به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، علی شعبانی موسس و مسئول خانه کاریکاتور حوزه هنری اراک، با یک اثر در بخش کاریکاتور پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر حضور دارد.

شعبانی گفت: این کاریکاتور با موضوع بی عدالتی در جهان است و به مسئله گرسنگی در کشورهای آفریقایی می پردازد زیرا به عقیده من یکی از عمده ترین مسائل در زمینه عدالت، مساله سیری است که جزء یکی از نیازهای اولیه است.

وی در شرح اثر بیان کرد: در این کاریکاتور یک کودک گرسنه آفریقایی به تصویر کشیده شده است که هدیه ای را دریافت کرد است و تصور می کند داخل آن نان وجود دارد اما زمانیکه آن را می گشاید داخل آن یک ترازوی عدالت است.

وی افزود: تکنیک این اثر اکرلیک است؛ و نوع نگاه من تضادگونه است و در ایده های من معمولا تضاد مشاهده می شود.

شعبانی درباره آثار این دوره از جشنواره فجر گفت: تعدادی از کارها را دیدم. امسال تعدادی از آثار با موضوع عنوان شده نزدیکی نداشت. اما در مجموع با توجه به دقت نظر زیادی که در انتخاب آثار ارائه شده به جشنواره صورت گرفته بود سطح آن را مثبت ارزیابی می کنم.

وی تصریح کرد: عنوان وموضوع برای کاریکاتور نیاز است. موضوعی بودن جشنواره از سویی باعث ایجاد رقابت و از سویی دیگر سبب ایجاد تکراری شده بود. بهر حال نکته آن است که موضوعی بودن برای کاریکاتور یک نیاز است.

مدرس دانشگاه فرهنگ و هنر اراک دررابطه با جایگاه هنر کاریکاتور و وضعیت آن در شهر اراک بیان کرد: شرکت کاریکاتوریست ها در فستیوال ها و مسابقات و کسب موفقیت های بین المللی نشانی از پیشرفت کیفی و کمی این هنر است. اراک از سال از سال 82 که خانه کاریکاتور در آن شکل گرفت خوشبختانه تاکنون سیر خوب و رو به رشدی را طی کرده است و فعالیت های گوناگونی را داشته است مسابقات و نمایشگاه هایی استانی در طول سال برگزار می شود. امسال دو نفر از این استان به جشنواره هنرهای تجسمی فجر راه پیدا کرده اند. در یک نگاه کلی اراک در کاریکاتور حرف برای گفتن دارد.

کاریکاتور با مطبوعات رابطه بسیار نزدیکی دارد و آنها وام دار یکدیگر هستند. متاسفانه نگاه مطبوعاتی صحیح به کاریکاتور وجود ندارد و اهالی مطبوعات خیلی احساس نیاز احساس نمی کنند. نکته قابل توجه فضا نگاه تخصصی هنوز به وجود نیامده است اما از لحاظ اجرا کارها کاملا تخصصی و خوب هستند.

در ایران جشنواره جایگاه بالاتری دارد

مهدی عزیزی دیگر کاریکاتوریست اراکی با دو اثر در جشنواره فجر شرکت کرده است گفت: آثار من با موضوع عدالت ارسال شده است. دیدن کاریکاتور مهمترین جنبه یک کار است چون خود بیانگر همه مسائل است و توضیح دادن آن مشکل است.

وی ادامه داد: امسال سومین سالی است که در این جشنواره شرکت می کنم، متاسفانه هنوز کارها در سایت نیامده و من موفق به دیدن آن نشده ام. در اجرا از یک کارتونیست کوبایی پیروی می کنم که در طراحی سبک خاصی دارد و افراد بسیاری در آمریکای جنوبی از این سبک پیروی می کنند، من هم با این روش طراحی می کنم.

عزیزی افزود: از فضاهای بومی کم استفاده می کنم ، زیرا به فضای طراحی من نزدیک نیست. با تعدادی از مجلات و سایت های خبری کار می کنم که موضوعاتی را به من می دهند و من بر طبق آن کار می کنم. کار بومی فضای طراحی خاص خود را می طلبد و وارد شدن به آن بسیار سخت است. سوژه های بین المللی برام بهتر است.

وی در رابطه با وضعیت کاریکاتور در اراک بیان کرد: کاریکاتور جایگاهی ندارد تعداد محدودی هفته نامه وجود دارد که یکی دو تاکار می گیرند و بچه ها باید برای ارائه کارهایشان تنها به جشنواره ها بسنده کنند.

این کارتونیست تصریح کرد: کاریکاتور بیشتر مخصوص به مطبوعات است و وقتی مطبوعات وضعیت مثبت پیدا کند طبعا به آن هم سرایت می کند و خود به خود وضعیت مناسب تری پیدا می کند. در ایران جشنواره ها جایگاه بالاتری دارند یعنی هنرمند باید در جشنواره شرکت کند تا کارش مطرح شود.

انتهای پیام/