سرویس تجسمی هنرآنلاین؛ در آستانه آغاز جشنواره بین المللی تجسمی فجر با رویکردی متفاوت سراغ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتیم. خصوصا اینکه وی در گفت و گو با بولتن جشنواره سیاستگذاری‌های جشنواره را به طور کامل شرح داده است و آنچه در این گفت و گو مد نظر بود پی بردن به اهمیت حوزه تجسمی برای معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. برای همین سوال خود را اینگونه آغاز کردیم که:"معمولا این طور گفته می شود که شما بیشتر اهل تئاتر هستید . آیا واقعا به همان اندازه که تئاتر برایتان مهم است حوزه تجسمی هم اهمیت دارد؟"

معاون امور هنری البته نظر دیگری درباره این دیدگاه دارد. وی در پاسخ به این سوال گفت:"من نمی دانم چرا این بحث را بسیاری مطرح می کنند اما شاید به خاطر این است که خود تئاتر یک جور سر و صدا و حاشیه هایی دارد و مخاطب را درگیر این حاشیه ها می کند و اصولا فضای کارهای گروهی با فضای کارهای فردی تفاوت دارد. حوزه تجسمی به عنوان حوزه کار فردی شناخته می شود و معمولا هنرمند این حوزه کارش را آرام انجام می دهد؛ هر چند به نظرم عمیق تر.آنها سر و صداهای ظاهری را ندارند."

وی ادامه داد:"نکته دیگر این است که در حوزه هنرهای تجسمی چه ما باشیم چه نباشیم اثر هنری خلق می شود حالا اگر دولت کمک کند اثر بیشتری خلق می شود و فعالیت بیشتر صورت می گیرد در صورتیکه در تئاتر اگر دولت کمک نکند اصلا تئاتری شکل نمی گیرد. اما در مجموع معتقدم به هر فعالیتی در جای خود واکنش نشان داده ام. در همه حوزه ها هم قرار نبود دخالتی مستقیم داشته باشم و تنها کار سیاست کذاری کلان بر دوش ماست."

اما وی به نکته مهم دیگری هم اشاره می کند تا از همه زوایا به این سوال پرداخته باشد:" یک بخش هم به رسانه ها بر می گرددد که حوزه تجسمی یا موسیقی را پوشش نمی دهند. در همین فضای تجسمی 30 روز جشنواره ای بین المللی در چند سالن و چند رشته در حال برگزاری خواهیم داشت ولی رسانه های ما اهمیت لازم را به آن نمی دهند و اصحاب تجسمی را تنها می گذارند شاید چون دنبال تنش هستند و این حوزه کمتر تنش وجود دارد.

سوال بعدی اما این است که آیا آقای معاون خود در حوزه تجسمی دستی بر آتش دارد و اینکه از کدام حوزه ها بیشتر لذت می برد. شاه‌آبادی در این باره گفت: یک دوره ای خوشنویسی کار می کردم. بعضی از اساتیدم از دنیا رفتند و برخی در قید حیات هستند. البته تخصصی دنبال آن نرفتم. از حیث علاقه همچنان نسبت به خوشنویسی علاقمند هستم. در باقی حوزه های تجسمی مثلا با نقاشی ایرانی خیلی ارتباط می گیرم اما با نقاشی مدرن نمی توانم ارتباط بگیرم در این چند سال ذهنم را کمی آموزش داده ام اما مثلا به موزه لندن هم که رفتم و اثاری از بیکن را که می دیدم ، نمی تونستم با انها ارتباط بگیرم.

اصرار ندارم هر چیزی را که نمی فهمم ادای کسانی که می فهمند را دربیاورم. در عوض حوزه کاریکاتور را بسیار موثر و پر معنا می بینیم و ساعت ها می تواند یک کاریکاتور ذهن مرا مشغول کند یا مجموعه نگار گری با طبع من سازگاری دارد. کلا معتقدم حوزه تجسمی ذهن را به واکنش وا می دارد. هر اثری را که می بینید ذهن را درگیر می کند و قدرت پردازش را بالا می برد.

انتهای پیام/31