران خیلی شناخته شده نیست و منابع فارسی کمی در این زمینه وجود دارد. در این شیوه تنها این طور نیست که بر اساس یک جریان واقعی متنی نوشته شود بلکه مجموعه بزرگی و آرشیوی از مدارک، فیلم‌ها، اطلاعات و گفتگوها جمع آوری می‌شود تمام مصالحی گرد آوری شده توسط نویسنده چیدمان و دراماتورژی شده و در نهایت محصول متنی در اختیار گروه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در تئاتر مستند از تصاویر و اسلایدها به عنوان سندی استفاده می‌شود، و بازی بازیگران نیز متفاوت بوده آنها در واقع شخصیت‌های واقعی را روی صحنه بازسازی می‌کنند و نقشی وجود ندارد.

باپیری در رابطه با "ویران" که نمایش برگزیده سال گذشته جشنواره فجر است عنوان کرد: در این اثر با مردم و کارشناسان در رابطه با موضوع زلزله صحبت شده و فیلم آن در نمایش استفاده شده همچنین در دیالوگ‌های بازیگران از صحبت‌های آنها استفاده می‌شود.

کارگردان تئاتر تصریح کرد: در این اثر دو ویرانی وجود دارد یکی زلزله و ویرانی مهمتر آن است که درون ما اتفاق می‌افتد و با تماشای نمایش تماشاگر متوجه آن می‌شود. پیام اصلی اثر این است که مرز بین واقعیت و نمایش کجا است و در واقع در این نمایش خودمان را در قالب زلزله نقد کردیم و حرف اصلی نمایش بیان مسائل اجتماعی مهم است.

باپیری در رابطه با اجرای نمایش در تالار مولوی گفت: تماشاگری که برای دیدن نمایش وارد این سالن می‌شود گذری نیست و تا به امروز استقبال خوبی از نمایش انجام شده است.

امروز پنجشنبه 3 اسفند نمایش "ویران" به علت وفات حضرت معصومه اجرا ندارد، نمایش "ویران" نوشته محمد منعم و کارگردانی یوسف باپیری که در آن بهرام افشاری، مهتا پناهی، عباس جمالی، نگین خامسی، معصومه رحمانی، هوتن شکیبا، مرجان قمری، نوید محمدزاده، زارا مولایی به عنوان بازیگر حضور دارند.

نمایش مستند "ویران" به موضوع زلزله تهران می‌پردازد، هر روز به غیر از شنبه‌ها ساعت 17:30 در سالن اصلی مولوی اجرا می‌شود.

انتهای پیام/54/53