به گزارش هنرآنلاین؛ حمید شانس با اشاره به اهداف هیات انتخاب بخش سفال و سرامیک گفت: انتخاب آثار از سوی هیات داوران بر اساس سه رکن اصلی صورت گرفت. یکی اینکه از تجربیات به دست آمده و مسیری طی شده در سال‌های گذشته و در ادامه سنتی که ایجاد شده باشد صیانت کنیم. دومین نکته این بود که قابلیت‌های مستقل بخش سفال و سرامیک، بخاطر اینکه این بخش مبانی میان رشته‌ای در هنر را داراست، نیز در نظر داشته باشیم و به نیازهای جدید پاسخ دهیم. سوم اینکه به تنوع و خلاقیت‌ها توجه داشتیم، زیرا، ایجاد چالش‌های ذهنی و مبادلات اطلاعاتی هنرمندان هر چه بیشتر باید شکل بگیرد و این خود به اندازه خلق آثار مهم است.

وی همچنین با اشاره به کمبود فضای نظری در حوزه سفال و سرامیک افزود: ایجاد فرصت برای طرح مباحث نظری از لازمه‌های این بخش از هنر است. به هر شیوه‌ای که می‌شود باید سعی کرد که در این جشنواره مباحث نظری را در کنار کار عملی داشته باشیم و رشد بدهیم.

این هنرمند مجسمه‌ساز در مورد موضوعی برگزار شدن این دوره از جشنواره نیز گفت: سفال و سرامیک باید بر اساس ایده شکل بگیرند وگرنه جنبه کاربردی آن بر هنری بودن آن پیشی می‌گیرد. به این معنا که فراز بصری‌اش به یک اثر ختم شود که آن را کامل یا معنا کند و به آن صراحت بدهد. این موضوع و ایده باید قابلیت‌های فرهنگی یا تاریخی یا زیبایی شناسانه و ... را صراحت ببخشد. در واقع یک اثر سفال باید بنیانش بر خلاقیت هنرمند بر اساس موضوع باشد وگرنه از جنبه هنری دور می‌شود. تعداد بالایی آثار با این مشخصات به جشنواره راه نیافتند. گویی سفال‌گران بیشتر دغدغه‌هایشان مجسمه‌سازی شده است تا ماهیت سفال و سرامیک و حالا مناسب‌ترین کارشان را برای جشنواره انتخاب کرده بودند.

وی با اشاره به نبود فضای آکادمیک در رشته سفال گفت: وجود دانشکده تخصصی در رشته سفال و سرامیک به طور کامل احساس می‌شود که همه گرایش‌های این هنر را آموزش دهد و متخصص بار بیاورد. ما نیازمند یک فضای فعال‌تر و متصل‌تر در حوزه سفال و سرامیک هستیم.

شانس در پایان نیز گفت: خوشبختانه سعی شد امسال تنوع در داوری وجود داشته باشد و همه نوع آثار در انتخاب و داوری، یک نمونه در نتیجه نهایی دارند، تا سلیقه‌های مختلف دیده شود.

پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، سفال و سرامیک، تصویرسازی، مجسمه‌سازی، پوستر، عکاسی و کاریکاتور و بخش مقالات علمی از 14 بهمن تا 12 اسفندماه سال جاری؛ به دبیرکلی سیدعباس میرهاشمی از سوی مرکز هنرهای تجسمی با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در تهران و استان‌ها برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/31/34