به گزارش سرویس بین‌الملل هنرآنلاین، از میان 10 اثر خارجی که امسال در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌روند دو نمایش "ضحاک" و "یک + یک" به ترتیب محصول مشترک ایران - ایتالیا و ایران - سوئیس هستند و گروه آلمانی هم یک کارگاه آموزشی برگزار می‌کند.

"تل/ضحاک" (ایران و سوئیس) 5 و 6 بهمن ماه تماشاخانه ایرانشهر (سالن سمندریان)

نیکلاس هلبلینگ، کارگردان شناخته شده اهل سوئیس به همراه علی‌اصغر دشتی امسال در سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نمایش ˝تل/ضحاک˝ نوشته مشترک نسیم احمدپور و نیکلاس هلبلینگ را در بخش بین‌الملل جشنواره روی صحنه می‌برد.

هلبلینگ در سال 1959 میلادی در شهر زوریخ سوئیس متولد شده است. او قبل از رفتن به هامبورگ، در دانشگاه زوریخ زبان آلمانی و تاریخ آموختو از سال 1988 تا 1998 (به مدت 10 سال) در تئاتر ثالیا هامبورگ به عنوان دراماتور با کارگردانانی از جمله روث برژواس، ژورگن فلیم، ماتارینا تالباخ و روبرت ویلسون همکاری کرد.

هلبلینگ از سال 1999 میلادی تا امروز به عنوان کارگردان تئاتر نمایش‌های زیادی را شهرهای بوخوم، وین، فرانکفورت، زوریخ، سالزبورگ و بسیاری از شهرهای دیگر جهان اجرا کرده است.

در نمایش 135 دقیقه‌ای "تل/ضحاک" که مژگان عیوضی و آنژا هرتکورن به صورت مشترک طراحی صحنه آن را برعهده دارند، دیوید برگر، آرش بزرگ‌زاده، مینا درودیان، فرید فرهنگ، فرشاد فزونی، عباس حبیبی، سیلوان جگر، دومنیک مولر، رامتین سیاردشتی، ماریک سدل، نیکول اشتاینر، سیلوستر ون هوسلین به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

"تل/ضحاک" را گروه نمایشی "دون‌کیشوت، مس و فیبر" اجرا می‌کنند و در خلاصه داستان آن آمده: همانطور که ویلهلم تا برای هر سوئیسی نامی آشنا است، کاوه آهنگر، قهرمان شاهنامه نیز برای هر ایرانی شخصیتی شناخته شده است. کاوه قهرمانی مردمی است که مقابل جور ضحاک برپا می‌خیزد و نشان جنبش او درفش کاویانی، پیش‌بندی چرمی است که بر سر نیزه می‌آویزد.

ویلهلم تل نیز قهرمان ملی حماسه‌های سوئیس است که برای دفاع از روستائیان در مقابل نظام فئودالی زمان خویش می‌ایستد و پیش‌بند کاوه و کلاه گسلز، نمادهای ظلم و آزادی در این نمایش هستند که اثر مشترک گروه دون‌کیشوت از تهران و مس و فیبر از زوریخ است.

˝میمومانیا˝ (ارمنستان) 3 و 4 بهمن ماه تماشاخانه سنگلج

اریک بارسقیان، تهیه‌کننده و استاد معروف بازیگری تئاتر، امسال در سی‌و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پانتومیم ˝میمومانیا˝ با کارگردانی آرا هاروتیونیان را به همراه گروه میم استودیو روی صحنه می‌برد.

اریک بارسقیان متولد سال 1973 میلادی و فارغ‌التحصیل رشته پانتومیم از موسسه دولتی تئاتر و فیلم ایروان است.

بارسقیان امروزه یکی از کارگردان‌های شناخته شده تئاتر در کشور ارمنستان است و نمایش‌هایش را در اکثر تماشاخانه‌های این کشور به روی صحنه برده و می‌برد.

از دیگر فعالیت‌های اریک بارسقیان فعالیت‌های بازیگری و تدریس در موسسه دولتی تئاتر و فیلم ایروان است. بارسقیان در سال 2033 میلادی استودیو میم را راه‌اندازی کرد و این گروه تاکنون اجارهای متعددی در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی داشته و جوایز بسیاری را نیز دریافت کرده است.

