به گزارش هنرآنلاین، تپه‌ی حسنلو واقع در استان آذربایجان غربی حدود هشت‌هزار سال قدمت دارد. جدیدترین لایه‌های این تپه به دوره‌ی مغول و قدیمی‌ترین آن‌ها به هزاره‌ی ششم پیش از میلاد متعلق‌اند.

جلیل رستم‌پور - سرپرست معاونت میراث فرهنگی آذربایجان غربی - گفت: اگر اعتبارات لازم تأمین شود، 16 پرونده‌ی مرمتی خواهیم داشت و برای کاوش باستان‌شناسی نیز تپه‌ی حسنلو و محوطه‌ای را در پشت سدی درارومیه که قرار است آب‌گیری شود، در برنامه داریم.

همچنین درباره‌ی کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه‌ی حسنلو، محمد خطیب‌شهیدی - باستان‌شناس - که مدتی در این تپه کاوش کرده است به خبرنگار ایسنا گفت: مهم‌ترین اقدامی که باید در تپه‌ی حسنلو انجام شود، بازنگری است، زیرا حدود 50 سال پیش این محوطه کاوش شد و رابرت دایسون - باستان‌شناس - هم که چند فصل اینجا کاوش کرده بود، پس از مدتی متوجه شد، برداشت‌هایش از تپه‌ی حسنلو اشتباه بوده است و آن را در مقاله‌ای اعلام کرد.

وی افزود: در این تپه‌ی باستانی، با اعتبارات محدود 7 تا 10 میلیون تومانی نمی‌توان کاری از پیش برد، اینجا به 50 تا 100میلیون تومان اعتبار نیاز دارد. همچنین حریم آن باید زودتر مشخص و قطعی شود و به کاهگل‌های روی خشت‌ها هم که گویا براثر بارندگی در چند سال گذشته ریخته‌اند، باید رسیدگی شود.

انتهای پیام/