به گزارش خبرنگارتجسمی هنرآنلاین؛ فیلم مستند" بانوی سرخ پوش" درسومین روز جشنواره دسترسی محدود اکران شد. این فیلم براساس پرفورمنس "بانوی سرخ پوش" که از 28 تیرماه تا 18 مهر در میدان فردوسی 74 اجرا شد، ساخته شده است.

دراین پرفورمنس هر روز یکی از بانوان سرخ پوش یک ساعت درمیدان فردوسی می‌ایستادند و هراجرا براساس اتفاقات و برخورد مردم پیش می‌رفت. در روز پایانی این اجرا که 38 بانوی سرخ پوش در جای جای میدان فردوسی برسر قرار ایستادند.

فیلم بانوی سرخ پوش که برای نخستین بار اکران شد، بخش نخست آن شامل مستنداتی است که از بانوی سرخ‌پوش در سال 1354 توسط یک گزارش گر تهیه شده بود. بخش دوم این فیلم مستند نیز شامل بخش‌هایی از اجراهای پرفورمنس بانوی سرخ پوش در روزها متمادی بود. از ویژگی‌های بارز بخش دوم این فیلم می‌توان به بازخوردهای منفی و مثبت مردم با بانوی سرخ پوش اشاره کرد.

زن سرخ‌پوش، یا یاقوت؛ لقب زنی است که در حدود ۳۰ سال هر روز، ساکت و آرام با لباس، کفش، کیف و جوراب قرمزرنگ در میدان فردوسی و اغلب ضلع شمال شرقی آن می‌ایستاد و انتظار می‌کشید. او تا حدود سال‌های ۶۲-۶۱ هر روز به این کار ادامه می‌داد و به گفته مردم، یکباره از صحنه روزگار محو شد.

روایات بسیاری در باره این زن وجود دارد و روایت غالب اشاره به شکست عشقی او و انتظار او برای بازگشت معشوقش دارد. تنها مستند و تصویری که از آن زن وجود دارد نتیجه مصاحبه‌ای است ازمسعود بهنود که در سال ۱۳۵۵ خورشیدی با او انجام داده. خود شخص مصاحبه شونده (زن مشهور به سرخ‌پوش) در مصاحبه چندین بار عاشق بودن و روایت‌های گفته‌شده درباره خود را انکار می‌کند.

معینی کرمانشاهی و محمد علی سپانلو درباره او شعری سروده‌اند و فیلم کوتاهی با عنوان مثل همیشه و با بازی آنا نعمتی نیز براین اساس ساخته شده است. همچنین محمد یعقوبی در تاتر قرمز به بانوی سرخ پوش اشاره کرده است.

محمد حسینی کارگردان پرفورمنس و فیلم مستند بانوی سرخ پوش درنشست بررسی این فیلم گفت:من شیرازی هستم و دردوران دانشجویی‌ام خیلی اتفاقی با داستان بانوی سرخ پوش آشنا شدم. در ابتدا قصد داشتم که تاتری براساس داستان او به روی صحنه ببرم اما پیشقدمی محمد یعقوبی موجب شد که من از این کار انصراف بدهم اما همچنان داستان بانوی سرخ پوش ذهن من را درگیر خود کرد بود.

وی افزود: در جریان برپایی کارگاه آموزشی در گالری راه ابریشم طرح اجرای پرفورمنس بانوی سرخ پوش را مطرح کردم و این موضوع با استقبال روبرو شد. اما با توجه به اجرای این پرفورمنس در فضای آزاد آن هم در طول دو ماه، بی ش مشکلاتی را به همراه داشت و من باید برای امنیت پرفورمورها درخواست مجوز می دادم.

حسینی با اشاره به دشواری های دریافت مجوز برای پرفورمنس بانوی سرخ پوش گفت: در جریان دریافت مجوز برای برپایی این اجرا؛ بارها به من پیشنهاد شد که این پرفورمنس همزمان با جشنواره تاتر فجر و در قالب تاتر خیابانی اجرا کنیم اما با توجه به این که مدیوم تاتر خیابانی با پرفورمنس متفاوت است از قبول چنین پیشنهادی پرهیزکردم.

به گفته محمد حسینی هریک از بانوان سرخ پوش دراین پرفورمنس اجرای خاص خودشان را رفتند و هیچ پیش فرضی به آنها درباره این اجرا داده نشد. ازاین رو در هر روزشاهد اتفاقات متفاوت و به طبع اجراهای متنوعی بودیم.

حسینی افزود: اجرای پرفورمنس بانوی سرخ پوش برای هر یک از ما حرکتی ارزشمند بود و این اجرا هم بر روی مخاطب و هم بر روی محیط و مردم تاثیر گذاشت.

در ادامه این نشست پرفورهای این اجرا به پرسش های حاضران پاسخ گفتند.

انتهای پیام/31/32