به گزارش هنرآنلاین، پیروز ارجمند دبیر جشنواره خنیاگران انقلاب اسلامی در سخنانی به تشریح واژه «اتنوموزیکولوژی» پرداخت و گفت: این واژه به معنی موسیقی‌شناسی قومی است که اکنون شاخه‌های دیگر این هنر مانند پاپ، جاز و راک نیز به آن اضافه شده است.

ارجمند درخصوص ساخت آهنگسازی در شاخه محلی گفت: آهنگسازی که قصد ساخت موسیقی محلی دارد، باید ساکن همان محل شده و با گویش و زبان مردم آنجا آشنا شود. به این ترتیب می‌تواند، لایه‌های جدید موسیقی را درک کرده و به زوایای مختلف آن دست یابد.

وی با بیان این نکته که مرجعیت موسیقی با استادان موسیقی است، اضافه کرد: ما معتقدیم در موسیقی شرق شما مرجع هستید و تعیین می‌کنید که پرده‌بندی‌تان درست و یا اشتباه است . به عنوان مثال بنده صلاحیت دسته‌بندی تارهای استاد شهناز، لطفی و علیزاده را ندارم و نمی‌توانم درباره فالش بودن سازهای آنان اظهار نظر کرده و صلاحیت آنها را زیر سوال ببرم.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری درباره نحوه داوری در جشنواره گفت: ما به این نتیجه رسیدیم در داوری آثار نمی‌توان بین دوتارنواز خراسانی و کمانچه‌نواز لرستانی قضاوت کنیم زیرا نمی‌توان درباره دانش افراد داوری کرد، ما به توانایی گروه‌های موسیقی محلی در پرورش دادن موضوعات مطرح شده رای می‌دهیم.

وی در پایان سخنان خود تصریح کردکه این جشنواره موسیقی یک جشنواره آماتور نیست و شما استادان رشته موسیقی هستید و این دلیل حضور شما در این جا است.

کارگاه آموزش موسیقی پنج شنبه 19 بهمن ماه در سینما استقلال شهر خرم آباد برگزار شد.

انتهای پیام/