به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین، مجید مجیدی که این روزها مشغول ساخت فیلم پیامبر(ص) است با حضور در آیین اختتامیه اولین سوگواره‌ی ملی عکس "عین لام میم" گفت: فرهنگ عاشورایی با جان ما عجین شده است و فقط به شیعیان اختصاص ندارد و به تمام بشریت تعلق دارد. فرهنگی است که بشریت را زنده کرده و تجلی همه معرفت‌هاست.

وی با بیان اینکه این جشنواره حرکت خوبی در جهت شناساندن فرهنگ عاشورایی است گفت: در این نمایشگاه کارهای ارزشمندی را دیدم، البته جای بسیاری از نمادها خالی بود.

وی ادامه داد: اشک و احساس یکی دیگر از نمادهای عاشورایی است که فلسفه خاصی دارد و بهتر است که عکاسان از این صحنه‌ها غفلت نکنند و درباره این رفتارها نیز توضیحاتی داشته باشند.

مجیدی در ادامه گفت: نسبت دادن نمادها، نشانه‌ها به دوره صفویه اشتباه است و این نمادها به اوایل قرن چهارم در دوران معزالدوله دیلمی باز می‌گردد.

در ادامه این مراسم میثم توکلی بینا رئیس مؤسسه فرهنگ و هنر شیعه گفت: نمادها، میراث و مولود فرهنگ هستند و فرهنگ نیز سنگینی بار خود را به دوش نماد می‌افکند. در فرهنگ و هنر شیعه نمادها اعتبار خود را از مردم می‌گیرد نه آنکه به مدلول خویش اعتبار بخشد. بهتر است هر کسی انتقادات موجود در کار را در ابتدا خود قبول کند و ما خود قبول می‌کنیم که در تعریف موضوعات فراخوان شاید به خوبی عمل نکردیم و باید درباره نمادها و نشانه‌ها توضیحات بیشتری می‌دادیم.

خزائی دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و حوزه هیئت علمی سوگواره نیز در بخشی از این مراسم درباره نمادها و نشانه‌ها توضیحاتی داد .

در ادامه از کتاب اولین سوگواره ملی عکس عین لام میم تجلی نمادها و نشانه‌های عاشورایی رونمایی شد. این کتاب دربرگیرنده آثار تمام عکس های راه یافته به بخش مسابقه است.

در پایان این مراسم از برگزیدگان این جشنواره تجلیل شد.

بخش مستند(اصلی):

سیدعلی حسینی‌فر از مشهد رتبه اول بخش مستند

محسن خیرخواه از یزد رتبه دوم بخش مستند

رضا گلچین کوهی از رشت رتبه سوم بخش مستند

احمد تاجی از شهر کرد قابل تقدیر در بخش مستند

علی کریمی از ایلام قابل تقدیر در بخش مستند

بخش خلاقانه (ویژه)

مریم فطورچیان از رشت رتبه اول

امیر عنایتی از تربت حیدریه رتبه دوم

جواد عسگر اوغلی از ارومیه قابل تقدیر در بخش خلاقانه

منصوره یوسفی از بوشهر و زیبا کلانتری از یزد برگزیدگان مشترک در بخش نوجوان

حامد ناظری از تبریز قابل تقدیر در بخش مجموعه‌ها

انتهای پیام/31