به گزارش خبرنگار هنر آنلاین، این مراسم که شهرام شکیبا اجرای آن را برعهده داشت با 45 دقیقه تاخیر و با تلاوتی چند از آیات قرآن کریم و پخش سرود ملی آغاز شد.

بنابر این گزارش، شکیبا در ابتدای مراسم گفت: امشب به احترام سینمای در یک عصر دلپذیر دور هم جمع شدیم تا این جشن بزرگ برگزار کنیم.تا به امشب این همه بزرگ مهم را یک جا ندیده بودم و خوشحالم در مجلسی هستم که اول و آخر ندارد. شکیبا دبیر جشن علی علایی را فراخواند تا به روی صحنه حاضر شود و توضیحاتی در مورد جشن بدهد.

علی علایی رییس انجمن منتقدان و دبیر جشن ششم روی صحنه آمد و گفت: امشب شب عاشقان سینما است. منتقدان خود را عاشقترین صنف نسبت به سینما می‌دانند. امشب شب دوستی و مهربانی است نه شب طعنه و تیکه انداختن به دوستان یکدیگر. علایی اضافه کرد: شمارش آرا صورت گرفت و بیش از سیصد و سی نفر از منتقدین رای خود را اعلام کردند و آرا شمارش شده و این لیستی که ارائه شده است نتیجه نهایی است. تشکر می‌کنم از هنگامه قاضیانی و علی طالب آبادی که امشب دعوت ما را قبول کردند و حضور بهم رساندند. تمامی هزینه این جشن به صورت خصوصی بوده و از جیب اعضای انجمن منتقدین خرج شده است و به صورت خود جوش بوده است. اسم جشن امسال را گذاشتیم مهمان مامان. ودر آخر هم یادی می‌کنم از جلال ذوالفنون و سید ابوالقاسم حسینی که امشب در جمع ما نیستند.

بعد از صحبت‌های علایی، شهرام شکیبا روی صحنه آمد و از محسن امیر یوسفی و محمد تقی فهیم دعوت کرد تا به روی سن حاضر شوند و جایزه استفاده خلاقانه از بهترین دستاورد هنری را اهدا کنند.

در این بخش جایزه بهترین دستاورد هنری به بهرام عظیمی و گروه انمیشن "تهران1500" اهدا شد.

در بخش بعدی شکیبا از فرهاد توحیدی و طهماسب صلح جو دعوت کرد تا جایزه استاندارهای حرفه‌های تهیه کنندگی را اهدا کنند. تندیس زرین بهترین تهیه کنندگی به منوچهر محمدی برای فیلم بوسیدن روی ماه رسید.

در بخش بعدی ششمین جشن شب منتقدین سعید قطبی زاده به روی صحنه آمد تا جایزه بهترین تدوین را اهدا کند و از سپیده عبدالوهاب دعوت کرد تا روی صحنه بیاید و جایزه را به صورت مشترک اهدا کنند.

در بحش بهترین تدوین تندیس بهترین تدوین به هایده صفی یاری برای فیلم بغض رسید و صفی یاری بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: خوشحالم که این جایزه را از دست دخترم دریافت کردم. رضا درمیشیان از معدود کارگردانان جوانی است که من با او کار کردم و بی‌شک می‌توان گفت که او یک حرفه‌های است. درمیشیان توانست از بدترین اتفاق‌های زندگیش بهترین درس‌‌ها را بگیرد. ممنونم از همه.

در بخش بعدی این شب با شکوه شهرام شکیبا از محمد بزرگ نیا و محمود گبرلو و علیرضا غفاری دعوت کرد تا برای اهدای جایزه بهترین فیلمبرداری روی سن حاضر شوند.

دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری به تورج اصلانی برای فیلم بغض رسید. تورج اصلانی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: خوشحالم که می‌بینم اون دوستانی که تهدید شده بودند هنوز در جمع ما هستند و خرسندم از این که در جمع بزرگان نمامی از من برده است و ممنونم از انجمن منتقدان سینمای ایران. ازطرفی هم زیاد خوشحال نیستم چون سینما این روز‌ها شغل نا محترمی شده است و جانی برای ادامه دادن ندارم.

تندیس زرین بهترین فیلمبرداری به علیرضا زرین دست برای خلق تصویربرداری فیلم ملکه رسید.

زرین دست گفت: ما ایرانی‌‌ها عادت داریم که در مقابل استادان خود چهار زانو می‌نشینم و من از این که جلوی شما ا ایستاده‌ام عذر خواهی می‌کنم.

در این بخش جایزه یک عمر دستاورد هنری و بیست سالگی فیلم سارا به داریوش مهرجویی رسید و کیومرث پور احمد و مسعود محرابی به روی سن آمدند تا جایزه داریوش مهرجویی را تقدیم این استاد کهنه کار سینمای ایران کنند.

