به گزارش خبرنگار هنرآنلاین ، نشست نقد و بررسی مجموعه‌ی تلویزیونی «دختران حوا» با حضور مقیسه (مدیر شبکه تهران)، کریمان (مدیر گروه فرهنگی، اجتماعی شبکه تهران)، حسین سهیلی‌زاده (کارگردان)، عزیز علیزاده (تهیه کننده)، زامیاد سعدوندیان (نویسنده) و بازیگران این مجموعه شامل پوریا پورسرخ، امیرحسین رستمی، نازنین کریمی، ساغر شکوری و محمد جلیلوند (منتقد) و اعضای باشگاه مخاطبان شبکه تهران در فرهنگسرای اندیشه پنجشنبه، 12 بهمن ماه برگزار شد.

در این نشست سعید مقیسه، مدیر شبکه تهران با تبریک سی و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و آغاز دهه فجر و تقدیر از عوامل سریال «دختران حوا» گفت: این دومین نشست از سلسله نشست‌های نقد و بررسی عوامل سریال‌های شبکه تهران است که با حضور اعضای باشگاه مخاطبان شبکه تهران انجام می‌شود.

مدیر شبکه تهران با تاکید بر فراهم شدن ارتباط دوسویه با مخاطبان برنامه‌های شبکه تهران از طریق باشگاه مخاطبان تصریح کرد: مخاطبان می‌توانند نظرات و پیشنهادات خود را درباره‌ی تولیدات و برنامه‌های این شبکه از طریق باشگاه مخاطبان مطرح کنند و ما را با نظرات سازنده‌ی خود در تولید برنامه‌های دیگر شبکه یاری و همراهی کنند.

جلیلوند، منتقد این برنامه در ابتدای این نشست با بیان اینکه مجموعه سریال «دختران حوا» دارای فیلمنامه‌ی خوبی بود، اما پایه و خمیرمایه فیلمنامه بر اساس یک ایده‌ی قدیمی یعنی جابه‌جایی هنگام تولد شکل گرفته است که ما بارها و بارها شاهد ساخت اثرهای هنری نمونه آن با این موضوع هستیم؛ سوال من این است که چرا نویسنده به سراغ یک سوژه قدیمی و تکراری رفته است؟

سعدوندیان، نویسنده نیز گفت: واقعیت این است که در دنیای درام‌نویسی همواره تعدادی سوژه برای پرداختن وجود دارد که اتفاقا هم بسیار محدود هستند. از سوی دیگر بیشتر درام های مطرح دنیا قصه اصلی داستان، موضوعات تکراری است مانند جابه جایی هنگام تولد، عشق، خیانت و ...، اما نکته اصلی و قابل تامل نوع نگاه و زوایه دید به قصه هنگام پردازش است؛ البته در اینجا لازم می‌بینم تا از علیرضا کاظمی پور به خاطر طرح بسیار خوب او تشکر کنم که دست من را برای نوشتن و پردازش آن بسیار باز گذاشت. هر چند که در سریال "دختران حوا" موضوع اصلی داستان جابه جایی دختران هنگام تولد است و خمیر مایه‌ی تکراری دارد اما جابه جایی سه دختر هنگام تولد قصه ای بود که برای ما بستری نو و تازه ایی را ایجاد می کرد که بر اساس آن بتوانیم یک نقد به مسائل اجتماعی و جامعه بزنیم.

وی ادامه داد: مقایسه کردن خانواده ها، نوع تربیت، مساله وارث، شرایط و محیط و ... می تواند در پایه‌گذاری و شکل گرفتن یک شخصیت تاثیرگذار باشد. این جابه جایی در حقیقت بهانه‌ای برای ورود به قصه‌های فرعی داستان است که تکرار جابه‌جایی کمتر به نظر مخاطب بیاید. از این رو ما سعی کردیم که قصه‌های فرعی داستان پررنگ به نظر مخاطب جلوه کند.

نویسنده «دختران حوا» در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد بسیاری از شخصیت‌های سریال «دختران حوا» به تیپ‌سازی بیشتر گرایش دارند تا شخصیت‌پردازی داستان؛ آیا این رویکرد در سریال تعمدی بوده است؟گفت: البته من با این نظر یعنی بیشتر شخصیت‌های تیپ هستند، مخالفم. فقط تعداد کمی تیپ هستند مانند کاراکتر گیلدا که کاملا تیپ بود. بسیاری اوقات تیپ سازی به معرفی شخصیت های داستان کمک می کند. از طرف دیگر تیپ یعنی شخصیتی که نمود بیرونی در داستان دارد و مخاطب وقتی آن را می‌بیند، یعنی کامل آن را می‌شناسد.

سهیلی‌زاده نیز در ادامه گفت: نوع درام این سریال بسیار متفاوت با کارهای قبلی‌ام بود. به گونه‌ای که در این سریال بیش از 18 کاراکتر اصلی داشتیم. محور قصه ما همه شخصیت‌های اصلی هستند و هیچکدام به تنهایی قهرمان نیستند. همه شخصیت های داستان قهرمان هستند.

علیزاده، تهیه‌کننده «دختران حوا» در پاسخ به اینکه شما در کارهای قبلی بیشتر تهیه‌کنندگی کارهای کمدی و طنز را قبول می‌کردید، اما در سریال «دختران حوا» که ژانر درام دارد، فیلمنامه آن چه جذابیتی داشت که تهیه‌کنندگی آن را پذیرفتید؟ گفت: داستان مجموعه «دختران حوا» با محوریت خانواده پررنگ شده است که در آن سه خانواده از طبقات مرفه، متوسط و ضعیف را نمایش می‌دهد که در آن وضعیت اجتماعی سه دختر و نوع تربیت آنها را به تصویر می کشید همین موضوع برای من جذابیت داشت.

