علیرضا گلدوزیان، هنرمند مطرح تصویرگر که به همراه هفت هنرمند دیگر اثرشان در نمایشگاه بلونیا پذیرفته شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی‌ هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: نمایشگاه بلونیا نمایشگاهی است که سالی یک بار در شهر بلونیای ایتالیا برگزار می‌شود. این نمایشگاه یک بخش اصلی و یک بخش فرعی دارد. در بخش اصلی نمایشگاه فروش کتاب‌های کودک و نوجوان برپاست و در بخش فرعی که در حاشیه همین نمایشگاه برگزار می‌شود نمایشگاه تصویرگری است.

او در این باره ادامه داد: در این نمایشگاه هنرمندان تصویرگر هر سال جدیدترین آثارشان را به نمایش می‌گذارند. از این رو استعدادهای جوان و سبک‌های جدید تصویرگری به فضای تصویرگری دنیا معرفی می‌شوند. به همین دلیل این نمایشگاه اعتبار مستقلی به دست آورده است.

گلدوزیان در ادامه افزود: با توجه به سابقه طولانی و اعتباری که نمایشگاه تصویرگری به دست آورده است حسن دیگری که برگزاری این نمایشگاه دارد این است که هم انتشاراتی‌هایی که در نمایشگاه اصلی حضور دارند با جدیدترین آثار تصویرگری دنیا آشنا می‌شوند و هم از این طریق به هنرمندان سفارش کار می‌دهند. در حقیقت در طول برگزاری این نمایشگاه بازاری به وجود می‌آید که هم هنرمندان تصویرگر و هم انتشاراتی‌ها سود می‌برند.

این هنرمند که اثرش در کتاب "عروس قصه گو" از انتشارات منادی تربیت مورد قبول نمایشگاه بلونیا قرار گرفته است با اشاره به مشکلات جدی که برای هنرمندان تصویرگر کشورمان وجود دارد اظهار کرد: هر حضوری در هر جمع داخلی و خارجی انگیزه می‌خواهد. متاسفانه وضعیت فعلی جامعه انگیزه‌ها را به صورت جدی در تمام عرصه‌های هنری تضعیف کرده است. واقعیت این است که وضعیت فرهنگ و هنر در خواستگاهی که در جامعه لیاقتش را دارد، وجود ندارد. تنها فضایی که میان هنرمندان است از اهمیت خاصی برخوردار است و رشد می‌کند. در چنین موقعیتی هنرمندان نمی‌توانند آن طور که باید فعالیت کنند.

وی همچنین گفت: با این حال آثار هنرمندان ویژگی‌های خاص خود را دارد که با تمام محدودیت‌ها باز در چنین فضاهایی می‌درخشند. در حقیقت با تمام محدودیت‌ها، موقعیت‌هایی که برایشان ایجاد نمی‌شود باز تصویرگران ایرانی همچنان به کارشان ادامه می‌دهند و در عرصه‌های بین‌المللی می‌درخشند. همین انگیزه‌های درونی در میان هنرمندان باعث شده که نسل جوان با تلاش به کارشان ادامه دهند.

در لیست منتخبان بلونیا نام حسن عامه کن، علیرضا گلدوزیان، راشین خیریه، غزاله مرصوصی، سیدحسن موسوی، پژمان رحیمی‌زاده، امیرشعبان پور و سید فضل الله طباطبائی دیده می‌شود.

برگزیدگان در دو بخش داستانی و غیر داستانی معرفی می‌شوند که هر هشت تصویرگر ایرانی در بخش داستانی برگزیده شده اند. سال گذشته نیز پنج هنرمند ایرانی در میان منتخبان این جشنواره حضور داشتند.

نمایشگاه تصویرگری بلونیا یکی از معتبرترین جشنواره‌های تصویرگری در جهان است که از سال 1964، هر ساله در این شهر ایتالیا برگزار می‌شود. اما نمایشگاه این دوره از شرایط ویژه ای برخوردار است چرا که سن آن به مرز نیم قرن رسیده است و پنجاهمین دوره خود را جشن می‌گیرد.

نمایشگاه بیست و پنجم تا بیست و هشتم مارس 2013، مصادف با پنجم تا هشتم فروردین ماه 1392 برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/31/34