به گزارش هنرآنلاین، دوره‌های آموزشی «نظریه‌ پسا استعماری» و «نظریه مهاجرت» به زودی در موسسه فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شوند. دوره‌ نظریه‌ پسا استعماری با تدریس امیرعلی نجومیان در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود. نظریه‌ پسا استعماری بینشی انتقادی به مفاهیم هویت، ‌نژاد، ملیت، دانش، قدرت، روشنفکر، جنسیت، دیگری و مرز دارد.

در این دوره، ابتدا ریشه‌های نظریه‌ پسا استعماری در نظریه‌های جامعه‌شناختی، مطالعات فرهنگی و پساساختگرا، دیدگاه‌های میشل فوکو و آرای بندیکیت اندرسون تحلیل می‌شود، سپس با طرح نظریه‌های اندیشمندان این حوزه ـ فرانتس فانون، ادوارد سعید، گایاتری اسپیواک، هومی بابا ـ تاریخچه‌ این نظریه بیان می‌شود و در انتها پی‌آمد این نظریه بر نظریه‌هایی مانند هویت جنسی و مطالعات فرهنگی بررسی خواهد شد.

از آن‌جا که به طور همزمان دوره‌ نظریه‌ مهاجرت در این مرکز فرهنگی برگزار می‌شود، مباحث مربوط به مهاجرت (که بخشی از نظریه‌ پسااستعماری است) تنها در دوره نظریه‌ مهاجرت طرح خواهند شد. برای ملموس شدن بحث آثاری ادبی و سینمایی هم معرفی و تحلیل خواهند شد. این دوره‌ آموزشی روزهای دوشنبه ساعت 14 تا 16 تشکیل می‌شود. آغاز این جلسات از روز 23 بهمن است وعلاقه‌مندان برای ثبت‌نام تا 12 بهمن فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب مراجعه کنند.

دوره‌ نظریه‌ مهاجرت هم با تدریس نجومیان در 10 جلسه برگزار می‌شود. نظریه‌ مهاجرت به چیستی مهاجرت و تبیین تجربه مهاجر می‌پردازد. به این منظور، پس از تبیین حوزه‌ مطالعاتی، به مساله‌ تجربه‌ مهاجرت به عنوان تجربه‌ای ترجمانی پرداخته و با طرح مفاهیم «خودی» و «دیگری» فرآیند شکل‌گیری «هویت» بررسی می‌شود. تجربه‌ مهاجرت با گسست و جابه‌جایی در دو محور «مکان» و «زمان» نیز همراه است و همواره به دوگانه‌ «آن‌جا» و «این‌جا» و همچنین «آن‌زمان» و «این‌زمان» وابسته است.

این دو محور و تاثیر آن‌ها در تجربه مهاجرت موضوع جلسات بعدی این دوره خواهد بود. سپس به مساله‌ خلق هنری پرداخته و این پرسش طرح می‌شود که مهاجر هنرمند چه تفاوتی با دیگر هنرمندان دارد. پس از آن مساله‌ تروما یا روان ـ زخم مهاجرت بررسی می‌شود. در ادامه هم، به نقش جنسیت در این میان و به این پرسش که آیا جنسیت در این تجربه تفاوتی ایجاد می‌کند، پرداخته می‌شود.

در پایان این دوره هم اتوبیوگرافی به عنوان یکی از مهم‌ترین ژانرهای ادبی و هنری بررسی می‌شود. به نظر می‌رسد، مهاجران به این ژانر تعلق خاطر بیشتری دارند و به همین دلیل ویژگی‌ها و توانش‌های این ژانر بررسی می‌شود. برای ملموس شدن بحث آثاری ادبی و سینمایی هم معرفی و تحلیل خواهند شد.

این دوره‌ آموزشی از 23 بهمن طی روزهای دوشنبه از ساعت16 تا 18 تشکیل می‌شود. علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در این نشست‌ها می‌توانند تا 12 بهمن در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم مراجعه کنند.

انتهای پیام/