رضا مهدوی، نوازنده سنتور و مدیر سابق حوزه هنری در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین گفت: آهنگسازی استاد همایون خرم مقدم بر نوازندگی، معلمی و دیگر موارد موسیقی بود زیرا هر چقدر از گذشته تا امروز آهنگ های ایشان را گوش و بررسی می کنیم متوجه می شویم که نوعی بی بدیلی، انحصار، الگوآفرینی در آثار ایشان موج می زند که تا به حال مشابه این آثار با این کیفیت به گوش هیچ کس نرسیده است.

این موسیقیدان در ادامه افزود: همان طور که می دانیم استاد خرم تحصیلات آکادمی موسیقی نداشت و یک دهه نزد استاد ابوالحسن خان صبا شاگردی کردند، همچنین تبحر ایشان در موسیقی و نوازندگی یک موهبت الهی بوده است.

مدیر سابق حوزه هنری در ادامه تاکید کرد: بسیاری از هنرمندان زمانی که وارد آکادمی موسیقی می شوند تحت تاثیر قرار می گیرند و از خود خویشتن دور می شوند اما این استاد گرامی چون در رشته دیگر تحصیل کرده بودند، موسیقی بر درونیات و ذوقیات ایشان تاثیر گذاشته بود اما نسل امروزی فراموش کرده است که مردم چه می خواهند که باید این خواسته ها با درونیات منطبق شود تا اثری مانند آثار استاد خرم شاخص و ماندگار شود در حالی که امروزه کمتر آثاری ماندگار می شود.

رضا مهدوی در ادامه تصریح کرد: همایون خرم از نوادر آهنگسازی موسیقی ایران بود که از آثار ایشان نمی توانیم فقط چند اثر انتخاب کنیم به همین دلیل تمام آثار این هنرمند دارای نکات زیباشناختی، جامعه شناختی، تکنیک، آئین، دیانت و... بود که ایشان را متمایز کرده است.به عبارتی ایشان به تنهایی دانشگاه موسیقی بود و خوش به حال هنرجویان و هنرمندانی که توفیق داشتند و با ایشان در مراحل مختلف همکاری کرده اند.

مهدوی در ادامه بیان کرد: استاد خرم بعد از انقلاب آثار خود را در اختیار نسل جدید قرار دادند و با این کار ثابت کردند آثارسان انحصار به صدای خواننده خاصی ندارد و خواننده می تواند به واسطه آهنگ ایشان شهرت پیدا کند.

وی گفت: همچنین ما از وجود اساتید برجسته دیگر از جمله پرویز یاحقی، اسدالله ملک، مهدی خالقی و... بهره ها بردیم اما طعم نوازندگی استاد خرم منحصر بود و این استاد شاخص در بحث معلمی شاگردان خود را شیرفهم می کردو آموزش تکنیک و کلیات موسیقی را در کنار مبانی اخلاقی رعایت می کرد.

رضا مهدوی در ادامه افزود: به طور کلی استاد همایون خرم در احیا و زنده کردن ویولن ایرانی نقش بسزایی داشتند و این تاثیر تاحدی است که ویولن دیگر برای ما یک ساز غربی نیست و به جوامع اختصاص دارد.

این نوازنده در پایان گفت: ساز ویولن به کمک همایون خرم به جایگاه اصلی خود بازگشت زیرا ویولن ایرانی زیبایی ها و توانایی هایی دارد که در سازهای دیگر دیده نمی شود پس در نتیجه ایشان به پیشرفت موسیقی ایرانی کمک بسیاری کردند.

پایان پیام/46