هوهانس هاجین یان، هایک ایسرائیلیان، آواها روتیزنیان بازیگران پانتومیم 40 دقیقه‌ای "میم و مانیا" هستند که در چهار پرده روی صحنه می‌رود و مسائل جدی را با شوخ طبعی و خنده بیان (با تاکید بر روابط صمیمانه میان انسان‌ها) بیان می‌کند.

˝هتل باشکوه˝ (کره‌ جنوبی) 8 و 9 بهمن ماه تالار وحدت

چونگیا پارک، کارگران سرشناس تئاتر اهل کره جنوبی امسال نمایشنامه ˝هتل باشکوه˝ نوشته معروف نمایشنامه‌نویس آمریکایی لاون مولر را در بخش بین‌الملل سی‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌برد.

چونگیا پارک که پیش از این اثر صامتی با عنوان "ترن" را کارگردانی کرده، نمایش 90 دقیقه‌ای "هتل باشکوه" را با گروه تئاتر "چو این" اجرا می‌کند.

داستان نمایش "هتل باشکوه" درباره چهار زن به نام‌های کیون سون، اوک دونگ، سون هی و بو بای است که در ارتش ژاپن مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. آنها مشتاقانه به دنبال پایان جنگ هستند تا از رفتار وحشیانه سربازان فرار کنند اما خبری از پایان جنگ نیست، تا اینکه کیوم سون تصمیم به فرار می‌گیرد.

چونگیا پارک در این نمایش به دنبال ارتقاء رویکرد منطقی و زیباشناختی است.

ییسون جونگ، سنگ هی لی، میسون جین، سورا سون، یونگهو لی، سانگجا لی بازیگران نمایش هتل باشکوه هستند.

دیگر عوامل نمایش هتل باشکوه عبارتند از: کولین دییک طراح صحنه، سنگهی لی طراح لباس، یوونیانگ پارک طراح نور، سانهیانگ چو موسیقی، جوگسوب اوه و جانگیون لی طراح حرکت و سانهیانگ چو مسئول صدا.

گفتنی است، جونگیا پارک کارگردانی نمایش‌هایی همچون؛ "فرشته و هیزم شکن"، "مکبث" "گرنیکا" و "خط آهن" را در کارنامه هنر ی خود دارد.

˝طوفان˝ (ایتالیا) 9 و 10 بهمن ماه سالن اصلی تئاترشهر لور لاسرنی و دوچیو بارلوچی، دو تن از کارگردانان شناخته شده تئاتر ایتالیا امسال نمایش ˝طوفان˝ نوشته دوچیو بارلوچی را با گروه ˝تئاترودآلماویوا˝ در بخش بین‌الملل سی‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌برند.

نمایش 70 دقیقه‌ای "طوفان"، نمایشی جذاب و با نشاط است که با شعر و طنز به شرح وقایع جزیره پروسیه رو شکسپیر می‌پردازد؛ در میان کشتی خرابه‌ها، عشق، خیانت و جادو.

نمایش "طوفان" با الهام از این عبارت که "ما از جنس رویا هستیم"، داستانی است که در آن جادو با زندگی آدم‌ها و معیارهایی چون سرنوشت و جستجوی نیکی تلفیق شده است.

گروه "تئاترودآلماویوا" در این اثر نمایشی برداشتی شعرگونه همراه با شوخ‌طبعی را در فضایی سحرآمیز و خیره‌کننده (همراه با صورتک‌های کمدیادلارته ساخت بارلوچی و نیز بازیگرانی جوان و با تجربه) از این اثر ارائه می‌دهد.

ماسیمو بارباگلی، آندریا دونینی، سیمونه ماگری، پیر فرانسیسکو مینوچی، گیوسیپه آرمانی، النورا دابوات، ویتوریا ساموری، الیزابتا بیانچی، سوفیا بوسیا، دوچیو بارلوچی، لورلا سرنی، لورنزو کاستاگنولی و کلوریا مانفرینی بازیگران نمایش "طوفان" هستند.

دیگر عوامل نمایش "طوفان" عبارتند از: لاپو اسکوتی طراح صحنه، ماریلو ساسو طراح لباس، لورنزو کاستاگونی طراح نور، الئونورا دابوات طراح حرکت، دوچیو بارلوچی طراح صورتک و لورنزو کاستاگنولی مسئول صدا.

