به گزارش هنرآنلاین، در نشست پرسش و پاسخ انیمیشن «افسانه سرزمین گوهران» که شنبه 14 بهمن ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، مسعود حمزه‌ای مدیر تولید، مجید شاکری تهیه‌کننده و کارگردان، محمدرضا برومند نویسنده ، مهدی موحد مدیر هنری فضاها، وحید شاکری سرپرست مدلینگ حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، مجید شاکری توضیح داد: «افسانه سرزمین گوهران» با استفاده از منابع قوی که در ادبیات ما وجود دارد و آن هم حاوی افسانه‌های کهن ایرانی است، ساخته شد.

او درباره پروسه تولید انیمیشن «افسانه سرزمین گوهران» اظهار کرد: تولید انیمیشن سخت و زمان‌بر است و برخلاف فیلم‌های سینمایی که تولیدشان چند ماه طول می‌کشد پروسه تولید انیمیشن بسیار طولانی است.

او ادامه داد: پروسه تولید انیمیشن «افسانه سرزمین گوهران» تقریبا سه سال طول کشید، البته باید متذکر شوم که پیش از تولید این انیمیشن، زمان طولانی‌تری نیز صرف نوشتن فیلمنامه این اثر توسط دوستان توانمند فیلمنامه‌نویس‌مان شد.

در ادامه این نشست، محمد برومند نویسنده این اثر در پاسخ به این سوال که آیا این انیمیشن برای کودکان سنگین نیست؟ پاسخ داد: این کار دو ورسیون دارد یکی برای اکران آن در سینما و دیگری برای پخش در تلویزیون. البته ما قصدمان این بود که فیلم را طوری تولید کنیم که خانواده‌ها هم به همراه فرزندانشان آن را ببینند.

او در خصوص شخصیت دیوهای به کار رفته در این انیمیشن گفت: در افسانه‌های کهن ایرانی دیو جای مخصوصی دارد. چنانچه ما در شاهنامه فردوسی نیز آن‌ها را می‌بینیم. در شاهنامه دیو نشانه آدم‌های بدذات و بدسرشت است که در همه جوامع وجود دارد. در این فیلم نیز دیوهایی داریم که گاه به صورت دشمن و گاه به صورت دوست به کشور ما حمله می‌کنند.

در ادامه این نشست،‌ مهدی موحد مدیر هنری فضاهای این انیمیشن در خصوص فضاهای موجود در فیلم اظهار کرد: ما برای تولید این انیمیشن از چند زاویه مختلف که بتواند ایرانی بودن انیمیشن را در آن مشخص کند، به تحقیق و مطالعه پرداختیم. اکثر کارهای تاریخی ما مربوط به دوره‌های بعد از اسلام است و ما کمتر اثری را می‌بینیم که به دوره تاریخی قبل از اسلام پرداخته باشد، ما در این انیمیشن تلاش کردیم که از المان‌های هویت‌بخش و غیرتکراری هخامنشی و قبل از آن استفاده کنیم.

او خاطرنشان کرد: مساله دیگری که مورد توجه ما بود، رنگ بود. رنگ می‌تواند به درام تصویر کمک کند و این در انیمیشن‌های ما کمتر دیده می‌شود بنابراین ما تصمیم گرفتیم که در این اثر رنگ را بگنجانیم و نقشش را پررنگ تر کنیم.

موحد با اشاره به اینکه در انیمیشن عنصر تخیل، تاثیرگذار است، اظهار کرد: ما دست خود را در فرم، رنگ و نورپردازی باز گذاشتیم و از تخیل استفاده کردیم. ما سعی کردیم که در این انیمیشن از نمادهای ایرانی بهره ببریم، نمی‌دانم که گویا بود یا نه؟

در ادامه این نشست، وحید شاکری سرپرست مدلینگ انیمیشن «افسانه گوهران» در پاسخ به این پرسش که آیا دیوهای این انیمیشن کودکان را نمی‌ترساند، گفت: طراحی کاراکتر دیوها چالشی برای گروه سازنده بود. از طرفی باید دیو بودن آن‌ها حس می‌شد و از طرفی دیگر این کاراکتر‌ها باید جوری به تصویر کشیده می‌شدند که کودکان نترسند بنابراین ما سعی کردیم دیوها را دوست داشتنی طراحی کنیم و امیدوارم که کارهای بعدی‌مان بهتر انجام شود.

