به گزارش خبرنگار هنر آنلاین "روزهای فرهنگی ترکیه" با مجموعه برنامه های متنوع فرهنگی و هنری همچون؛ نمایش فیلم، کنسرت، نمایشگاه های عکس، لباس و معماری شهرهای ترکیه در خانه ی هنرمندان ایران در حال برگزاری است.

با پیشرفت قابل ملاحظه سینمای ترکیه با ورود نسل جوان فیلم سازانی مثل کاپلان اوغلو سینمای ترکیه دوران رکود را پشت سر گذاشته است و آوازه جهانی پیدا کرده است.

نمایش فیلم های "روزی روزگاری در آناتولی"، "عسل" و "جعبه پاندورا" با بررسی و تحلیل "محمدرضا اصلانی"، "دکتر عبدالحسن لاله"، "سعید عقیقی" و "محسن خیمه دوز"، اجرای کنسرت هایی از گروه "آکیسا" و "سنتا گروبو"، برپایی نمایشگاه های عکس شهرهای "مادرین"، "شانلی اورفا"، "گازیان تب"، و کشورهای "جاده ابریشم" با گرایش ایران و ترکیه و بررسی "معماری شهری در ترکیه" و همچنین برپایی نمایشگاه لباس سنتی شهرهای مختلف ترکیه، از جمله برنامه های "روزهای فرهنگی ترکیه" در خانه ی هنرمندان ایران است.

فیلم " عسل " فیلم برگزیده جشنواره برلین در سال 2010 است که برای کاپلان اوغلو خرس طلایی را به ارمغان آورد و در جشنواره فیلم فجر گذشته با استقبال خوب مخاطبان ایرانی مواجه شد . فیلم روایتگر زندگی کودک شش ساله ای در کوهستان های ترکیه است . در این فیلم کارگردان به موضوعی انسانی می پردازد.

از دیگر برنامه های جنبی "روزهای فرهنگی ترکیه" می توان به؛ برگزاری نشست تخصصی بررسی هنر ایران و ترکیه نیز با سخنرانی استادانی چون؛ دکتر "مهدی محمدزاده"، "دکتر غلامعلی حاتم"، "دکتر عبدالحسین لاله"، "الهه بخت آور"، "کریم میرزایی" و "محمت سلیم اوزبان" با موضوعات تبادلات فرهنگی ایران و ترکیه از منظر نگارگری، چگونگی ورود سلجوقیان و پیدایش عثمانی ها در آناتولی، نگاهی به سینمای مدرن ترکیه، سرگذشت مشابه قالی ایران، ادبیات ترکیه و ترمینولوژی مشترک در هنر ایران و ترکیه اشاره کرد که از ساعت 14 تا 16 عصر پنجشنبه در سالن استاد امیرخانی خانه ی هنرمندان ایران برگزار می شود.

انتهای پیام/