مدیر شبکه اول سیما و دبیر جشنواره جام جم در نشست امروز پس از معرفی سریال‌های طنز راه یافته به جشنواره تلویزیون، با این پرسش مواجه شد که چرا آثار کارگردانانی مثل مهران مدیری و رضا عطاران در جشنواره‌ی جام جم شرکت داده نشده‌اند.

او گفت: هر شبکه سهیمه‌ای دارد که بر اساس آن آثارش را به جشنواره فرستاده است؛ به علاوه دو کارشناس در کنار مدیر طرح و تامین، مدیر پخش و مدیر شبکه به انتخاب آثار پرداختند تا بهترین آثار هر شبکه را به جشنواره بفرستند.

مهدی فرجی در این نشست همچنین از پایان داوری بخش‌های مختلف این جشنواره در چهارم بهمن خبر داد و گفت: این جشنواره در سال جاری به نکوداشت تعدادی از هنرمندان از جمله محمد بیگلری‌پور، آهنگساز ارکستر سازمان صدا و سیما و محمدعلی کشاورز می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین ، مدیر شبکه اول در نشست دومین جشنواره آثار تلویزیونی جام جم گفت: امسال دومین جشنواره جام جم در چهار بخش، کودک و نوجوان(عروسکی و ترکیبی)، بخش فیلم‌های تلویزیونی، سریال‌های طنز و مسابقه‌های تلویزیونی برگزار می‌شود که دبیران آن نیز به ترتیب علی بخشی‌زاده (مدیر شبکه دو سیما)، حسن اسلامی‌مهر (رییس مرکز سیمافیلم)، مجید زین‌العابدین (مدیر شبکه سه) و سعید مقیسه (مدیر شبکه تهران) هستند.

فرجی ادامه داد: برگزاری جشنواره‌های مختلف به خصوص در حوزه‌ی تلویزیون این انگیزه را ایجاد می‌کند که کار برنامه‌سازان دیده می‌شود و مورد رقابت قرار می‌گیرد که در نهایت باعث ارتقای تولیدات تلویزیون می‌شود. امسال تلاشمان این است که به جز این چهار بخش، بخش حمایت نهادها و دستگاه‌ها را هم از تولیدات سازمان صداوسیما داشته باشیم که بخش جنبی بعد از گذشت چند روز از اختتامیه، برگزار می‌شود.

فرجی تعداد آثار رسیده به جشنواره برای داوری را هم اعلام کرد و افزود: در بخش کودک جمعا 88 اثر برای داوری رسیده که 30 اثر عروسکی و 58 اثر ترکیبی است. 60 مسابقه و 28 سریال نیز به جشنواره رسیده است که سال 83 تا 91 را دربرمی‌گیرد. تعداد تله فیلم‌ها نیز 38 اثر است.

دبیر جشنواره جام جم در ادامه‌ی صحبت‌هایش سریال‌های طنز شرکت‌کننده از شبکه‌های مختلف را معرفی کرد و گفت: شش اثر از شبکه یک،‌ شش اثر از شبکه دو، 9 اثر از شبکه سه و شش اثر از شبکه تهران و یک اثر از شبکه چهار انتخاب شده است. سریال‌های چهاردیواری، فرار بزرگ، کاکتوس، اشک‌ها و لبخندها، آشپزباشی، پایتخت، نشانی، عکاسخانه، بچه‌ها نگاه می‌کنند، بایرام، باغ شیشه‌ای، شمس‌العماره، متهم گریخت، زیرزمین، مسافران، وضعیت سفید، مسیر انحرافی و زن‌بابا، ترش و شیرین،‌ ساختمان پزشکان،‌ نابرده رنج، دیوانگان متفکر، پرانتز باز، لطفا دور نزنید،‌ نون و ریحون، غیرمحرمانه، دارا و ندار و مامور بدرقه، سریال‌های طنزی هستند که در جشنواره شرکت می‌کنند.

او از برگزاری مراسم افتتاحیه قبل از اختتامیه‌ی جشنواره و رونمایی از تمبر و پوستر آن در چهار بهمن خبر داد که افتتاحیه رسمی جشنواره محسوب می‌شود.

فرجی در ادامه اشاره‌ای هم به جشنواره فیلم فجر داشت و در پاسخ به اینکه چرا جشنواره جام جم آثار را سالانه بررسی نمی‌کند؟ توضیح داد: ساختارهای متفاوتی در تلویزیون داریم که در یک جشنواره قابل تجمیع نیستند. اگر بخواهیم این کار را بکنیم باید چند اختتامیه برگزار کنیم و یا اختتامیه‌ای داشته باشیم که فقط شش ساعت جایزه بدهد که چنین کاری امکان‌پذیر نیست.

او ادامه داد: جشنواره‌های دیگر چنین وضعی را ندارند آن‌ها نهایتا دو تا سه ساختار را بررسی می‌کنند و چون سالانه برگزار می‌شوند، خیلی عقب نیستند. اما ما تازه شروع کرده‌ایم و خیلی عقبیم. به علاوه کارهای خوبی در سال‌های اخیر انجام گرفته بود که دیدیم حیف است دیده نشوند.

دبیر جشنواره جام جم بر همین اساس تاکید کرد: سال آینده ساخته‌های دیگری مورد رقابت قرار می‌گیرند اما ساختار تله‌فیلم جزو ساختارهای هرساله است چرا که نیاز زیادی به آن است و مردم هم از آن استقبال می‌کنند.

او از پخش سکانس‌های برگزیده آثار طنز از شبکه سوم سیما خبر داد و گفت: این آثار همین روزها از شبکه سه پخش می‌شود. تله‌فیلم‌ها هم از شبکه دو روی آنتن می‌رود. اما چون تلویزیون یک رسانه عام است، نخواستیم برای جشنواره سالن بگیریم و مخاطب ببریم. بلکه این کارها را از تلویزیون پخش می‌کنیم تا دیده شوند.

او همچنین به آسیب‌شناسی آثار تلویزیونی در بخش داوری پرداخت و ادامه داد: تصور ما این نیست که نشست‌های تخصصی از تلویزیون پخش شوند، چون مخاطب عام ندارند و لازم نیست مردم در جریان آن‌ها باشند.

دبیر جشنواره جام‌جم تعداد جوایز را در بخش سریال‌ها 10 جایزه، در بخش تله‌فیلم پنج جایزه، در بخش کودک و نوجوان مجموعا 15 جایزه و در بخش مسابقات تلویزیونی پنج جایزه اعلام کرد که 35 جایزه خواهند بود.

او بخش ویژه را نیز مختص به شعار سال و اصول چهارگانه رسانه ملی عنوان کرد.

فرجی در پایان صحبت‌هایش درباره‌ی حمایت از آثار برگزیده هم گفت: معاون سیما تاکید کرده کسانی که آثارشان برگزیده می‌شود بیکار نباشند و در ابتدا از همان شبکه و در نوبت از شبکه‌های دیگر کار داشته باشند. به علاوه آثار برگزیده فقط متعلق به جشنواره جام جم نیست بلکه ما در نوروز و رمضان هم برگزیدگانی داریم.

انتهای پیام/