صاحب آهنگر کارگردان و بازیگر این نمایش به هنرآنلاین گفت: از ابتدای تیر ماه تمرینهای گروه شروع شد، بعد از اجرای عموم در مازندران و برگزیده شدن در بخش مناطق به تهران و بخش مسابقه جشنواره فجر راه پیدا کردیم.

وی افزود: در این نمایش نقش سامی را ایفاء کردم. این شخصیت هر سال، روز تولدش به چوب تبدیل می شود و به کما می رود.

در ابتدا با این نقش مشکل داشتم و تصور نمی کردم از پس ایفای آن بربیایم زیرا بسیار سخت و پیچیده بود. این نقش همراه با بازی های سنگین بدنی بود؛ کاری که من برای نزدیک شدن به این نقش بود تمرینات فشرده بدنی بود که بتوانم حرکات سخت این شخصیت را ایفاء کنم.

وی تصریح کرد: در گروه با افراد باتجربه ای همکاری می کردم این افراد سابقه طولانی در بازیگری دارند و به عنوان کارگردان به راحتی توانستم آنها را به جایی مد نظرم برسانم. معمولا در روند تمرین بازیگران به آن نقش مورد نظرشان دست پیدا کردند. من هیچ وقت چیزی را به گروه دیکته نکردم.

آهنگر در رابطه با اجرای عمومی این نمایش در تهران گفت: در جشنواره فجر نمایش «تولدت مبارک سامی» در سالن سنگلج اجرا شد.صحبت هایی مبنی بر اجرای عمومی این اثر در سنگلج صورت گرفته است و مراحل اداری آن در حال انجام شدن است. البته برای یک گروه شهرستانی اجرای عمومی در یک شهر دیگر مشکل است زیرا شرایط خاص خود را می طلبد.

وی با بیان اینکه نمایش هایی با سطح کیفی بالا در مازندران انجام می شود گفت: امور مالی در استان ها مشکل زا است. در واقع طرح و ایده اجرایی کارگردانی من را امکانات من به وجود می آورد. همه گروههای تئاتری تا یک اندازه ای می توانند با عشق کار کنند ولی از یک جایی به بعد پوستر، طراحی لباس، دکور و مسائل دیگری به جود می آید که تنها با عشق ساخته نمی شود.

بازیگر منتخب بخش مناطق ادامه داد: جشنواره امسال چهارمین سال حضور من در این رویداد هنری است . آثار در این جشنواره تنها یک شب به روی صحنه می روند . به نظر من گروه مجری باید بتواند در زمان اجراها حضور داشته باشد و آثار را ببیند؛ گروهها تبادل اطلاعات داشته باشند. اما متاسفانه این اتفاق نمی افتد. تنها به 6 نفر از گروه 12 نفره من به مدت 3 روز اسکان داده شد من در روز اختتامیه تنها جایزه ام را دریافت کردم در حالیکه دوست داشتم گروه در کنار من حضور داشته باشند و نتیجه موفقیت خود را ببینند. نکته دیگر آنکه تعدادی بیلیط به ما داده شد برای روزی که خود م اجرا داشتم بیلیط داشتم و مسلما نمی توانستم کارها را ببینم.

آهنگر در پایان بیان کرد: متاسفانه به غیر از همکارهای تئاتری استان که پیام تبریک فرستادند، تنها مقابل دو اداره بنر تبریک نصب کردند. این اتفاق خوبی برای یک گروه نیست ما انتظار داشتیم حداقل یه ارگان زنگ می زدند و گروه را دعوت به یک چای ساده می کردند.

همچنین فاطمه مکاری کاندید بازیگر زن و نویسنده نمایش «تولدت مبارک سامی» درباره خلق این اثر نمایشی گفت: من از فروردین ماه شروع به نوشتن نمایشنامه کردم. من با خلق یک شخصیت شروع به نوشتن یک نمایشنامه می کنم . شخصیت خاصی را مد نظر داشتم و پس از آن شروع به خلق آن کردم و زوایای شخصیت او را به وجود آوردم. در طول کار تغییراتی در آن دادم و در جریان کار متن عوض شد. با همکاری سایر اعضای گروه متن را کامل کردم.

وی افزود: دوست داشتم شیوه ای از متن را تجربه کنم. به سبک های مختلف رئال علاقه دارم و در این کار سعی کردم از عناصر رئالیسم جادویی استفاده کنم. رئالیسم جادویی تقریبا تمام آن چیزی که مد نظرم بود. تلاش کردم از شاخص های این سبک را در کارم رعایت کنم؛ نمی دانم تا چه اندازه در این امر موفق بودم اما تمام سعی خودم را انجام دادم تا به آن نزدیک بشوم.

مکاری بیان کرد: در این نمایش ایفاگر نقش یک دختر، یک شخصیت خیالی بودم. این شخصیت وارد جریان زندگی یک خانواده می شود و سبب ایجاد تغییراتی در زندگی این افرادمی گردد. به بازیگری علاقه خاصی ندارم چون در مازندران محدودیت بازیگر داشتیم و در جلسات درخوانی شخصیت دختر را خواندم از من خواستند این نقش را ایفا کنم. این شخصیت کاملا طنز بود و با شخصیت اصلی من که فردی جدی هستم متفاوت بود. ایفای نقش خیلی سنگین بود خوشبختانه در جشنواره استانی بعد از اجرای کار با استقبال خوب مخاطبان روبه رو شدم، من حس می کنم چون این شخصیت را خلق کردم توانستم همه جنبه های شخصیتی آن را درک کنم و در کار از آن بهره ببرم.

وی در پایان گفت: در حال بازنویسی یک نمایشنامه با عنوان «هیولای کمد دیواری» هستم. این نمایش در فضای سوررئال است و احتمالا به زودی با همکاری گروه «مهر» به اجرای عمومی در خواهد آمد.

انتهای پیام/