"علیرضا قاسم خان" دبیر بخش فیلم پنجمین جشنواره بین‌المللی فجر در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی‌ هنرآنلاین گفت: یکی از بخش‌های پنجمین جشنواره بین‌المللی فجر، فیلم مستند هنرهای تجسمی‌ است. این بخش با این هدف فعال است تا فیلم‌هایی که درباره هنرهای تجسمی‌ از جمله نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، مجسمه سازی، پوستر، گرافیک و... ساخته شده است را جمع آوری کند و در این زمینه به بحث و گفت‌وگو بگذاریم.

او در این باره ادامه داد: از سوی دیگر با این کار پیوندی میان فیلم مستند و هنرهای تجسمی‌ ایجاد می‌شود و به طور حتم پس از این جشنواره مستندسازان به هنرهای تجسمی‌ توجه بیشتری دارند.

دبیر بخش فیلم پنجمین جشنواره بین‌المللی فجر با اشاره به اینکه مستندسازان تا 5 بهمن ماه می‌توانند آثار خود را به جشنواره ارسال کنند اظهار کرد: خوشبختانه تا امروز استقبال گسترده‌ای از این بخش شده است. اما نکته جالب تر اینکه بخش خصوصی آثار بسیاری به جشنواره ارسال کرده است در حالیکه پیش از این تصور می‌کردیم که بخش‌های دولتی در زمینه هنرهای تجسمی‌ فعالیت بیشتری کرده باشند اما بخش خصوصی آثار بیشتری به جشنواره ارسال کرده‌اند.

قاسم خان با تاکید بر اهمیت توجه به فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی‌گفت: وقتی فیلمسازی درباره یک کاریکاتوریست فیلمی‌می‌سازد این فیلم در حقیقت سند تاریخی برای هنر کاریکاتور کشورمان است و تحول و جریان هنری یک رشته مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به افرادی که برای بخش داوری انتخاب شده اند اظهار کرد: پورحسین مدیر شبکه مستند یکی از داوران بخش فیلم است. انتخاب این فرد در حقیقت با هدف ایجاد پیوندی میانه رسانه ملی، فیلم مستند و جشنواره تجسمی فجر است.

قاسم خان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر پخش فیلم‌های برگزیده گفت: این فیلم از 5 تا 10 بهمن ماه در چند مرکز فرهنگی و هنری به نمایش گذاشته می‌شود. اما اینکه در تلویزیون پخش شود یکسری مسائل حقوقی در پی دارد که تهیه کنندگان باید در این باره اقدام کنند.

او درباره فاکتورهای داوری بخش مستند گفت: مهم ترین ویژگی که داوران در نظر دارند این است که فیلم مستند خوبی ساخته شده باشد. جذاب باشد و مورد توجه مخاطبان قرار گیرد و البته مستندساز نگاه پژوهشی به فیلم داشته باشد. در هر حال داوران درباره محتوای موضوع نمی‌توانند اظهار نظری کنند بلکه درباره مونتاژ، موسیقی، فیلم و تصویر داوری می‌کنند.

انتهای پیام/31/34