به گزارش هنرآنلاین، مصطفی مشایخی، مدیر کل ارشاد استان مرکزی، در مراسم اختتامیه دومین سوگواره ملی تعزیه در فرهنگسرای آئینه اراک با بیان اینکه پس از واقعه کربلا هر کس ارادت خود را به نوعی به سرور شهیدان نشان می‌دهد، گفت: هنر به‌عنوان عالی‌ترین مخلوق بشر، واسطه‌ای برای عرض ارادت به ساحت مقدس حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) به‌عنوان آبروی کائنات است.

وی با بیان اینکه هنر تعزیه با قدمت بیش از هزار سال آن‌چنان جایگلاه رفیعی پیدا کرده است که با گوشت و خون مردم ایران آمیخته شده است، تصریح کرد: غنای دینی، ملی و فرهنگی تعزیه آنچنان است که هم‌اکنون به‌عنوان میراث معنوی در جهان شناخته شده و لازم است که در پویایی و رشد آن جد و جهد فراوانی صورت پذیرد و برپایی سوگواره ملی تعزیه از جمله راهکارهایی است که در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

مشایخی با بیان اینکه استان مرکزی در حوزه هنر و خلق تولید آثار هنری و استقرار الگوها و شخصیت‌های فرهنگی- هنری تاریخ معاصر ایران برای خود جایگاه برجسته‌ای را کسب کرده است، گفت: این استان لقب پایتخت مشاهیر ایران را در سده‌های اخیر به خود اختصاص داده است.

وی شرایط مذهبی و محوریت فرهنگ، باورها و اعتقاد شیعه را از دلایل رشد و اشاعه هنرهای مذهبی و سنتی از جمله تعزیه و شبیه‌خوانی دانست و گفت: در کنار هنر تعزیه، هنرهای سنتی و آئینی دیگری همچون پرده‌خوانی، نقالی، معرکه، پهلوانی در شهرهای استان مرکزی به ویژه در جوار اماکن زیارتی رشد چشمگیری پیدا کرده است.

مدیر کل ارشاد استان مرکزی با بیان اینکه تعزیه اراک به دلیل سیار بودن مجالس آن بسیار شهرت داشته است، افزود: عنصر هنر و رویکرد مردم استان مرکزی به هنر یکی دیگر از اسباب کسب قابلیت‌ها برای اجرای نقش در تعزیه‌خوانی است.

وی خاطرنشان کرد: وجود نسخه‌های کهن از عهد ناصری در استان مرکزی و همچنین وجود چهره‌های شاخص در سطح ملی و بین‌الملی و تعلق آنها به استان مرکزی که خاستگاه این هنر است از دیگر قابلیت‌ها و توانمندی‌های استان محسوب می‌شود.

مهدی قاسمی، سرپرست معاونت فرهنگی اداره ارشاد و دبیر دومین سوگواره ملی تعزیه در استان مرکزی نیز با بیان اینکه 14 گروه از 11 استان کشور برای حضور در دومین سوگواره تعزیه پذیرفته شدند، افزود: این گروه‌ها از 21 تا 24 دی‌ماه با حضور داوران مجرب و صاحب‌نظران در حوزه هنرهای نمایشی و شبیه‌خوانی به رقابت پرداختند.

وی استان های قم، تهران، قزوین، البرز، گیلان، خراسان شمالی، کرمان، فارس، همدان، بوشهر و مرکزی را به عنوان استان‌های شرکت‌کننده در دومین سوگواره ملی تعزیه عنوان کرد و گفت: علاوه بر اجرای تعزیه در این سوگواره، گروه‌ها در بخش مسابقه، برپایی نمایشگاه و فروشگاه ابزارآلات، ادوات و البسه تعزیه، نمایشگاه عکس و کتب عاشورایی، کارگاه‌های زره‌بافی و دوزندگی تخصصی تعزیه نیز شرکت داشتند.

دبیر دومین سوگواره ملی تعزیه در استان مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: در بخش جنبی و فوق برنامه سوگواره نیز شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوعات آسیب‌شناسی تعزیه و تحریف‌زدایی از نسخ آن و بررسی نمادها و نشانه‌ها و قراردادهای تعزیه و دریافت مقالات تخصصی همراه با چاپ و انتشار بولتن تخصصی سوگواره بودیم.

انتهای پیام/38