در ادامه این نشست، مجید شاکری در پاسخ به این سوال که آیا در تولید این فیلم برای ارسال آن به جشنواره‌های بین‌المللی نیز تلاشی شده است،‌پاسخ داد: ما این کار را برای شرکت در جشنواره‌های خارجی نیز آماده می‌کنیم و قصد داریم این انیمیشن را در جشنواره‌های بین‌المللی نیز شرکت دهیم.

او در خصوص اینکه آیا احتمال اکران این فیلم در سینماهای کشور وجود دارد، پاسخ داد: این انیمیشن هم برای سریال و هم برای سینما تولید شده است و ما در قاب‌بندی و چارچوب بندی هم سینما و هم تلویزیون را در نظر گرفته‌ایم ولی خود به اکران عمومی میل داریم. زمان این انیمیشن اکنون 100 دقیقه است ولی ما برای اکران آن اندکی از زمان آن خواهیم کاست. هم برای اینکه استانداردهای لازم را برای اکران در سینما پیدا کند و هم برای اینکه خود احساس می‌کنیم برخی از قسمت های فیلم باید کم شود. من فکر می‌کنم قابلیت‌های موجود در این انیمیشن می‌تواند مخاطب را جذب کند.

در ادامه این نشست،‌محمد برومند با بیان اینکه تهیه کننده این انیمیشن،‌صدا و سیماست اظهار کرد: اگر بخواهیم قضاوت کنیم باید بگوییم تهیه‌کنندگی این فیلم بر عهده صدا و سیما بوده است و این یعنی در چارچوب‌های صدا و سیما ساخته شده است. فیلم‌هایی که در سینما ساخته می‌شوند این چارچوب‌بندی‌های ویژه را ندارند و کارشان آزادانه‌تر است.

او با تقسیم انیمیشن‌های ایرانی به دو بخش تصریح کرد: انیمیشن‌های ما به دو بخش انیمیشن‌های جشنواره‌ای کوتاه که معمولا اثر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و انیمیشن‌های بلند که برای تولید انبوه ساخته می‌شود، تقسیم می‌شود. در حالی که در انیمیشن‌های کوتاه بسیار موفقیم و در جهان نیز با این نوع انیمیشن شناخته شده‌ایم ولی در نوع دوم که در آن بحث هنر و صنعت پیش می‌آید بسیار ضعیفیم. ناگفته نماند که جوانان توانمند بسیاری جذب این فعالیت می‌شوند ولی باید بتوانیم اخلاق کاری طولانی‌مدت را سامان دهیم تا بتوانیم این نوع انیمیشن را گسترش دهیم. امیدوارم بتوانیم استودیوهایی داشته باشیم که در آن‌ها مدام انیمیشن تولید شود.

در ادامه این نشست مسعود حمزه‌ای مدیر تولید این انیمیشن با بیان اینکه این کار دارای کاراکترهای بسیاری بود اظهار کرد: موضوع قابل توجه در این انیمیشن وجود کاراکترها و لوکیشن‌ها و فضاهای زیادی بود که در این اثر وجود داشت. ما 600 زمینه داشتیم و با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده سعی کردیم آن‌ها را ساماندهی کنیم. ما سعی کردیم کاراکترها و فضاها را به گونه‌ای سامان دهیم که بیانگر هویت ایرانی باشد.

در پایان این نشست از مجید شاکری پرسیده شد که با توجه به شباهت برخی از سکانس‌های این انیمیشن با نمونه‌های خارجی آیا این شباهت عمدی صورت گرفته است که او پاسخ داد: ما وسواس خاصی روی طراحی کاراکترها داریم و این تمایل عجیب بین گروه بود که با داشته‌های خودمان این انیمیشن را تولید کنیم که باعث افتخارمان باشد البته احتمالا ناگزیر تحت تاثیر بوده‌ایم ولی من هر گونه الگوبرداری عمدی را رد می‌کنم و تاکید می‌کنم که تمامی کاراکترها و صحنه‌های فیلم خلاقانه توسط خود من شکل گرفت به طوری که حتی برخی از شخصیت‌ها از روی عوامل فیلم ساخته شدند.

در این نشست محمدحسین نیرومند در جمع حاضران حضور داشت.