به گزارش خبرنگار تجسمی‌هنرآنلاین؛ در این مراسم معاون هنری وزیر ارشاد ضمن بازدید از عکس‌ها و پوستر‌های نمایشگاه در سخنانی کوتاه به بیان ویژگی‌های سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر پرداخت و گفت: جشنواره امسال تلاش دارد تا قدرت تمام کار خود را آغاز کند. امسال چه در بخش بین‌الملل و چه در بخش داخلی شاهد حضور گروه‌های قدرتمندی هستیم که موجب رونق جشنواره هستند.

وی در ادامه گفت: آنچه مسلم است برگزاری چنین نمایشگاهی از پوسترها و عکس‌های تئاتر در ابتدای جشنواره نشان از حضور همه جانبه اهالی هنر در جشنواره امسال است و امیدواریم همین همدلی‌ها موجب پر باری جشنواره شود.

شاه آبادی ادامه داد: پوستر و عکس جشنواره تئاتر فجر دربرگیرنده انتخاب یک فکر و ایده‌ای است که مفهوم جامع کل اثر نمایشی را به نمایش می‌گذارد؛یعنی عکاس باید از چنان هنرمندی برخوردار باشد که لحظه‌ای را انتخاب کند که مفهوم کلی اجرا را به مخاطب القا کند.

وی با بیان این مطلب که طراحان ما باید پوستری را طراحی کنند که بیانگر کل مفاهیمی‌ باشد که در این تئاتر باید به مخاطب منتقل شود؛ گفت: جای بسی شادمانی است که پوسترهای تئاتر در کشور با رشد خوبی روبرو است و پوسترهای خودشان به تنهایی نقش یک بلندگو را ایفا می‌کنند و به گونه‌ای گویی آیینه‌ای هستند که ابعاد نمایش‌ها را به مخاطب نشان می‌دهند.

شاه آبادی افزود: پوسترهای تئاتر در این دوره با رشد 20 درصدی روبرو بوده است واین نشان می‌دهد که یک فکر و اندیشه پشت سر طراحی این پوسترها وجود دارد و سرسری و بدون آگاهی طراحی نشده اند.

وی افزود: پوسترهای تئاتر باید به گونه‌ای طراحی شوند که مخاطبی که بیرون صحنه تئاتر ایستاده و هنوز این نمایش را ندیده است با دیدن این پوستر ترغیب شود که آن نمایش را ببیند.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ با اشاره به دشواری‌های عکاسی تئاتر گفت:جامعه عکاسان ما محدودیت‌های متعددی را همواره متحمل می‌شوند و همین موضوع موجب دشواری کار آنها می‌شود؛ بخشی از این محدودیت‌ها ناشی از اعمال سلیقه‌های مختلفی است که در حوزه عکس تئاتر صورت می‌گیرد، ولی عکس حرفه ای و خوب گرفتن در حوزه تئاتر بسیار دشوار است چرا که عکاسی از تئاتر نسبت به سایر رشته‌های عکاسی بسیار دشوار است. یک عکاس تئاتر باید به خوبی با تاتر ارتباط برقرار کند و بهترین لحظات آن را گلچین کند و در قالب عکس به نمایش بگذارد.

شاه آبادی گفت:خوشبختانه امسال چهارمین سالی است که بخش پوستر و عکس تئاتر فجر به طور مستقل برگزار می‌شود و این قابل اهمیت است و این امر موجب توجه به حوزه عکس می‌شود. راز ماندگاری یک اثر نمایشی بخشی معطوف به پوستر و عکس تاتراست. دیدن پوستر و عکس‌های یک تاتر؛ لحظه‌های خاص و شیرین یک اثر نمایشی را زنده می‌کند.

وی افزود: وقتی به پوسترها و عکس‌های تئاتر به جا مانده از دهه 50 و 40 مراجعه می‌کنیم؛ کوله باری از خاطرات این دوران و مسیر حرکت تئاتر کشور را می‌توان مشاهده کرد؛ و این جای بسیار خوشحالی است که امسال شاهد برپایی چهارمین دوره نمایشگاه پوستر و عکس تئاتر به صورت مداوم هستیم.

شاه آبادی درباره همکاری معاونت هنری و حوزه هنری گفت: معاونت هنری تعامل خوبی با حوزه هنری دارد و معمولا کارهای تئاتری که در حوزه هنری صورت می‌گیرد؛ مورد حمایت وزارت ارشاد است و سبک سیاق حوزه هنری با فعالیت‌های معاونت هنری همخوانی دارد و در حوزه موسیقی نیز آثار ارزشمندی از سوی حوزه هنری انجام شده است، البته ما یک عدم هماهنگی داشتیم که این مشکل برطرف شده است.

به گفته معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حوزه هنری در حوزه تجسمی‌ برنامه‌های خوبی را دنبال می‌کند که این جای امیدواری است و در نگاه کلی می‌توان گفت که حوزه هنری و معاونت هنری با هم فعالیت‌های همسویی دارند و از این رو می‌تواند برخی کاستی‌های احتمالی در بخش هنری را با هم پوشانی کنند.

وی افزود:البته باید به این نکته توجه کنیم که فعالیت حوزه هنری بر روی ادبیات و سینما متمرکز است و توجه حوزه هنری با سایرفعالیت‌های هنری معاونت هنری در رده‌های بعدی توجه قرار دارد و جا دارد که حوزه هنری روی سه حوزه موسیقی، هعنرهای نمایشی و تجسمی‌توجه ویژه ای داشته باشند.به گونه ای باید توجه داشت که حوزه هنری مرکز فعالیت‌های هنری انقلاب است و نقش مهمی‌هم می‌تواند در آینده هنرانقلاب داشته باشد.

این نمایشگاه شامل 46 قطعه عکس و 67 قطعه پوستر برگزیده تئاتر محسوب می‌شود که همزمان با شروع نمایش‌های صحنه‌ای در گالری ابوالفضل عالی و گالری شماره یک حوزه هنری برپا می‌شود.

همچنین این آثار، به صورت گرافیک محیطی،‌ در محوطه باز تئاتر شهر در همین ایام، قابل مشاهده است. همه این آثار به صورت کتابی چاپ و در ایام جشنواره بین هنرمندان عکاس و طراحان پوستر توزیع می‌شود.

امسال چهارمین نمایشگاه پوستر و پنجمین نمایشگاه عکس تئاتر ایران در ایام جشنواره برگزار می‌شود.

انتهای پیام/32/31