شکیبا پرورش هنرمند مجسمه‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی‌ هنرآنلاین درباره نمایشگاه گروهی "مرده ریگ" گفت: ایده برگزاری نمایشگاه مرده ریگ از زمانی آغاز شد که روی پایان نامه کارشناسی ارشدم کار می‌کردم و روی فلز‌هایی که پایین تابلوهایی نقاشی ام بود متن‌هایی را نوشته بودم. استاد بهنام کامرانی با دیدن این آثار توصیه کرد که روی فلزها می‌توانم کار کنم و جداگانه به نمایش بگذارم. اما با توجه به اینکه تجربه ای در زمینه کار روی فلز نداشتم با آقای کبیرنژاد موضوع را مطرح کردم که مورد استقبال قرار گرفت و این نمایشگاه را با همکاری کبیرنژاد آماده و به نمایش گذاشتم.

او در ادامه گفت: عنوان مرده ریگ یعنی میراث ناچیز؛ من از این مفهوم برای به نمایش گذاشتن این مفهوم استفاده کرده ام که در طول تاریخ همواره زنان تصور می‌کردند که حق و حقوقشان محدود شده است در حالی که وقتی دراین زمینه مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که همواره برخی از زنان از روی حسادت خودشان حقوق یکدیگر را پایمال می‌کنند. در حقیقت با توجه به اینکه زنان از نظر اجتماعی ظاهرا جایگاه متزلزلی دارند برای حفظ این جایگاه پا روی حق و حقوق یکدیگر می‌گذارند و متاسفانه هنوز این طرز فکر غلط در فرهنگ مان دیده می‌شود.

پرورش با اشاره به اینکه در این نمایشگاه از حجم‌های دیواری و رومیزی استفاده کرده است اظهار کرد: برای انتقال این مفهوم از13 مجسمه فلزی پرنده و دست‌های زنانه استفاده کرده ایم. پرندگانی که سمبل آزادی هستند اما در حصار قرار گرفته اند بالی برای پرواز ندارند و دست‌های زنانه ای که گاهی همین دست‌ها مانع پیشرفت یکدیگر می‌شود.

در بخشی از معرفی این نمایشگاه آمده است:«بام تا شام ما با توهم چپاول بی‌پروای شب‌های تاریک مردانه می‌گذرد. زندگی گویی تجربه‌ی هوس‌های کنجکاوانه‌ی ماست. گرچه دریافته‌ایم که فرصت‌های بسیاری از ما به تاراج رفته ‌است، اما دریغ که همواره در فرصت‌سوزی‌های مکرر نابالغانه‌ی خویشتن، مبهوت به بازستاندن آینده‌ای از پیش به یغما رفته‌ایم.

در این روزگار، بزرگ‌ترین دشمن ما، کسی جز حسادت‌ها و بی اعتمادی زنانه‌‌ی ما به همگنان خویشتن نبوده است. از دیرباز در برابر آینه‌های رو‌به‌رو، به جنگی کهن ایستاده‌ایم و در آستانه‌ی اکنونیِ زندگیِ امروز، چیزی جز زنگاره‌های برجا مانده از نبردی پیش باخته نیستیم. از داستان‌ شاهزاده‌ی کودکی‌هامان، دست‌های نیازی برجای مانده که هماره به سوی ناآشکاری عشق دور یا نزدیک مردانه‌ای، گشوده مانده است. بی‌که بدانیم، بسان دست‌های چوبین مترسک‌های خسته‌ایم که تنها از هراس تکرار گذشته و فردایی نیامده، یکدیگر را به زخم حسادت ترسانده‌ایم...»

نمایشگاه گروهی "مرده ریگ" که از 29 دی ماه افتتاح شده است تا 11 بهمن ماه ادامه دارد. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه روزه از ساعت 11 تا 20 به گالری شیرین واقع در خیابان ولنجک، خیابان هجدهم، پلاک 9 مراجعه کنند.

انتهای پیام/31/34