به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، تشکیل شورای علمی متشکل از شاعرانی شاخص برای این جشنواره را تصمیمی مهم و موثر و نحوه برپایی برنامه‌های این دوره از جشنواره شعر فجر را مطلوب ارزیابی و تاکید کرد: برگزاری جشنواره شعر فجر در هر سطحی ارزشمند است چون توجه جامعه را به مقوله شعر معطوف می‌کند.

پدیدآورنده کتاب‌هایی مانند «خلاصه باران» و «در جستجوی جانب‌ آبی» با تقدیر از دست اندرکاران این دوره از جشنواره شعر فجر افزود: همین که مسئولان و متولیان فرهنگی به شعر توجه دارند و آثار شاعران جوان را بررسی کرده‌اند، در جای خود بسیار مهم و باارزش است.

این شاعر ضمن بیان این نکته که هر جشنواره‌ای ممکن است نکات مثبت و همچنین کاستیهایی داشته باشد، در عین حال یادآور شد: به اعتقاد من جشنواره امسال شعر فجر، منظم‌تر و زمانبندی شده‌تر از جشنواره‌های قبلی بود؛ به عبارت دقیقتر استفاده بهینه متولیان امسال جشنواره شعر فجر از تجربه‌های دوره‌های پیشین، کامیابیهای این دوره را بیشتر کرده است.

یوسف‌نیا که آثاری پژوهشی در زمینه شعر خواجه عبدالله انصاری، شاه نعمت‌الله ولی، بیدل دهلوی، عطار، سنایی و فخرالدین عراقی به چاپ رسانده است، همچنین گفت: از آنجا که دبیر این دوره از جشنواره شعر فجر توانایی اجرایی فوق العاده‌ای دارد و عمیقاً و دقیقاً در متن برنامه‌های جشنواره حضور داشته، این مسئله به هر چه منظم‌تر اجرا شدن این برنامه‌ها کمک کرده است.

وی افزود: بنده برخلاف تصور عده‌ای که این سوال را مطرح می‌کنند که چرا دبیر جشنواره شعر فجر شاعر نیست، معتقدم دبیر این جشنواره نباید شاعر باشد اما دبیر علمی و اعضای هیئت علمی الزاماً باید شاعر باشند.

یوسف‌نیا در توضیح این نکته گفت: شاعران به دلیل خصوصیات شاعرانه‌شان کمتر امکان انجام امور اجرایی را دارند و این یک مسئله بدیهی و البته طبیعی است. در عین حال کسی باید در مسند دبیری جشنواره شعر فجر قرار بگیرد که اولاً شاعران را خوب بشناسد، ثانیاً تجربه اجرایی همایش‌های مشابه را داشته باشد و ثالثاً در اجرا، دقیق و منظم باشد که دبیر امسال جشنواره شعر فجر از این ویژگیها برخوردار است.

این شاعر همچنین نحوه انتخاب داوران جشنواره شعر فجر را هوشمندانه و حساب شده، توصیف کرد و یادآور شد: برای هر قالب شعری شاعرانی انتخاب شده بود که در آن حوزه تخصص دارند و این توجه به امور فنی و علمی و دقیق، قابل تحسین است.

وی در مورد نحوه اطلاع‌رسانی جشنواره شعر فجر امسال هم ضمن مطلوب ارزیابی کردن آن، از آنچه بی‌التفاتی بعضی سایت‌های خبری به این جشنواره نامید، گلایه کرد و گفت: این مسئله در حالی اتفاق می‌افتد که امسال جشنواره شعر فجر، کارآمدتر از دو‌ره‌های قبل برگزار شده است‌.

انتهای پیام/