به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، این همایش با همکاری فرهنگستان هنر، پژوهشکده هنر، معاونت امور هنری وزارت ارشاد و دانشگاه هنر اسلامی تبریز در دوبخش اصلی و دانشجویی برگزار می‌شود.

این هم اندیشی به سه محور "چیستی هنرآیینی"، "رویکردهای تحلیلی به هنرهای آیینی ایران" و " مطالعات موردی هنرهای آیینی در ایران" اختصاص دارد.

"چیستی هنرآیینی" به بررسی نسبت هنر و آیین در ایران، ویژگی‌ها و کارکردهای هنرهای آیینی ایران، جایگاه و نسبت هنرهای آیینی در هنر معاصر ایران و جایگاه هنرهای آیینی در مطالعات فرهنگی می پردازد. همچنین در "رویکردهای تحلیلی به هنرهای آیینی ایران" معرفی و کاربست رویکردهای تحلیلی و تفسیری در بررسی هنرهای آیینی مورد بحث قرار می گیرد.

در بخش اصلی این همایش «جلوه‌های هنر-آیینی انواع ذکر در فرهنگ مردم ترکمن»، «مراسم آیینی پولکه گردانی» ، «آیین نمایشی آفر» ، «آیین‌های مربوط به جشن خرمن در ایران» ، «مراسم و هنر آیینی پیرشالیار»، «موسیقی آیینی "پیر پتر" بلوچستان» ، «پیوند نقوش با مراسم آیینی شیلان در مازندران» ، «ساری گلین: نمایش آیینی مقوله‌های عشق و اخلاق در آذربایجان» ،«آیین و مراسم سنگ‌زنی روز عاشورا و نمادشناختی آن» ، «شیر سنگی(بردشیر) تجسمی از هنر و آیین در قوم بختیاری» ، «نسبت موسیقی آیینی و موسیقی دستگاهی ایران» ، «رویکرد نشانه-معناشناسی در تجریه و تحلیل گفتمان موسیقی دستگاهی ایران» ، «بررسی نقش درخت زندگی(اسطورة جاودانگی) در آثار مفرغی لرستان در پنج تا سه هزار سال پیش» و «مراسم طبل‌زنی ماه رمضان در طبس» ارائه می‌شوند.

همچنین «مطالعة بنیان‌های مشترک پرده‌های آیینی و قالیچه‌های تصویری دورة قاجار» ، «بررسی انسان‌شناختی نقش شیرسرهای سقانفار سیدرزاق روستای شیاده بابل» ، «تحول سقاخانه‌های معاصر از منظر کارکرد و محتوا»،‌ «بررسی روابط بینامتنی در یک شیء هنری-آیینی ایرانی اسلامی: قاب آینة فولادی منسوب به ناصرالدین‌شاه قاجار" ، «نسبت هنر آیینی و فضای عمومی شهری» و «آیین شیرگردانی، آیینی عاشورایی در منطقة ششتمد سبزوار» از جمله مقالات راه یافته در بخش دانشجویی همایش به شمار می‌روند.

گفتنی است، دبیر علمی این هم‌اندیشی را شهاب پازوکی بر عهده دارد و «محمد میرشکرایی»، «امیرکاووس بالازاده»، «جهانگیر نصری‌اشرفی» و «ناهید عبدی» اعضای این شورا را تشکیل می‌دهند.

همایش هنرهای آیینی در ایران روز یکشنبه سیزدهم اسفند ماه ساعت 9:30 در تالار بعثت دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار می شود.

انتهای پیام/