سهیلی زاده که در پرونده کاری‌اش ساخت سریال هایی مانند فاصله ها، دلنوازان و ترانه مادری را دارد، درباره‌ی اینکه چرا سراغ ژانر ملودرام رفته است؟ گفت: ابتدا باید بگویم که ژانر ملودرام یکی از تخصص‌های کاری من است ولی من خودم بهترین کارهایم را روزهای اعتراض و آخرین دعوت می دانم که بسیار خاص هستند. هرچند که تخصص من کارهای درام و ملودرام است اما اینکه سراغ کارهای متفاوت می روم، این است که نمی خواهم فقط یک ژانر کاری را تجربه کنم و در آن تکرار شوم. من کارهای طنز و کمدی هم ساخته ام که نمونه آن رانت خوار کوچک و سه پنج دو بوده است.

امیرحسین رستمی درباره‌ی اینکه بسیاری از مخاطبان تلویزیون او را با نقش شکور که شخصیت طنز و کمیک دارد، می‌شناسند، چرا در سریال دختران حوا نقش دکتر سامان که کاراکتر جدی دارد را پذیرفته است؟ گفت: در حقیقت بیشتر مخاطبان من را با شخصیت طنز دیده اند و من هم به نوعی در زمینه طنز و کمدی تخصص دارم .البته من قبل از این سریال نیز شخصیت جدی را تجربه کرده ام . در سریال دختران حوا نقش دکتر سامان که شخصیت منفی داشت، پذیرفتم و باید از آقای سهیلی زاده کارگردان مجموعه دختران حوا به خاطر اعتماد به من برای ایفای نقش دکتر سامان تشکر و قدرانی داشته باشم.

نازنین کریمی که نقش «گیلدا» را بازی می‌کند، درباره‌ی این تجربه، گفت: در حقیقت شخصیت گیلدا یک کاراکتر سخت و دشوار بود و دلیل آن نیز گویش و نوع پوشش متفاوت گیلدا بود و من هم اولین تجربه تلویزیونی خود را محک می زدم اما از ابتدا محکم امدم و می خواستم که ثابت کنم از عهده این نقش برمیایم . البته در اینجا باید متذکر شوم که همه این موفقیت را من مدیون آقای سهیلی زاده بخاطر راهنمایی ها و تجربیات ارزنده ایشان می دانم که به من انتقال دادند تا این شخصیت یعنی گیلدا در مجموعه دختران حوا شکل گرفت.

ساغر شکوری، بازیگر شخصیت مژگان در سریال «دختران حوا» در پاسخ به اینکه شما چگونه این نقش که به تعبیری بازی در سکوت بود را ایفا کردید؟ گفت: نقش مژگان در این سریال بسیاری درونی بود و این درونی بودن شخصیت باعث می‌شود که حالت بیرونی آن کاملا متفاوت باشد و من برای اینکه نقش مژگان را خوب بازی کنم، سعی کردم که به شخصیت داستان بسیار نزدیک شوم و تفاوت ها و شباهت‌های او را پیدا کنم. اگر راهنمایی‌ها و مشاورهای آقای سهیلی‌زاده نبود، من فکر نمی‌کردم بتوانم این نقش را ایفای کنم. همکاری با حسین سهیلی‌زاده اتفاق خوشایندی برای من بود.

کارگردان «دختران حوا» درباره‌ی استفاده از بازیگران جوان و اینکه چقدر از این رویکرد یعنی جوانگرایی نتیجه گرفته‌اید؟ گفت: شاید دلیل این رویکرد من این است که ما با یک مشکل اساسی مواجه بوده و هنوز هم هستیم که مجبوریم از نسل‌های قدیمی برای شخصیت‌های جوان استفاده کنیم که این موضوع همواره من را در سال‌های اخیر رنج می داد. از این رو تصمیم گرفتم از چهره‌های جوان و مستعد استفاده کنم که خوشبختانه نیروهای جوان و بااستعدادی شناخته شدند که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. من در کارهایم ترجیح می‌دهم از بازیگران جوان و جدید استفاده کنم. در نتیجه در این سریال نیز حضور این بازیگران را مشاهده می‌کنید که از همه‌ی آن‌ها تست گرفته شده و بر اساس تست انتخاب شده‌اند.

نازنین کریمی در پاسخ به اینکه آیا دیگر کارآکترهای داستان برای شما جذاب بود که آنها را عهده‌دار شوید؟ گفت: نقش گیلدا برای من انتخاب شده بود و کارآکتر گیلدا رابسیار دوست داشتم. از سوی دیگر نقش‌های دیگر هم در داستان جذاب بودند، ولی من نقش گیلدا را دوست داشتم.

حسین سهیلی زاده در پایان این مراسم با تشکر از سعید مقیسه، مدیر شبکه تهران گفت: در طول تمام تجربه کاری‌ام این اولبن بار است که می‌بینم که یک مدیر شبکه تلویزیونی در جلسه نقد و بررسی شرکت می کند، از رو از مدیر شبکه تهران تشکر و قدرانی می کنم.

در پایان این مراسم به مخاطبانی که در نظرسنجی سریال «دختران حوا» به قید قرعه برنده شده بودند، جوایزی اهداء شد.

اولین نشست نقد و بررسی مجموعه های تلویزیونی شبکه تهران با مجموعه «تکیه بر باد» روز پنجشنبه، 30 آذر ماه همزمان با میلاد با سعادت امام موسی کاظم (ع) با حضور سعید مقیسه مدیر شبکه تهران، معصوم زادگان مدیرگروه فیلم و سریال، عوامل تولید مجموعه تلویزیونی «تکیه بر باد» و اعضای باشگاه مخاطبان شبکه تهران در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

انتهای پیام/