نازنین مجلسی درباره رویکرد کلی جشنواره مدولباس فجر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این جشنواره یک حرکت نو است که کم کم به یک جریان گسترده تبدیل می‌شود و قابل تقدیر و ستایش است. اما چیزی که درباره این جشنواره باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد زمانبندی آن است. معمولا از وقتی که فراخوان به دست طراحان می‌رسد تا تاریخ برگزاری جشنواره زمان بسیار محدود است و طراحان ناچارند سرعت کار خود را چند برابر کنند. همین امر گاهی باعث می‌شود از کیفیت کارها کاسته شود.

وی افزود: ما فرهنگ غنی و بی سابقه‌ای داریم که هیچ جای دنیا و هیچ کشوری نظیر آن پیدا نمی‌شود.از همین رو درجشنواره فجر به لباس‌های سنتی توجه ویژه‌ای می‌شود. این اتفاق خوبی است اما این موضوع نباید مانع ورود کارهای دیگر به جشنواره شود و به شکل کاملا خلاقانه‌ای کارهای سنتی و ایرانی می‌توانند در کنار کارهای مدرن قرار بگیرند.

این طراح به لزوم توجه به مدهای جهانی هم اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌های موفقیت جشنواره فجر توجه به مدهای جهانی است. البته اصل و اساس و مبنای کار را ویژگی‌های ایرانی اسلامی لباس‌ها تشکیل می‌دهد. اما توجه به این نکته هم می‌تواند یکی از عوامل موفقیت بیشتر جشنواره فجر باشد.

وی ادامه داد: من اسم این کار را تقلید کورکورانه از مد غرب نمی‌گذارم. در واقع این یک حرکت کاملا آگاهانه است و این‌که ما بدانیم رنگ سال چیست و در دنیا از چه المان‌هایی برای فروش بهتر استفاده می‌شود و از آن‌ها استفاده کنیم کاملا هوشمندانه است.

مجلسی تعامل طراحان و تولید کنندگان را ضروری دانست و گفت: اگر بین طراحان و تولید کنندگان تعامل به وجود بیاید چند پله به جلو حرکت کرده‌ایم. گاهی دیده می‌شود که در جشنواره‌ها طرح‌هایی ارائه می‌شود که در عین زیبایی از نظر دوخت پارچه و ... بسیار پر هزینه تمام می‌شود و برای تولید کننده نمی‌صرفد که از چنین طرحی را تولید کند. اگر این تعامل برقرار شود طراحان با تجربه می‌توانند با مقداری تغییر کار را قابل اجرا کنند.

این طراح در پایان افزود: این جشنواره موضوعات مختلفی دارد. مانتو مجلسی، مانتو اجتماع، مانتو دانشجویی و ... . اما جای یک بخش در این جشنواره خالی است. بخشی که در همه جشنواره‎‌های موفق دنیا به آن توجه می‌شود و همیشه مورد توجه واقع شده است. این بخش، بخش پوشاک نمایشی است. البسه این بخش ممکن است که برای کسی قابل استفاده و پوشش نباشد اما اینقدر با کیفیت و خلاقانه هستند که می‌توانند الهام بخش طراحان برای طراحی لباس‌های روزمره باشند.

انتهای پیام/31