به گزارش هنرآنلاین، به مناسبت شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر، بزرگمرد عرصه فرهنگ و سیاست کشور، مجلس تعزیه امیرکبیر از تولیدات استان مرکزی در سوگواره ملی تعزیه به میزبانی استان مرکزی در فرهنگسرای آئینه اراک اجرا شد.

این تعزیه در سومین جشنواره سراسری تولیدات مراکز استانی حوزه هنری حائز رتبه نخست شده است.

این مجلس از نسخ غریب تعزیه محسوب می شود که توسط مهدی دریایی از هنرمندان برجسته عرصه شبیه خوانی تنظیم و آماده اجرا شده است.

اداره کل ارشاد استان مرکزی با همکاری حوزه هنری در راستای یکی از اهداف والای خود که تولید آثار فاخر هنری است٬ با عنایت به ویژگی های فرهنگی، بومی و منطقه ای اقدام به تولید این اثر ارزنده کرده است و اجرای این تعزیه فتح بابی برای ورود به پرداختن به موضوعات معاصر با زبان مؤثر تعزیه و شبیه خوانی است.

یادآور می شود٬ میرزا تقی خان امیرکبیر صدر اعظم مشهور ناصرالدین شاه قاجار در سال 1186 در روستای هزاوه (از توابع اراک) متولد شد.

محمد تقی پسر کربلایی قربان، آشپز میرزا عیسی قائم مقام اول بود که در خانه قائم مقام تربیت یافت و در اوایل جوانی به سمت منشی قائم مقام اول به خدمت مشغول شد و مورد عنایت رجل سیاسی دانشمند قرار گرفت٬ وی بعدها در دستگاه قائم مقام دوم نیز مورد توجه واقع شد.

گفتنی است٬ انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه، تأسیس مدرسه دارالفنون، ایجاد قراولخانه، حذف القاب و عناوین، رسیدگی به وضع مالیه، اصلاح وضع چاپارخانه دولتی، سر و سامان دادن به ارتش از خدمات امیرکبیر است.

انتهای پیام/38