˝هفت + 7˝ (لبنان) 5 و 6 بهمن ماه تالار هنر

اریک دنیود، کارگردان تئاتر و عروسک‌گردان شناخته شده لبنانی، امسال در سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نمایش عروسکی ˝هفت+7˝ نوشته نادین توما را به همراه گروه ˝مجموعه کهربا و دار اونبز˝ روی صحنه می‌برد.

اریک دنیود، دانش‌آموخته عروسک‌گردانی از دانشگاه ملی در شارلویل مزیر است.

دنیود از سال 2002 میلادی کار بازیگری، کارگردانی و طراحی صحنه را آغاز کرده و مدیر کمپانی عروسک سازی اکستراموروس در فرانسه نیز است. این هنرمند لبنانی‌الاصل در سال 2006 میلادی در تاسیس مجموعه کهربا در لبنان همکاری داشته و تاکنون بیش از 14 نمایش مختلف را در کشورهای فرانسه، لبنان، لهستان، کانادا و ایتالیا به روی صحنه برده است.

نمایش "هفت +7" بر اساس کتاب "سعبه و سعبه" و با استفاده از سنت قصه‌گویی در 30 دقیقه روایت می‌شود.

در این نمایش که نادین توما، اورلین زوکی و سیواین آریس در آن به عنوان بازیگر حضور دارند، "هفت +7" داستان ماه است که پس از خوردن یک ماهی به دو نیم تقسیم شده و نیمی به یک باغ و نیم دیگرش به یک فروشگاه می‌افتد. نیمه اول کاشته می‌شود و هفت گل ماه می‌دهد و نیمه دوم بریده شده و از آن هفت گردنبند به فروش می‌رسد. در اینجا قهرمان قصه، که یک قورباغه است سر می‌رسد و دست به هر کاری می‌زند تا ماه ربوده شده را نجات بدهد.

"هفت + 7" تولید کشور لبنان است و اریک دنیود علاوه بر کارگردانی، طراحی صحنه و طراحی عروسک این نمایش است. سیوینه آریس نیز ساخت موسیقی این اثر نمایشی را بر عهده دارد.

˝شاه ابو˝ (مجارستان) 7 و 8 بهمن تماشاخانه ایرانشهر (سالن سمندریان)

زولتان بالاش، بازیگر و کارگردان شناخته شده مجارستانی نمایش ˝شاه اوبو˝ نوشته ˝آلفرد ژاری˝ را در سی‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌برد.

زولتان بالاش، متولد سال 1977میلادی، فارغ‌التحصیل رشته بازیگری و کارگردانی سینما و تئاتر دانشگاه هنر در بوداپست است. بالاش همچنین دوره پیشرفته کارگردانی تئاتر اتحادیه اروپا را در اشتوتگارت آلمان با موفقیت گذرانده است.

استفاده منحصربفرد از ریتم و موسیقی در آثار نمایشی زولتان بالاش، که امروزه به عنوان یکی از مدیران پیشرو هنر تئاتر در مجارستان شناخته می‌شود، از جمله ویژگی‌های نمایش‌های این کارگردان و بازیگر تئاتر است.

بالاش معتقد است که تئاتر، تجربه پیچیده‌ای است که در آن می‌توان با همسطح کردن حرکت و موسیقی با کلام، احساسات و حواس مخاطب را به شکلی جدی درگیر کرد.

این کارگردان مجار پس از تاسیس گروه تئاتری Maladype در سال 2002 میلادی، نمایش‌های موفقی را در جشنواره‌ها و فستیوال‌های گوناگون تئاتری در کشورهای مختلف به روی صحنه برده است.

نمایش‌های "خون‌آشام"، "فاوست"، "دون کارلوس"، "دوزخ (دانته)"، "پادشاه آلفرد"، "مارش بزرگ"، "دریاچه قو"، "گیلبرت و سالیوان"، "تخم مرغ‌های جهنم"، "سیاه‌پوستان"، "طوفان"و... از جمله نمایش‌هایی که زولتان بالاش در مقام بازیگر و کارگردان به همراه گروه نمایشی Maladype طی سال‌های اخیر روی صحنه برده است.

گفتنی است، زولتان بالاش تاکنون جوایز بسیاری را در صحنه‌های مختلف عرصه‌ هنرهای نمایشی از جمله جایزه Üstökös (2002 جایزه آرارات (2005)، جایزه میکلوش گابور(2006)، جایزه Őze Lajos (2008)، جایزه Mari Jászai (2008) و جایزهKálmán Nádasdy (2009) از آن خود کرده است.

