به گزارش هنرآنلاین، رضا کوچک‌زاده کارگردان و پژوهشگر تئاتر که این نمایشگاه با جست‌وجو، گزینش و روایت او برگزار می‌شود، ضمن بیان این خبرگفت: نسخه‌های دست‌نویس این نمایشگاه از میان شبیه‌نامه‌های گنجینه‌ خطی کتاب‌خانه‌های مجلس و ملک انتخاب شده‌اند و بسیاری از آن‌ها به خط دو شبیه‌گردان بزرگ عهد قاجار ـ‌میرزا محمدباقر معین‌البکا و میرزامحمدتقی شبیه‌گردان‌ـ و برخی از آن‌ها از نسخه‌های ویژه‌ تکیه دولت است.

وی گفت: در نمایشگاه «به روایت نسخه خوانان»، 65 پوستر از شبیه‌نامه‌ها به نمایش درمی‌آید که هر یک ویژگی‌های نهفته‌ای از هنر شبیه‌نویسی را در بر دارند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: این نمایشگاه ها شاید از نخستین نمایشگاه های پژوهشی در ایران باشد که قرار نیست تابلویی در آن فروخته شود و یا تنها به زیبایی‌شناسی آثار بپردازد؛ بلکه سندهای پژوهشی ما را از شبیه‌خوانی ـ‌کهن‌ترین نمایش منسجم ایرانیان‌ـ پیش چشم تماشاگران قرار می‌دهد.

نخستین نمایشگاه «به روایت نسخه‌خوانان» سال گذشته در گالری کتابخانه‌ مجلس و دومین دوره‌ آن با 27 تصویر افزوده تا 10 دی‌ماه امسال در گالری فرهنگستان هنر در تهران برپا شد و سومین دوره آن از 13 تا 23 دی ماه در نگارخانه مهر حوزه هنری کرمان، پذیرای علاقه‌مندان و پژوهشگران بود.

کوچک‌زاده بر آن است تا این نمایشگاه را به دیگر شهرهای کشور نیز ببرد و هر بار تصاویری بدان بیفزاید تا دیگر پژوهندگان هم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/