به گزارش هنر آنلاین در این روز علاقه مندان فیلم کوتاه در قم و سراسر کشور فیلمهای بخش مسابقه جشنواره را طی 4 سانس تماشا کردند و در آخرین سانس از برنامه سالن اصلی جشنواره، فیلم سینمایی جواد اردکانی با نام شورشیرین به نمایش درآمد. نقد و بررسی فیلمهای بخش مسابقه ادامه بخش برنامه های روز اول بود. در این برنامه فیلمهای : خانه من نیست ساخته سوسن سلامت، پرواز غریب ساخته کامران رضایی، فرزند آدم ساخته روح ا.. رحیمی و مزی جان ساخته سید محمد هاشمی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در ابتدای این برنامه یادداشت جواد اردکانی خطاب به شرکت کنندگان در جشنواره که به دلیل مشغله کاریش موفق به حضور در جمع هنرمندان نشده بود توسط معاون جشنواره ها، اموربین الملل و بازرگانی انجمن خوانده شد. اردکانی که از عدم امکان حضورش ابراز تاسف کرده بوده نوشته بود: به نام خدا دوستان سلام بسیار علاقه مند بودم به بهانه نمایش « شور شیرین » در جمع گرم و نورانی شما حضور داشتم . اما اشتغال به تصویربرداری سریال جدیدی که در دست ساخت دارم، این توفیق را از من سلب نمود. از لطف و محبت همه شما سپاسگذارم و در کنار بارگاه کریمه اهل بیت صمیمانه التماس دعا دارم. برادر کوچکتان جواد اردکانی سپس نقد و بررسی فیلمهای به نمایش در آمده در روز اول جشنواره از ساعت 20 آغاز شد و در این برنامه که دو ساعت به طول انجامید فیلمهای کوتاه نقد و بررسی شدند. مریم بصیری عضو انجمن منتقدان و نویسندگان به عنوان منقد در جلسه با انتخاب شش فیلم از کارگردان آثار برای شرکت در این جلسه دعوت کرد که با توجه به حضور چهار تن از کارگردانان، بیشتر محور نقد برروی این آثار بود سپس در مورد مابقی آثار به نمایش در آمده بحث و گفت و گو شد. بیشترین محور صحبت در اولین جلسه نقدو بررسی به انتخاب خوب سوژه ها و جذابیت آنها برمی گشت و همچنین واقعی بودن داستان های انتخاب شده از نقاط قوت این آثار بود. می خواستم دینی که به آدمهای قربانی اعتیاد دارم ادا کنم: این خانه امن نیست ماجرای دختری بود که به دلیل عدم امنیت در زندگی شخصی و در خانواده به دلیل وجود پدری معتاد روزها برای استراحت و جبران شب بیداری هایش به مسجد و نمازخانه پناه می برد . در ارزیابی این فیلم کوتاه عدم توانایی کارگردان در انتقال حس ناامنی دختر در خانه و پرداخت کم رنگ داستان به موضوع مورد نقد قرار گرفت. سوسن سلامت گفت: علت اصلی انتخاب موضوع سوژه تجربه شخصی و ادای دینی بود که به قربانیان اعتیاد داشتم. در این فیلم سعی داشتم بگویم پیوند خانواده گسستنی نیست ولی کمی پراخت فیلم ضعیف شد که به دلیل کم بودن زمان تولید اثر بود و باعث گردید بعضی از مخاطبین احساس کنند که فیلم برعلیه کانون خانواده است اما نام این خانه تاکید بر عدم جامعیت این موضوع دارد. داشتن پایان شعاری و عدم شخصیت پردازی درست از جمله ایراداتی بود که بر فیلم وارد شد. آدم، موجودی که به تمام خواسته هایش می رسد: دومین اثری که مورد نقد و بررسی قرار گرفت اثر مستند فرزند آدم ساخته روح ا.. رحیمی بود که زندگی دختری با 85 درصد معلویت را به تصویر می کشید. فاطمه با تمامی مشکلاتی که داشت از زندگی رضایت داشت و از آن لذت می برد و بازهم به دنبال اوج گرفتن بود. نقد وارد شده بر این اثر کوتاه کم رنگ بودن نقش کارگردان در انتقال حس عاطفی دختر و لحظاتی بود که او را به اوج و فرود می برد. کارگردان این اثر از اعمال فشار تهیه کنندگان به تحویل اثر در زمان معین اشاره کرد و گفت: بعضی اوقات آثار مستند نیاز به طی زمان بیشتری برای رسیدن به اوج قصه دارد که متاسفانه فشار تهیه کننده مانع آن می شود و ابراز امیدواری کرد قصه فاطمه را ادامه دهد. کارگردان دلیل انتخاب سوژه فیلم خود را نسبت فامیلی دوری که با فاطمه داشت و شناختی که از وی داشت عنوان کرد.فاطمه در کنار خواهر دوقلوی خود که سالم بود به تصویر کشیده شده بود که معولیت او دلیلی برای رشد او نداشت. مصنوعی بودن دیالوگ ها، ضعیف بودن نقش خانواده در حضور در فیلم از موارد اعلام شده پیرامون این اثر کوتاه بود.

انتهای پیام/