احمد آریامنش استاد دانشگاه، هنرمند خوشنویس و مبدع دو خط کرشمه و سفیر؛ درباره پرفورمنس "کنسرت خط" به خبرنگار تجسمی‌هنرآنلاین گفت: هدفم از اجرای پرفورمنس آشتی دادن هنر خوشنویسی با روزگار معاصر است.این برنامه شامل همراهی دو هنر نقاشی خط و موسیقی است. در این برنامه زنده که در حضور تماشاچیان حاضرر در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد؛ موسیقی و نقاشی خط به شکلی تعاملی از یکدیگر اثر خواهند گرفت و هر یک به تاثیر از دیگری امتداد خواهند یافت.

وی افزود: این دومین تجربه من و محمد نصرتی برای برپایی پرفورمنس خط و موسیقی است و هنگام اجرای این پرفورمنس یک مثلث با اجرای من، اجرای محمد نصرتی و مردم و انرژی که به این اجرا می‌دهند شکل خواهد گرفت و در اجراهای بعدی قصد داریم که این گروه دربرگیرنده هنرمندان رشته‌های دیگر شود و در آینده نزدیک پرفورمنس کنسرت خط و موسیقی را اجرا کنیم. مبدع خط کرشمه گفت: همواره یکی از دغدغه‌های من تلفیق هنر خوشنویسی با سایر هنرها بوده است و از این راه این هنرها را برای مخاطبانش جذاب‌تر کنم. به طور کلی از کنار کوچکترین مسئله به سادگی عبور نمی‌کنم و پرفورمنس یکی از اتفاقاتی بود که همیشه ذهن مرا به خود مشغول می‌کرد و یکی از موضوعاتی که همواره فکر مرا به خود منعطف می‌کرد؛ ایجاد پرفورمنس با کمک خط بود.

به گفته آریا منش؛ خلق اثر هنری در حیطه هنرهای سنتی، در سکوت و تنهایی هنرمند شکل می‌گیرد . البته این موضوع دررابطه با سایر هنرها نیز صدق می‌کند؛ اما این حقیقت که ما هنرمند روزگار معاصریم؛ را نباید از یاد برد. ما در روزگاری به سر می‌بریم که نگرش مردمش با گذشته متفاوت است و نباید تغییر ذهنیات و دغدغه‌های مخاطب را نسبت به گذشته از یاد برد! به باور من هنرمند باید با انسان هم عصرش که حاصل زندگی آهنی‌ست؛ ارتباط برقرار کند. چراکه هنر با زمانه خویش هم آهنگ و با آن در پیوند است.علاوه بر این حس کردم که نقاشی خط قابلیت نزدیک شدن به پرفورمنس را دارد.

این مدرس خط ا بیان این مطلب که کیفیت و جنس موسیقی با خط با هم متفاوت است؛ گفت: خط دیداری و موسیقی شنیداری است؛ این دو در کنار هم شکل تازه ای می‌گیرند. در واقع نوازنده با توجه به خطوطی که بربوم کشیده می‌شود به خلق ملودی می‌پردازد و هنرمند خوشنویس با تاثیراز ریتم‌ها و نواهای موسیقیایی به خلق تابلو می‌پردازد. در واقع هریک مسیر دیگری را مشخص می‌کند و دراین اجرا سه قطعه موسیقی درگونه کلاسیک، فولکوریک و معاصرنواخته خواهد شد. البته این سه قطعه از پیش مشخص نشده اند و تنها من ازگونه آن اطلاع دارم و براساس هر قطعه یک اثر خط نیز خلق خواهد شد. بر این اساس اگر اجرای ما تمدید شود بی شک در شب‌های آتی هیچ یک از اجراها و آثاری که خلق می‌شوند شبیه هم نخواهند بود.

به گفته آریا منش؛ برای خطوطی که بر روی بوم‌ها جان خواهند گرفت من مضمون خاصی در نظر نگرفته ام و تنها به زیبایی‌های بصری خط توجه می‌کنم. این آثار در سه بوم در ابعاد 90 در 90 سانتی متر اجرا خواهند شد.

به گفته آریا منش این اجرا با هزینه شخصی تامین می‌شود اما اوامیدواراست که دربرنامه‌های آتی سرمایه گذار فرهنگی نیز با آنها همراه شود و از این حرکت فرهنگی آنها حمایت شود.

انتهای پیام/32/31