به گزارش خبرنگار هنر آنلاین، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی ˈجیب برخیابان جنوبیˈ که عصر جمعه در دوم نهمین روز برپایی سی ویکمین جشنواره فیلم فجر در سالن سعدی برج میلاد تهران به نمایش درآمد، با حضور اصحاب رسانه، بازیگران برگزار شد.

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی ˈجیب برخیابان جنوبیˈ که عصر جمعه در دوم نهمین روز برپایی سی ویکمین جشنواره فیلم فجر در سالن سعدی برج میلاد تهران به نمایش درآمد، با حضور اصحاب رسانه، بازیگران، کارگردان و سایرعوامل این فیلم برپا شد. ˈسیاوش اسعدیˈ کارگردان فیلم ˈجیب برخیابان جنوبیˈ گفت: بعد از فیلم ˈحوالی اتوبانˈ مدتی سه تا چهار سال را بیکار بودم .در واقع سه فیلمنامه که به کمک ˈحمید نعمت اللهˈ نوشته بودم هر کدام به دلایلی رد شد تا اینکه در نهایت این فیلمنامه که اقتباسی از یک داستان فرانسوی است، مورد پذیرش قرار گرفت. وی اضافه کرد: آنچه که امروز روی پرده سینما دیدم، به لحاظ صدا و تصویر با آنچه که ساخته بودم متفاوت بود. چرا که بخش عمده ای از ˈجیب بر خیابان جنوبیˈ بر اساس فضاسازی است که آنگونه ترسیم نشده بود. وی مصنوعی بودن باران های فیلم را به خاطر نمایش روشن تصاویر دانست و گفت: بیش از دو سوم چهره بازیگران فیلم، در تاریکی باید باشد که به خاطر نور بیش از حد نمایش اینگونه نشده بود و این امر در حس و حال صحنه ها اثر دارد. اسعدی در پاسخ به سووالی درباره پیام فیلم گفت: این موضوع که پیام فیلم چیست یا قصد بیان چه چیزی را دارد، برایم مفهوم نیست. فیلم حرف خود را بر روی پرده می زند و اگر قرار باشد من به فیلم سنجاق شوم و درباره آن توضیح دهم، درست نیست. کارگردان فیلم ˈجیب برخیابان جنوبیˈ افزود:من سعی کردم با فرم و فضای مورد نظرم ، قصه ای را به درستی روایت کنم و به نظر در وضعیت سینمای امروز بیش از این نمی توان کاری کرد. ˈعلی سرتیپیˈ تهیه کننده نیز عنوان کرد:دوسال دنبال ساخت فیلم ˈجیب برخیابان جنوبیˈ بودم و امروز خوشحالم که این فیلم ساخته شده است. وی همچنین توضیح داد: این فیلم در مقایسه با تمام فعالیت های 23-24 ساله ام ،کاری متفاوت بود. در واقع در تمام این سال ها من بیشتر به فیلم هایی که متوجه گیشه است، پرداخته ام. اما این فیلم را برای گیشه نساخته ام. این تهیه کننده سینما اضافه کرد:این فیلم به نوعی خمس سال ها فعالیت سینمایی من بود که باید پرداخت می شد.اگر چه فکر می کنم می تواند در گیشه موفق باشد. وی دربخشی از سخنانش گفت:درابتدا تصور می کردیم با 50 جلسه امکان فیلمبرداری کار را داریم ،اما به دلیل مسائلی که پیش آمد در فیلمبرداری وقفه ایجاد شد. بنابر این مجبور شدیم، ادامه صحنه های فیلم را درتابستان بگیریم و برتن بازیگران و حتی مردم داخل مترو کاپشن و لباس زمستانی بپوشانیم. ˈمصطفی زمانیˈ بازیگر این فیلم نیز در سخنانی عنوان کرد: از نظر من فیلم ˈحوالی اتوبانˈ اثر خوبی بود،ازاین رو وقتی فیلمنامه را خواندم شخصیت آن به نظرم جالب آمد و آن را پذیرفتم. وی درباره بازی خود توضیح داد: با وجود وقفه چند ماه در ضبط فیلم ،من تلاش کردم که حس و حال خودم را یکدست نگه دارم. ˈعلی برازندهˈ فیلمبردار آخرین ساختهˈسیاوش اسعدیˈ نیز گفت: قرار بود فیلمبردار این فیلم فرد دیگری باشد،اما به دلیل عدم حضور وی من با کارگردان توافق کردم. پیشنهاد این سبک فیلمبرداری هم از کارگردان بود و من تمام تلاشم را کردم تا با نورپردازی و شیوه فیلمبرداری به نظر وی نزدیک شوم. ˈحسن دادخواهˈ دیگر تهیه کننده فیلم نیز هزینه ساخت این فیلم را بیش 650 تا 700 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این فیلم به خاطر لوکیشن های متعدد، صحنه های خیابانی، زمستان کوتاه تهران و همچنین حساسیت کارگردان کار دشواری بود. ˈپیمان یزدانیانˈ آهنگساز این فیلم هم درباره استفاده از موسیقی آرام در صحنه های اکشن توضیح داد: این حرکت مخاطف پدیده جدیدی نیست و به جرات کارگردان باز می گردد که اسعدی این کار را کرد. وی در پاسخ به سووالی درباره استفاده بیش از حد از موسیقی گفت: این فیلم این کار را می طلبید. البته به نظرم در صحنه ای که نورا هاشمی در دستشویی مترو گریه می کند به خاطر بازی فوق العاده و حسی قوی که دارد، به موسیقی نیاز ندارد که از کارگردان می خواهم با حذف موسیقی این بخش موافقت کند. فیلم ˈجیب بر خیابان جنوبیˈ پس از ˈحوالی اتوبانˈ دومین ساخته بلند سینمایی ˈسیاوش اسعدیˈ است که بازیگرانی از جمله نورا هاشمی، مصطفی زمانی، بهناز جعفری، امیر جعفری، محمود جعفری و لیلا بلوکات در آن ایفای نقش می‌کنند.