پور احمد در باره داریوش مهرجویی گفت: باعث افتخار من است که جایزه داریوش مهرجویی را تقدیم این استاد می‌کنم مهرجویی به گردن سینمای ایران حق دارد و با ساختن فیلم "گاو" سینما مار ا از برهوت فیلم فارسی نجات داد.

مسعود محرابی درباره داریوش مهرجویی اضافه کرد: او ستون و خیمه سینمای ایران است و فیلم‌هایش جهت دار و تاریخ ساز هستند سپاس از داریوش مهرجویی.

داریوش مهرجویی گفت: سپاس از کیومرث پور احمد و امیدوارم که حرفهاش حقیقت داشته باشد. این برای اولین بار است که من در جشن منتقدین حاضر می‌شوم و خیلی جشن خوب و با شکوهی است.

بعد از حرفهای مهرجویی جایزه بهترین خلاقییت و استعداد درخشان توسط داریوش مهرجویی اهدا شد و این جایزه به رضا درمیشیان برای ساختن فیلم بغض رسید. درمیشیان گفت: ممنونم از همه و قدر این جایزه را می‌دانم.

شکیبا به روی صحنه آمد تا ادامه برنامه را هدایت کند. بخش بعدی بزرگداشت پرویز دوایی بود که شکیبیا از مسعود کیمیایی دعوت کرد تا روی صحنه حاضر شود و چندین جمله‌های از پرویز دوایی بگوید.

مسعود کیمیایی به رو صحنه آمد و با واکنش و تشویق فراوان حاضرین سالن فرهنگسرای ارسباران روبرو شد. کیمیایی گفت: قرار است راجع به دوایی حرف بزنم هرچه گفتنی بود درباره او گفته شده است. من فیلمسازی هستم که با قلبم از پرویز یادگرفتم.دوایی معتقد است که قهرمان‌های امروزی کپی قهرمان‌های قبلی هستند و او این سینما را دوست ندارد و اعتقاد دارد که به خلاقیت نمی‌توان دکمه اضافه کرد و سینمای دهه چهل و پنجاه سینمایی است که او می‌پسندد. کیمیایی جلیزه دوایی را گرفت تا بعدا برای پرویز دوایی ارسال شود.

بعد از حرفهای کیمیایی کلیپی مربوط به فیلم‌های مورد علاقه دوایی پخش شد.

در بخش بعدی این شب به یاد ماندنی هوشنگ گلمکانی و جواد طوسی رو سن آمدند تا از جهانبخش نورایی تقدیر کنند.

گلمکانی از ارادتش و خاطراتش از قلم نورایی گفت و او را مردی قلمداد کرد که هر وقت دوست دارد می‌تواند نقد دلخواه‌اش را بنویسد و هریک از نقدهای او یک قطعه ادبی است.

جواد طوسی در باره نورایی گفت: ویژگی بارز جهانبخش نورایی موعظه کردنش و نقطه اتکا اجتماعی‌اش است. اخلاق گرا بودن او پای بندی او به اخلاقیات اور ا دوست داشتنی می‌کند.

نورایی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: من تشکر می‌کنم از شما دوستان و همراهان. نگاه من به سینما متاثر است از جامعه من من از روزگار خویش برای نوشتن نقد تاثیر می‌گیرم. سینمای ما از نظر حسی از نقد ما جلو تر است. در پایان این جایزه ام را به همسرم تقدیم می‌کنم.

در این بخش کلیپی به باد بابک بیات با عنوان مسافران از سالن پخش شد. بعد از پایان کلیپ استاد شهرام ناطری و محمد رضا درویشی رو سن آمدند تا تندیس بهترین موسیقی را اهدا کنند.

در این بحخش دیپلم افتخار بهترین موسیقی به کارن همایونفر برای موسیقی برف روی کاج‌ها رسید. و تندیس بهترین موسیقی به حسین علیزاده برای فیلم ملکه رسید.

علیزاده گفت: این اولین بار بود که در چنین جشنی حاضر شدم و تشکر می‌کنم از سینمای ایران که چنین موقعیتی را برای من فراهم کرد. تشکر می‌کنم از محمد علی باشه آهنگر که در کنار او ودر یک گروه خوب کار کردم.

بعد از پایان کلیپ شهرام شکیبا روی صحنه آمد و از حمید فرخ نژاد و جواد مجابی و احمد طالبی نژاد دعوت کرد تا روی صحنه حاضر شوند تا مراسم تجلیل از ناصر تقوایی انجام شود.

