به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، حمید قبادی، مشاور معاون هنری وزیر ارشاد و دبیر دومین جشنواره مد و لباس فجر در گفت‌و‌گویی با رادیو فرهنگ با موضوع جشنواره فجر گفت: سبک زندگی موضوعی است که به هرحال مردم در انواع مختلف با آن سر و کار دارند. من شخصا معتقدم که یکی از ارکان اساسی فعالیت‌های اجتماعی و حضور مردم در جامعه، نحوه زندگی کردن آنها است و اساسا واژه سبک زندگی را اینگونه می‌توان تابیر کرد. حضور هرکس در خانواده و در اجتماع به سبک‌ زندگی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: اکنون انجام فعالیت‌هایی در زمینه مد و لباس مستلزم داشتن امکانات و زیر ساخت‌هایی است که تنها با گذشت زمان حاصل می‌شود. پوشش یکی از مباحث بسیار مهم در زندگی است. بنابراین اگر بخواهم خیلی خلاصه بازگو کنم باید بگویم که نحوه پوشش و چگونگی بهره گرفتن از لباسی که همزاد با تمدن بشری باشد به عنوان یکی از ارکان و یکی از پایه‌های جدی سبک زندگی همواره مورد بحث بوده است. حالا با این مقدمه می‌توانیم بگوییم که مردم لباس و پوشش را به عنوان یک رکن اساسی در مسیر زندگی و سبک زندگی شان تلقی می‌کنند.

قبادی در پاسخ به چگونگی وضعیت پوشش در اجتماع کنونی گفت: باید بگویم این نکات کاملا پیچیده است و اگر خیلی خلاصه بازگو شود شاید نتوانیم حق مطلب را ادا کنیم. اما در دنیای کنونی چیزی که در همه کشور‌ها و جوامع به دقیق ترین شکل ممکن برسی می‌شود بحث پوشش است. یعنی به همان اندازه که دولت‌ها برای سطح بهداشت و خوراک ملت‌ها در تکاپو هستند و امکانات مهیا می‌کنند، پوشش مناسب و مسیر استفاده از لباس را هم برای آنها فراهم می‌کنند. بنابراین تاکید می‌کنم که همه ارکان جامعه اعم از دولتمردان، دانشمندان، پژوهشگران، طراحان و تولید کنندگان و در نهایت مصرف کنندگان، یک زنجیره به هم پیوسته هستند که باید با جدیت به مسئاله پوشش در سبک زندگی توجه کنند. درست همانگونه که دنیا به آن توجه دارد. زیرا دنیا به مسئاله لباس به عنوان یک اصل اساسی نگاه می‌کند.

وی افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید گفت ایشان چند سالی است که به صورت ویژه به مسئاله مد توجه دارند و می‌توان گفت که ایشان مانند بسیاری از فعالیت‌های دیگر برای این موضوع هم مسیر همواری را فراهم کرده‌اند. ما تا قبل از این، در کشورمان کمتر به موضوع مد ‌پرداخته‌ایم. مقام معظم رهبری دقیقا به این موضوع تاکید کردند و فرمودند من با پیگرانه برخورد کردند با مسئاله مد موافقم. ولی همه اینها مشروط به این است که این مد برخواسته از فرهنگ داخلی خودمان باشد. یعنی این واژه به عبارتی نگاه دینی و ملی ما را در بر می‌گیرد.

دبیر جشنواره فجر در پایان تصریح کرد: سال‌های سال بود که ما در کشورمان اساسا با یک سری رفتار‌های دوگانه در موضوع لباس مواجه بوده‌ایم. به طوری که من صادقانه عرض می‌کنم به نوعی طراح و تولید کننده ما ابهام در تولید داشتند و از آن طرف مصرف کننده موظف و مکلف بود که بر اساس وضع موجود لباس خود را انتخاب و تهیه بکند. اما می‌توان گفت در حال حاضر فصل مدسازی در کشور شروع شده است. در این سی و چند سال گذشته بعد از انقلاب خوشبختانه اتفاقات بسیار مهمی رخ داد. امروزه ما درحال آماده سازی مقدمات برگزاری دومین جشنواره مد و لباس فجر هستیم. برسی‌هایی را انجام دادیم. موسسات و مراکز علمی و دانشگاهی را در این زمینه شناسایی کرده‌ایم. من خیلی خوشحال هستم از اینکه بگویم ما در حال حاضر بیش از 15 مرکز دانشگاهی داریم که اختصاصا دارای گروه‌های آموزشی طراحی پارچه و لباس هستند. لابراتوار‌های پارچه و انجمن‌های طراحی را در کشورمان داریم و همه اینها طی سال‌های گذشته رخ داده است. ما امیدواریم که اگر همه چیز به همین شکل پیش برود به زودی شرایطی مطلوب در زمینه مد و لباس، کشور را فرا می‌گیرد.

انتهای پیام/31