ˈسیاوش اسعدیˈ کارگردان فیلم ˈجیب برخیابان جنوبیˈ گفت: بعد از فیلم ˈحوالی اتوبانˈ مدتی سه تا چهار سال را بیکار بودم .در واقع سه فیلمنامه که به کمک ˈحمید نعمت اللهˈ نوشته بودم هر کدام به دلایلی رد شد تا اینکه در نهایت این فیلمنامه که اقتباسی از یک داستان فرانسوی است، مورد پذیرش قرار گرفت.

وی اضافه کرد: آنچه که امروز روی پرده سینما دیدم، به لحاظ صدا و تصویر با آنچه که ساخته بودم متفاوت بود. چرا که بخش عمده ای از ˈجیب بر خیابان جنوبیˈ بر اساس فضاسازی است که آنگونه ترسیم نشده بود.

وی مصنوعی بودن باران های فیلم را به خاطر نمایش روشن تصاویر دانست و گفت: بیش از دو سوم چهره بازیگران فیلم، در تاریکی باید باشد که به خاطر نور بیش از حد نمایش اینگونه نشده بود و این امر در حس و حال صحنه ها اثر دارد.

اسعدی در پاسخ به سووالی درباره پیام فیلم گفت: این موضوع که پیام فیلم چیست یا قصد بیان چه چیزی را دارد، برایم مفهوم نیست. فیلم حرف خود را بر روی پرده می زند و اگر قرار باشد من به فیلم سنجاق شوم و درباره آن توضیح دهم، درست نیست.

کارگردان فیلم ˈجیب برخیابان جنوبیˈ افزود:من سعی کردم با فرم و فضای مورد نظرم ، قصه ای را به درستی روایت کنم و به نظر در وضعیت سینمای امروز بیش از این نمی توان کاری کرد.

ˈعلی سرتیپیˈ تهیه کننده نیز عنوان کرد:دوسال دنبال ساخت فیلم ˈجیب برخیابان جنوبیˈ بودم و امروز خوشحالم که این فیلم ساخته شده است.

وی همچنین توضیح داد: این فیلم در مقایسه با تمام فعالیت های 23-24 ساله ام ،کاری متفاوت بود. در واقع در تمام این سال ها من بیشتر به فیلم هایی که متوجه گیشه است، پرداخته ام. اما این فیلم را برای گیشه نساخته ام.

این تهیه کننده سینما اضافه کرد:این فیلم به نوعی خمس سال ها فعالیت سینمایی من بود که باید پرداخت می شد.اگر چه فکر می کنم می تواند در گیشه موفق باشد.

وی دربخشی از سخنانش گفت:درابتدا تصور می کردیم با 50 جلسه امکان فیلمبرداری کار را داریم ،اما به دلیل مسائلی که پیش آمد در فیلمبرداری وقفه ایجاد شد. بنابر این مجبور شدیم، ادامه صحنه های فیلم را درتابستان بگیریم و برتن بازیگران و حتی مردم داخل مترو کاپشن و لباس زمستانی بپوشانیم.

ˈمصطفی زمانیˈ بازیگر این فیلم نیز در سخنانی عنوان کرد: از نظر من فیلم ˈحوالی اتوبانˈ اثر خوبی بود،ازاین رو وقتی فیلمنامه را خواندم شخصیت آن به نظرم جالب آمد و آن را پذیرفتم.

وی درباره بازی خود توضیح داد: با وجود وقفه چند ماه در ضبط فیلم ،من تلاش کردم که حس و حال خودم را یکدست نگه دارم.

ˈعلی برازندهˈ فیلمبردار آخرین ساختهˈسیاوش اسعدیˈ نیز گفت: قرار بود فیلمبردار این فیلم فرد دیگری باشد،اما به دلیل عدم حضور وی من با کارگردان توافق کردم. پیشنهاد این سبک فیلمبرداری هم از کارگردان بود و من تمام تلاشم را کردم تا با نورپردازی و شیوه فیلمبرداری به نظر وی نزدیک شوم.

ˈحسن دادخواهˈ دیگر تهیه کننده فیلم نیز هزینه ساخت این فیلم را بیش 650 تا 700 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این فیلم به خاطر لوکیشن های متعدد، صحنه های خیابانی، زمستان کوتاه تهران و همچنین حساسیت کارگردان کار دشواری بود.

ˈپیمان یزدانیانˈ آهنگساز این فیلم هم درباره استفاده از موسیقی آرام در صحنه های اکشن توضیح داد: این حرکت مخاطف پدیده جدیدی نیست و به جرات کارگردان باز می گردد که اسعدی این کار را کرد.

وی در پاسخ به سووالی درباره استفاده بیش از حد از موسیقی گفت: این فیلم این کار را می طلبید. البته به نظرم در صحنه ای که نورا هاشمی در دستشویی مترو گریه می کند به خاطر بازی فوق العاده و حسی قوی که دارد، به موسیقی نیاز ندارد که از کارگردان می خواهم با حذف موسیقی این بخش موافقت کند.

فیلم ˈجیب بر خیابان جنوبیˈ پس از ˈحوالی اتوبانˈ دومین ساخته بلند سینمایی ˈسیاوش اسعدیˈ است که بازیگرانی از جمله نورا هاشمی، مصطفی زمانی، بهناز جعفری، امیر جعفری، محمود جعفری و لیلا بلوکات در آن ایفای نقش می‌کنند.

پایان پیام//