به گزارش هنرآنلاین، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خاستگاه و ریشه و حافظ تعزیه، ایران است که باید برای معرفی قیام اباعبدالله الحسین(ع) به جهان این هنر را به اوج رسانید.

وی ادامه داد: استان مرکزی در حوزه تعزیه قوی و پرتوان و دارای ذخیره ارزشمند، غنی و عظیمی است و نسخ گرانمایه و یادگارهای عظیمی را طلایه داری می کند.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: قیام امام حسین(ع) یک حماسه عظیم بود و پاسداشت این حماسه نیز با هنر حماسی تعزیه صورت می‌گیرد.

شاه‌آبادی در ادامه ظرفیت‌های عظیم هنر تعزیه را یادآور شد و افزود: همانگونه که قیام امام حسین(ع) برای احیای اسلام بود، تعزیه نیز با به تصویر کشیدن وقایع کربلا نقش مهمی در حفظ شعائر دینی دارد.

وی خاطرنشان کرد: امروز ما میراث دار مجموعه‌ای از نسخ ارزشمندی هستیم که هر کدام گوشه‌ای از حرکت‌های عظیم تاریخی را به تصویر کشیده است.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هنر تعزیه نمادی از فرهنگ و سنت دینی ما و ابزار مهمی برای ترویج فرهنگ شیعی با بن مایه‌ای به نام شهادت است.

شاه آبادی ادامه داد: در شرایط فعلی که دشمنان هجمه‌های سختی علیه اهداف بزرگ کشور ما دارند، باید به هنرمندانی که به حوزه هنرهای دینی اهتمام دارند، عنایت بیشتری شود.

وی گفت: هنر مقدس تعزیه به عنوان یکی از مردمی‌ترین رویدادهای مهم هنری محسوب می‌شود که به لحاظ ویژگی‌های منحصر به فرد خود مانند معرفت، احساس و عاطفه، حماسه و رزم و اتصال به چشمه بیکران و بی‌انتهای اهل بیت(ع) طلایه‌دار و حافظ بی ادعا و مبلغ بزرگترین رخداد فرهنگی، تاریخی و سیاسی یعنی واقعه کربلاست.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به منظور جلوگیری از تحریف و صیانت از هنرتعزیه این دفاتر باید در استان های مختلف کشور راه اندازی شود.

شاه ابادی اضافه کرد: حفظ نسخ ارزشمند موجود در منازل و بین پیشکسوتان تعزیه باید در قالب یک حرکت ملی جمع آوری و نگهداری شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: هنر تعزیه با غنای ملی و دینی به عنوان میراث معنوی ایران در جهان شناخته شده است و در این راستا باید برای پویایی و ماندگاری این هنری تاریخی تلاش شود.

مصطفی مشایخی افزود: تعزیه و شبیه خوانی به عنوان هنری اصیل و یکی از مهمترین ابزارهای پیام رسانی واقعه کربلاست که از دیرباز در استان مرکزی جایگاه ویژه ای داشته و اکنون نیز یکی از عوامل پیوند معنوی نسل جدید با قیام امام حسین(ع) در روز عاشوراست.

وی ادامه داد: برگزاری سوگواره های ملی و آسیب شناسی تعزیه نقش بسیار مهمی در ماندگاری و صیانت از این هنر آیینی دارد که باید دست اندکاران برای غنای این مهم تلاش مضاعفی داشته باشند.

سرپرست معاونت فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز گفت: هنر تعزیه ریشه در فرهنگ دینی ایران اسلامی دارد.

مهدی قاسمی افزود: در اعصار مختلف تعزیه در آمیختگی با هنر تئاتر، شکل امروزی به خود گرفته و به صورت محفلی در ایام مختلف اجرا می شود.

وی ادامه داد: متولیان فرهنگی و هنری نظام جمهوری اسلامی توسعه، ترویج و حمایت از این هنر اصیل تاریخی را در اولویت های کاری خود قرار داده اند تا از تحریف و آسیب ها به دور باشد.

انتهای پیام/38