به گزارش هنرآنلاین، علی‌اصغر محمدخانی - معاون فرهنگی و امور بین‌الملل شهر کتاب - با اعلام این خبر گفت: سعدی و یونس‌ امره دو شاعر مهم و تأثیرگذار در زبان و ادبیات فارسی و زبان و ادبیات ترکی هستند و شباهت‌های فراوانی از نظر مضمون و مردمی بودن و نفوذ اجتماعی می‌توان بین سعدی و یونس‌ امره یافت.

محمدخانی افزود: شعر سعدی قرن‌هاست که در میان مردم ایران و بسیاری از کشورهای جهان نفوذ دارد و با اشعار و آثار خود پیام‌های اخلاقی، حکمی، انسان‌دوستانه و صلح و عشق، تساهل و اعتدال را برای بشریت به ارمغان گذاشته است.

معاون فرهنگی شهر کتاب گفت: یونس‌ امره هم از بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین شاعران ترکیه است که تأثیر فراوانی بر ادب و عرفان ترک گذاشته است و قرن‌هاست که اشعار یونس ‌امره به سبب زبانی که در آن‌ها به‌کار رفته، از بالکان تا سرزمین‌های شرق عثمانی زمزمه مردم است.

وی افزود: یونس ‌امره زبان‌های فارسی و عربی را به‌خوبی می‌دانست و با علوم اسلامی و تاریخ اسلام آشنایی کامل داشت و توانایی او در هنر به‌کار بردن زبان است و زبان ترکی به دست یونس‌ امره زیباترین شکل خود را یافت؛ همان‌طور که زبان فارسی به‌دست شاعرانی چون فردوسی، سعدی و مولوی زیباترین شکل خود را یافته است.

محمدخانی گفت که عناصر و واژه‌های فارسی و عربی در زبان یونس ‌امره فراوان به‌چشم می‌خورد و نشان می‌دهد که او در میان صاحبان این فرهنگ زندگی کرده است و از گفته‌های یونس‌ امره چنین برمی‌آید که مولوی او را دوست می‌داشته است و در مثنویات او، تأثیر سعدی، عطار، مولوی و سنایی آشکار است. یونس‌ امره همچون مولوی و سعدی شاعری بیزار از جنگ و آوازدهنده‌ی صلح است و شباهت‌های فراوانی از نظر مضمون و مردمی بودن اشعار می‌توان بین سعدی و یونس‌ امره یافت.

او در ادامه اظهار کرد: همایش سعدی و یونس ‌امره در روزهای ۲۷ و ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ در مرکز فرهنگی شهر کتاب در تهران و در روز اول اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی، در شیراز و هفته اول خرداد در شهرهای آنکارا و اسکی‌ شهیر با حضور سعدی‌پژوهان و یونس ‌امره‌پژوهان ایران و ترکیه برگزار می‌شود و در این فاصله برنامه‌های مختلفی در این چهار شهر در باب زبان و ادبیات فارسی و ترکی برقرار است.

محمدخانی گفت: مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب برنامه‌ریزی کرده است که از ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ در یک دهه، 10 همایش تطبیقی در ایران و 10 کشور دیگر برگزار کند که در بهار امسال همایش سعدی و پوشکین در ایران و روسیه برگزار شد و در سال ۱۳۹۲ همایش سعدی و یونس امره در ایران و ترکیه و در سال ۱۳۹۳ همایش سعدی و سروانتس در ایران و اسپانیا برگزار می‌شود که برگزاری این همایش‌ها تأثیر فراوانی در نزدیکی فرهنگی و ادبیات ایران با دیگر کشورها دارد.

او در پایان به برگزارکنندگان این همایش‌ اشاره کرد و گفت، این همایش به همت مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب، مرکز سعدی‌شناسی، مرکز فرهنگی یونس ‌امره ترکیه و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/