سید عباس میرهاشمی؛ دبیر پنجمین جشنواره بین المللی تجسمی‌ فجر در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی‌ هنرآنلاین گفت: در این دوره از جشنواره داوری برخی آثار یک مرحله‌ای است و داوری برخی رشته‌ها در دو مرحله انجام می‌شود و در نهایت به نمایشگاه راه پیدا می‌کند.

او در این باره ادامه داد: رشته‌های کاریکاتور، گرافیک، تصویرسازی و عکاسی در یک مرحله داوری شده‌اند و آثار منتخب به بخش نمایشگاهی راه پیدا کرده‌اند. اما رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، مجسمه‌سازی، نگارگری و سفال و سرامیک در دو مرحله داوری می‌شوند به این شکل که ابتدا پرینتی از اثر داوری می‌شود و پس از انتخاب آثار برگزیده اصل اثر به دبیرخانه ارسال می‌شود و یک بار دیگر آثار منتخب داوری می‌شوند.

به گفته دبیر کل پنجمین جشنواره بین المللی تجسمی‌ فجر از شنبه 30 دی ماه مرحله دوم داوری‌ها آغاز شده است و پنجشنبه، 5 بهمن ماه با داوری رشته مجسمه سازی، داوری آثار به پایان می‌رسد و آثار برگزیده در نمایشگاه به روی دیوار می‌رود.

میرهاشمی‌ در ادامه با تاکید بر انتخاب آثار بر اساس کیفیت نسبت به کمیت اظهار کرد:مهم‌ترین ویژگی جشنواره امسال نسبت به چهار سال قبل به کیفیت آثار بر می‌گردد. در دوره‌های قبل تاکید بیشتر بر کامل کردن بانک اطلاعاتی جشنواره و کمیت آثار بود. اما امسال قرار شده بیشتر بر کیفیت آثار تاکید کنیم. از این رو داوران با این رویکرد سخت‌گیری بیشتری روی آثار دارند و از این رو تعداد آثار انتخاب شده نسبت به دوره‌های قبل کمتر است اما کیفیت آثار بالاتر است.

او با اشاره به اهمیت نگاه داده‌ای به جشنواره امسال اظهار کرد: با اتمام بخش داوری آثار تجسمی‌ نگاه داده‌ای به جشنواره داریم. هنرمندان و آثار دریافتی را از نظر میزان تحصیلات، پراکندگی هنرمندان در استان‌ها، جنسیت، سن و... مقایسه می‌کنیم. به طور مثال بر اساس آمارها میزان تحصیلات بیشتر هنرمندان شرکت‌کننده در این دوره مقطع کارشناسی است. گروه دوم کارشناسی ارشد هستند و میزان تحصیلات گروه سوم مقطع دکتراست در حالی که میزان تحصیلات هنرمندان شرکت‌کننده در دوره‌های قبل پایین‌تر از مقطع کارشناسی بود.

پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی‌ فجر در رشته‌های نقاشی، ‌خوشنویسی، نگارگری، سفال، مجسمه‌سازی، عکس، پوستر، کاریکاتور و تصویرسازی به دبیری سید عباس میرهاشمی ‌14 بهمن تا 12 اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/31/34