به گزارش هنرآنلاین، در حوزه ادبیات و شعر به تازگی کتاب هایی وارد بازار شده که با هم آن ها را مرور می‌ کنیم.

کتاب کزاری درباره‌ی فرهنگ و تمدن ایران منتشر شد کتاب تازه‌ای از میرجلال‌الدین کزازی درباره فرهنگ و ادب ایران منتشر شد.

کتاب «شگرف و شگفت» دربرگیرنده جستارها و نوشتارهایی در فرهنگ و ادب ایران به چاپ رسیده است.

کزازی در مقدمه کوتاهی بر این کتاب نوشته است: «دانای دادار را سپاس بی‌شمار که بار دیگر مرا از مهر و نواخت بسیار خویش بهره‌مند و برخوردار گردانید و توان آن ارزانی داشت که جُنگی از جستارها و نوشته‌هایم را در دفتری گردآرم و فراپیش خوانندگان اندیشمند و سخن‌سنج و ادب‌دوست بگذارم‌، با این امید و آرمان که مگر خواندن آن‌ها این گرامیان فرهیخته را خوش و دلپسند بتواند افتاد و کلیدی کارآمد به دست‌شان بتواند داد تا درهایی تا کنون ناگشاده را از فرهنگ گرانسنگ ایران و زبان دلاویز پارسی و ادب شگرف و شورانگیز آن بر روی خویش بتوانند گشاد‌؛ ادب و زبان و فرهنگی فسون‌بار و ماندگار که مایه نازش و سرافرازش هر ایرانی در پهنه گیتی است و پایگاه و پایندان جاودانگی ایران‌، چونان بهینه بوم فرمند فرزانگی و فرهنگ و فرهیختگی.»

«شگرف و شگفت» در سه فصل جستارها‌، نوشته‌های نگارین و جستارهای کوتاه‌ و چند دیباچه تدوین شده و در آن‌ها به موضوعات مختلف درباره تاریخ، فرهنگ و تمدن و ادبیات ایران پرداخته شده است.

این کتاب در 244 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 10هزار تومان از سوی نشر شورآفرین عرضه شده است.

مجموعه‌ی شعری از علیرضا آدینه منتشر شد مجموعه‌ی شعر «خونمردگی» سروده‌ی علیرضا آدینه منتشر شد.

این مجموعه شامل شعرهای بی‌وزن عاشقانه و اجتماعی است که در سال‌های 90 و 91 سروده‌ شده است

«خونمردگی» با 81 صفحه، شمارگان 1100 نسخه و قیمت 4000 تومان از سوی انتشارات نصیرا منتشر شده است.

«کابوس بارانی گنجشک‌ها» به روایت رسول آبادیان کتاب شد

مجموعه داستان «کابوس بارانی گنجشک‌ها» نوشته رسول آبادیان از مجموعه قصه نو نشر افکار روانه کتابفروشی‌ها شد.

این کتاب در برگیرنده 9 داستان کوتاه از آبادیان است که با عناوین مینای پنجشنبه، پیرمرگ، عیدو، قوها عروسک‌ها، ماهور من، کابوس، یکی از آنها، قمری‌ها و گنجشک‌های آن خانه منتشر شده‌اند.

آبادیان همچنین در داستان‌های این مجموعه سعی دارد انسان پویا را معرفی کند و به نوعی از ضدیت خودش با شهر و شهرنشینی پرده‌برداری کند.

مجموعه داستان «کابوس بارانی گنجشک‌ها» در 80 صفحه و با قیمت 6500 تومان منتشر شده است.

مجموعه غزل جدید علیرضا طبایی منتشر شد

مجموعه غزل جدید علیرضا طبایی با عنوان «تندر اما ناگهانی تر» به همت انتشارات آوای کلار منتشر و به بازار نشر عرضه شد.

این کتاب شامل 82 قطعه شعر در قالب غزل است که با «ورق می زند باد...» شروع شده و با «چه بر تو رفت...» به پایان می‌رسد.

طبایی معتقد است از مطلع قیام مشروطه و به ویژه از دهه 20 تا امروز، شاعرانی کوشیده‌اند خون تپنده‌ای به رنگ زندگی جاری و پر سیلان انسان معاصر در غزل جاری کنند و اصطلاحاً طرحی نو دراندازند و قبای دیروز را به جامه فاخر امروز بدل کنند. این تکاپو و کوشش که با جوشش شعور و نوآوری آمیخته، هنوز ادامه دارد و فرایند آن، آثار رنگین و گاه موفقی است که بر صفحات شعر و ادب معاصر نقش بسته و می‌بندد.

مجموعه شعر «تندر اما ناگهانی‌تر» مجموعه‌ای از اشعار طبایی است که به تعبیر خودش نشان دهنده نقش‌هایی از این کوشش‌ها و جلوه‌هایی از این جوشش است. او این کتابش را نموداری از تلاش حداقل 50 سال قلم فرسایی در حوزه سرایش غزل معرفی می‌کند.

مجموعه شعر «تندر اما ناگهانی‌تر» با 176 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 9 هزار و 300 تومان از سوی انتشارات آوای کلار منتشر شده است.