ناصر تقوایی با استقبال بیش از حد حضار روبرو شد و روی صحنه آمد و گفت: تازمانی که قرار باشد برای فیلمسازی از کسی اجازه بگیرم نه می‌نویسم و نه فیلم می‌سازم. این فیلم‌هایی که هر بار کوتاه و زیاد می‌شوند فیلم من نیست هرکسی در این تلویزیونقیچی بر میدارد و با سلیقه خودش این فیلم‌‌ها را کم و زیاد می‌کنند. هرکسی فیلم خوبی ساخته این بلا را سرش آوردند. من تلاش می‌کنم با فیلم نساختنم باعث سقوط این سینما شوم که شاید افراد جدیدی بیایند و جون تازه‌های بگیرد این سینما. اون سینمایی که ما میخواستیم این نبود آن سینما دفع شد.

فرخ نژاد دربار ناصر تقوایی گفت: امشب اینجا هستم چون همشهری آقای تقوایی هستم. هنرمندان کلا دو دسته هستند یا آبادانی هستند یا هنوز نمی‌دانند که آبادانی هستند. امیدوارم که هرچه زودتر این ابرهای سیاه از آسمان سینمای ایران کنار روند.

در بخش بعدی این مراسم از زهرا مشتاق عضو فعال انجمن منتقدین تقدیر شد و او جایزه‌اش را از دست فرهاد توحیدی دریافت کرد.

در این زمان کلیپی از خسرو شکیبایی بخش شد و بعد از آن جوایز بهترین بازیگرن تقش مکمل زن اهدا شد.

در این بخش نگار آذربایجانی و سحر عصرآزاد روی سن آمدند تا جایزه بهترین نقش مکمل زن را اهدا کنند.

تندیس زرین به یکتا ناصر برای بازی در فیلم یکی میخواد باهات حرف بزنه رسید.

ناصر گفت: خیلی خوشحالم که جایزه ام را از دو بانوی هنرمند گرفتم و توانستم احساسم را با آن‌ها شریک شوم. ممنون از کسانس که من را انتخاب کردند.

در این بخش محسن سیف و جابر قاسمعلی به روی صحنه فرا خوانده شدند تا جایزه بهترین نقش مکمل مرد را اهدا کنند.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل کرد به حمید رضا آذرنگ برای بازی در فیلم ملکه رسید. و اکبرعبدی تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم خوابم می‌آد را به خانه برد.

عبدی بعد از دریافت جایزه گفت: من از حضار عذرخواهی می‌کنم اما وقتی آقای تقوایی حرفی می‌زنند ما‌ها باید خفه بشویم و سکوت کنیم. من بعد از بازی در فیلم شما فهمیدم که چه جوری باید در سینما وایستم. این جایزه انجمن منتقدین سه برابر جوایز دیگر ارزش دارد. ممنون از همه.

در این بخش هنگامه قاضیانی و آنتونیا شرکا روی سن آمدند تا جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را اهدا کنند.

جایزه بهترین نقش اول زن به مهناز افشار برای بازی در فیلم برف روی کاج‌ها رسید.

افشار بعد از دریافت جایزه گفت: خوشحالم که این جایزه را از جشن منتقدین گرفتم و این جایزه خیلی برای من شیرین است. تشکر می‌کنم از پیمان معادی و جمال ساداتیان که برای سپردن این نقش به من اعتماد کردند.

در پایان سه آرزو دارم: یکی این که نگاه‌های سیاسی و تسویه حسابهای شخصی را کنار بگذاریم و دیگری این طوری نباشد که فیلمی به اکران نرسد و سومی برای خودم که ادامه مسیرم به گونه‌های باشد که شرمنده نشوم.

در بخش بعدی کاهانی و حبیب رضایی حاضر شدند تا جایزه نقش اول مرد را اهدا کنند.

در این بخش دیپلم افتخار به رضا عطاران برای بی‌خود و بی‌جهت و تندیس به مهدی هاشمی برای ضد گلوله رسید.

هاشمی گفت: سپاسگذارم از رضا کاهانی که بعد از 15 سال من را دوباره وارد سینما کرد.تندیس بهترین فیلمنامه به پیمان معادی برای برف روی کاج‌ها رسید که توسط امیر پوریا و بهرام توکلی به او داده شد.

معادی بعد از دریافت جایزه گفت: وقتی داشتم از پله‌‌ها می‌آمدم بالا یاد پدرم افتادم که وکیل بزرگی بود که در تمام عمرش حتی یک پرونده طلاق قبول نکرد. خوشحالم که جایزه تفکر این فیلم را می‌گیرم. انجمن منتقدین این جایزه را به خاطر اینکه من مروج فساد و فحشا هستم به من نداده است. این جایزه را به پدرم تقدیم می‌کنم.

در این بخش جایزه بهترین کارگردانی توسط ناصر تقوایی و گلاب آدینه اهدا شد به محمدعلی‌ باشه آهنگر برای ساخت فیلم ملکه.

و در پایان تندیس بهترین فیلم به برف روی کاج‌ها به تهیه کنندگی سید جمال ساداتیان رسید.

ساداتیان گفت: این دومین تندیسی است که از انجمن منتقدین دریافت کردم و بسیار خوشحالم که این جایزه را دریافت کردم.