فواد توحیدی، پژوهشگر در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین گفت: موسیقی نواحی ما یک موسیقی اصیل ایرانی است که نیاز به توجه و اطلاع رسانی دارد تا از ذهن ها حذف نشود؛ بنابراین بهتر است جشنواره موسیقی فجر به این شاخه از موسیقی بپردازد و آن را جدی بگیرد چراکه موسیقی نواحی به خاطر تنوع و اصالتی که دارد می‌تواند توجه مخاطبان را جلب کند.

این پژوهشگر در ادامه افزود: سال گذشته، دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی در کرمان افتتاح شد اما تا امروز، کاری جدی در زمینه حفظ این نوع موسیقی انجام نشده؛ حال آن‌که موسیقی محلی، قابلیت‌های بسیاری دارد که نمی‎ توان از کنار آن به راحتی گذشت.

توحیدی در ادامه تاکید کرد: جشنواره موسیقی فجر بهانه ای برای ارائه آثار ارزشمند و شناسایی بهترین گروهها برای حفظ و گسترش موسیقی در ژانرهای مختلف است و این جشنواره فرصت مناسبی برای آشنایی مخاطب با موسیقی اصیل ایرانی است اما متاسفانه این فرصت از گزوههای محلی گرفته شده است.

این نوازنده سه تار و تنبور به ضرورت اختصاص بودجه اشاره کرد و افزود: کمبود بودجه، یکی دیگر از دلایل حذف موسیقی نواحی است اما ژانرهای مختلف موسیقی از جمله پاپ و سنتی در این جشنواره جایی برای ارائه دارند و تنها موسیقی نواحی است که از این جشنواره حذف شده در حالی که این نوع موسیقی نسبت به موسیقی های دیگر قدمت بیشتری دارد و با این فرصت می توانستیم از نابودی آن جلوگیری کنیم.

این پژوهشگر در پاسخ به این پرسش که موسیقی محلی چه نقشی در جذب گردشگر دارد، گفت: موسیقی محلی ریشه در فرهنگ و هنر ایرانی دارد و به کمک این موسیقی می توانیم نام ایران را جاودانه سازیم اما تا زمانی که تکلیف‌مان با خودمان روشن نشود نمی توانیم کاری انجام دهیم زیرا بزرگ‌ترین مشکل ما این است که بعضی موسیقی را به عنوان یک هنر نمی شناسند.

وی با اشاره به این‌که به کمک موسیقی نواحی می توانیم هنر ایرانی را به گوش همه برسانیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه باید این نوع موسیقی گسترش یابد و راهی برای ارائه وجود داشته باشد تا بتوانیم جذب گردشگر داشته باشیم.

فواد توحیدی در پایان گفت: نظرات درباره هنر موسیقی چند صدایی است و باید یک صدا شویم تا شاید بتوانیم موسیقی و موسیقی محلی را از مرگ حتمی نجات دهیم.

پایان پیام/46