˝دزدمونا˝ (استرالیا) 7 و 8 بهمن ماه تالار سایه (تئاتر شهر)

آناتولی فروسین، کارگردان استرالیایی تئاتر در سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نمایشنامه ˝دزدمونا˝ نوشته جولانتا جوزکیویچ که اقتباسی از نمایشنامه معروف اللو ویلیام شکسپیر است را روی صحنه می‌برد.

آناتولی فروسین، در سال 1966 میلادی در تاجیکستان متولد شده و فارغ‌التحصیل ادبیات زبان انگلیسی از دانشگاه اوکلند است.

فروسین که تا امروز آثار متعدد و معروفی همچون؛ "آگاممنون"، "باغ آلبالو"، "آنتیگون" و "خانه برنارد آلبا" را روی صحنه برده، قرار است نمایش "دزدمونا" را با گروه تئاتری پروپکا و به مدت 50 دقیقه در سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه ببرد.

نمایشنامه "دزدمونا" را جولانتا جوزکیویچ با اقتباس از نمایشنامه "اُتللو" اثر ویلیام شکسپیر که به مضامین عشق، دیوانگی و تباهی می‌پردازد، اجرا می‌کند.

جولانتا جوزکیویچ، بازیگر و نمایشنامه‌نویس لهستانی‌الاصل، داراری مدرک فوق‌لیسانس در رشته نمایشنامه‌نویسی و تئاتر است. جوزکیویچ گروه کاپکو را در سال 1997 میلادی در شهر سیدنی راه‌اندازی کرده است.

گفتنی است، جوزکیویچ تاکنون از فستیوال‌های کشورهای آلبانی، بلژیک، ارمنستان، فرانسه، سوئد و انگلستان جوایز متعددی را دریافت کرده است.

"زنی که زیر قطار افتاد" (آذربایجان) 6 و 7 بهمن‌ماه سالن اصلی تئاتر شهر

مهربان علی‌اکبرزاده، کارگردان آذربایجانی تئاتر امسال نمایش "زنی که زیر قطار افتاد" نوشته آفاق مسعود را در بخش بین‌الملل سی‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌برد.

علی‌اکبرزاده در سال 1988 میلادی در رشته کارگردانی از دانشگاه دولتی فرهنگ و هنر آذربایجان فارغ‌التحصیل شده است. او آثار نویسندگانی همچون تنسی ویلیامز و ژان پل سارتر را به روی صحنه برده است. در سال 2003 میلادی عنوان هنرمند افتخاری در جمهوری نخجوان از وی تقدیر شد.

نمایش 120 دقیقه‌ای "زنی که زیر قطار افتاد" این نمایش سرنوشت یک هنرپیشه پیر را روایت می‌کند که همه عمر خود را وقف صحنه کرده است. هنگامی‌که در اوج محبوبیت بود، توجه، عشق و تحسین مردم را به خود جلب کرد. اما امروز به دست فراموشی سپرده شده است و او را کنار گاشته‌اند. داستان در یک ایستگاه قطار رخ می‌دهد که مامن افراد بی‌خانمان است. افرادی که او را می‌شناسد با دیدنش در ایستگاه شگفت زده می‌شوند. او در اینجا با مردی آشنا می‌شود که موقعیت والایی در گذشته داشته اما اکنون همه چیز خود را از دست داده است. در پایان روشن می‌شود که اینجا ایستگاه قطار نیست و...

کماله حسین اوا، جعفر نامیق کمال، پرویز باقیراُف، هجران نصیروا، رشاد بختیار اُف، الناز قارااُف، کاظم عبدالله‌اف، شهلا اسماعیل‌اوا، یادار کریم‌اُف و دلبر اسماعیل‌ اُف بازیگران نمایش "زنی که زیر قطار افتاد" هستند.

لازم به یادآوری است، نمایش‌های "زنده به گور"، "نورهای هزاران ساله"، "سه نسخه از یک قتل مرموز"، "ناامیدی در اداره پست" و "فاجعه و قتل" از دیگر آثار نمایشی مهربان علی‌اکبرزاده هستند که پیش از این روی صحنه برده است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: ناظیم بی‌کیشی‌اُف طراح صحنه و لباس، وقار جمال‌زاده موسیقی و طراح حرکت، ناتوان رحیم‌اوا طراح گریم، حمید کاظم‌زاده مسئول صدا و رافائل حسن‌اُف مسئول نور.

انتهای پیام/