به گزارش هنرآنلاین، مهدی حامد سقائیان با اشاره به اینکه این اثر مطالعه تطبیقی جشنواره های معتبر جهان با جشنواره بین المللی تئاتر فجر است، گفت: این کتاب بخشی از پروژه پژوهشی بزرگی است که به سفارش مرکز هنرهای نمایشی قرار است در سه فاز انجام شود.

وی تشریح کرد: در این کتاب تاریخچه جشنواره، سیاست ها و اهداف برگزاری هر جشنواره، شرح برنامه های جشنواره، ساختار اداری و اجرایی جشنواره و نحوه مدیریت آن، شیوه انتخاب آثار، جنبه های اقتصادی از جمله میزان هزینه هر دوره جشنواره و نحوه جذب مبالغ مالی، امکانات فیزیکی مثل تعداد سالن های نمایشی و امکانات سخت افزاری، شیوه های تطبیقی و انتشارات، تماشاگران و میزان استقبال مخاطب، شیوه های فروش بلیت، نحوه اسکان و تغذیه مهمانان مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در دل این پژوهش به خروجی های هر جشنواره و رویدادهای مهمی، که از دل جشنواره های جهان به وجود آمده اند، نیز پرداخته می شود، اذعان کرد: اطلاعات 98 جشنواره بین المللی در قالب جداول به همراه نشانی و ویژگی های آن ها و 80 عکس از جشنواره های مختلف برای هنرمندان و علاقه مندان به شرکت در جشنواره های خارجی آمده است.

سقائیان با بیان اینکه هدف از گردآوری این اطلاعات در قالب یک کتاب، آشنایی جامعه تئاتر ایران، مدیران و مسئولان جشنواره با شکل گیری و نحوه برگزاری جشنواره هاست، تصریح کرد: ارائه تصویر روشن از تاریخچه، سیاست، اهداف، برنامه ها و شیوه های برگزاری جشنواره های معتبر تئاتر جهان، مقایسه همه جانبه جشنواره تئاتر فجر با جشنواره معتبر جهانی و ایجاد زمینه های ارتقاء سطح کیفی و کمی جشنواره تئاتر فجر از خروجی های چاپ این کتاب پژوهشی است.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار است اطلاعاتی درباره جشنواره های مختلف به صورت یکجا ارائه می شود، اظهار کرد: این کتاب برای کسانی که به دنبال حرکت های هنری و کارهای خلاقانه اند، مفید است. دبیران و مدیران می توانند از طریق این اثر در حوزه اقتصاد، برنامه ها و طرح های نو کمک بگیرند. همچنین آشنایی دانشجویان و هنرمندان با شخصیت های برجسته تئاتر جهان از دیگر دستاوردهای این کتاب به شمار می‌رود.

سقائیان در پایان با تاکید بر اینکه عدم دسترسی به اطلاعات کافی از جشنواره های عربی و اسلامی موجب پرداختن کمتر به آن ها در این کتاب شده است، گفت: جشنواره آوینیون فرانسه، ادین بورو اسکاتلند، آتن یونان، آدلاید استرالیا، بارسلونا اسپانیا، برایتون انگلیس، چخوف و ماسک طلایی روسیه، تئاتر استانبول، جشنواره کلمبیا، جشنواره تئاتر ملی چین، هالیفست ارمنستان، آلاباما آمریکا، بلگراد صربستان، برنارد شاو کانادا، مونیخ آلمان، توکیو ژاپن، هلند، تئاتر معاصر آمریکا، سنگاپور، پائیزه پاریس، ونیز، قبرس، جشنواره تئاتر سوئد، مغناطیس شمال کانادا، ایمپالس آلمان، جایزه تونی آمریکا، که مخصوص نمایش های برادوی و تئاتر حرفه ای آمریکاست، سی جشنواره ای اند که در این کتاب با جشنواره بین المللی تئاتر فجر مقایسه شده اند.

انتهای پیام/54/53