به گزارش هنرآنلاین؛ این نمایشگاه درقالب یکی ازبرنامه‌های جنبی جشنواره‌ هنری " Focus Iran" شکل گرفته و در آن عکس‌هایی از شادی قدیریان، حمید قدرتی، نوید ریحانی، مهرداد عسگری طاری و کتایون کرمی به نمایش درآمده است. آثار این عکاسان ایرانی به انتخاب بریژیت رولویس، استاد و پژوهشگر دانشکده‌ هنرهای تجسمی دانشگاه لیل، دربخشی جداگانه با عنوان "هوای تازه" به نمایش گذاشته شده است.

به گفته‌ برگزارکنندگان قراراست این نمایشگاه، درصورت فراهم شدن امکان، پس از Evreux درچند شهر دیگر فرانسه و سپس در بلژیک هم برپا شود.

بریژیت رولویس، کیوریتور بخش عکس جشنواره که پیش از این در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ دو بار به ایران سفر کرده، دریادداشت کوتاهی برای نمایشگاه "هوای تازه" می‌نویسد: " در سال‌های اخیر رشته‌های هنری درایران به ویژه سینما و عکاسی تا حد زیادی تکامل یافته‌اند. عکاسی هنری بخش ثابت برنامه‌های بیشتر مراکز آموزش هنر درایران شده و تنوع زیادی به گرایش‌های هنری بخشیده است. دربین موضوعات انتخاب شده توسط هنرمندان مطرح ایران به ندرت به سوژه‌ای خنثی برمی‌خوریم چرا که آنها معمولا درآثارشان روی تناقضات اجتماعی، اختلاف بین فضاهای عمومی و خصوصی، زنان، مهاجرت و پیامدهای جنگ تاکید می‌کنند. عکاسان جوان ایرانی از مسائل جهان امروز یا گذشته‌های نه چندان دور برای کارهایشان الهام می‌گیرند. عکس‌های آنها سرشاراز احساس و استعاره است، تصاویری شبیه شعر یا فلسفه."

جشنواره‌ی هنری "Focus Iran" علاوه بربخش عکس میزبان آثاردیگری ازهنرایران در قالب نمایش فیلم و موسیقی ایرانی هم است. نمایش فیلم‌هایی از عباس کیارستمی و چند اثر درباره‌ ایران از فیلمسازان غیرایرانی و اجرای موسیقی از دیگر برنامه‌های این جشنواره‌ی هنری اعلام شده است.

جشنواره‌ هنری "Focus Iran" به همت موسسه‌ فرهنگی "Scene Nationale" که یکی از دو شعبه‌ آن در شهر کوچک Evreux در۱۰۰ کیلومتری شمال‌غربی پاریس قرار دارد، برگزار می‌شود و قسمتی از برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری متنوع این موسسه پیرامون گرایش‌های مختلف هنری از کشورهای اروپایی و آسیایی است.

انتهای پیام31/32