گروه موسیقی هنرآنلاین، موسیقی بانوان و مشکلات آن از جمله مسایلی است که باید به آن پرداخته شود. واقعیت این است که گروه‌های ویژهموسیقی بانوان، مخاطب جدی ندارند. منتقدی نیست تا آثار را بررسی کند. کارها ضبط و پخش نمی‌شوند و وقتی مجالی برای ارائه و نقد نیست، انگیزه‌ای هم برای نوآوری در هنرمندان باقی نمی‌ماند. با این وجود، جشنواره موسیقی فجر و موسیقی ویژه بانوان بهانه‌ای است تا به زنان و فعالیت آنان پرداخته شود اما به نظر می‌رسد، موسیقی بانوان در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر جایی ندارد.

پری ملکی، خواننده و سرپرست گروه خنیا در این باره می گوید: ما از شش ماه پیش، مدارک لازم برای حضور در این جشنواره را ارسال کردیم و دیروز متوجه شدیم که بخش موسیقی بانوان از جشنواره امسال حذف شده است. البته حذف موسیقی بانوان، چندان اهمیتی هم ندارد؛موسیقی بانوان، مدت‌هاست به دست فراموشی سپرده شده و تلاش بی وقفه ما هم به جایی نخواهد رسید.

پری ملکی سال گذشته در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه‌ای با عنوان"تهران 1330" پرداخته و تنها به بازخوانی آهنگ‌های خاطره‌برانگیز بسنده کرده بود. به باور او موسیقی بانوان، مخاطب جدی ندارد و حتی زنانی که به کنسرت می روند و گوششان با موسیقی جدی آشناست وقتی به کنسرت ویژه بانوان می روند انتظار شنیدن آهنگ های نوستالژیک را دارند.

سهیلا پور گرامی، خواننده و سرپرست گروه آوای مهربانی" هم حذف موسیقی بانوان از جشنواره موسیقی فجر را تایید می کند: موسیقی بانوان، آخرین نفس های خود را می کشد؛ تمام امید ما به جشنواره موسیقی فجر بود اما گویا قرار نیست بخشی از هنر این کشور به موسیقی بانوان اختصاص داشته باشد.

سرپرست گروه آوای مهربانی با اشاره به ضرورت حضور بانوان در جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: با وجود تمامی مشکلاتی که بر سر راه موسیقی بانوان وجود دارد، هستند زنانی کههمه سختی‌ها و سدها را به جان خریده و همچنان دست از فعالیت برنداشته‌اند و هنوز هم دوست دارند که کنسرت بگذارند و خوب است که جشنواره موسیقی فجر، فضا و امکان لازم در اختیار بانوان قرار دهد.

ژیوار شیخ‌الاسلامی، سرپرست گروه ژیوار نیز سال گذشته در بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده و برخلاف گروه‌های دیگر موسیقی بانوان به اجرای کارهای تازه پرداخته بود. به گفته او واقعیت این است است که منتقد و مخاطب حرفه‌ای برای موسیقی بانوان وجود ندارد اما به این بهانه نمی‌توان دست از نوآوری برداشت و به کارهای تکراری و خاطره‌برانگیز دل خوش کرد؛ او امیدوار است جشنواره موسیقی فجر، بهانه خوبی باشد تا هنرمندان زن به خلاقیت بپردازند و استعدادهاشان را شکوفا کنند.

پایان پیام/46