هوشنگ جاوید، پژوهشگر در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین گفت: متاسفانه موسیقی محلی و نواحی که یک موسیقی اصیل ایرانی است از جشنواره موسیقی فجر حذف شده در حالی که این نوع موسیقی به راحتی می تواند بیان کننده موسیقی پر اصالت و ریشه‌دار ما باشد؛ از سوی دیگر جشنواره موسیقی، فرصت خوبی برای معرفی موسیقی محلی و ارتباط آن با مخاطب است.

این پژوهشگر در ادامه افزود: جشنواره موسیقی فجر یک جشنواره بین المللی است و از زمان علی مرادخانی این عنوان برای جشنواره موسیقی فجر انتخاب شد اما متاسفانه نه تنها از گروه های شاخص و برگزیده بین المللی در این جشنواره دعوت نمی شود بلکه حتی موسیقی محلی و نواحی که بخشی از تاریخ موسیقی ایرانی است در این جشنواره هیچ جایگاهی ندارد.

جاوید در ادامه تاکید کرد: جشنواره ای که عنوان بین المللی دارد باید به صورت ویژه به موسیقی بپردازد اما این جشنواره حتی به موسیقی ردیفی و دستگاهی ایران اهمیتی نمی دهد و فقط به شکل آماری برگزار می شود.

هوشنگ جاوید با اشاره به این که بهتر است جشنواره موسیقی فجر از طراحی بنیادین برخوردار باشد، گفت: هدف اصلی این جشنواره، موسیقی حماسی و انقلابی است در نتیجه حذف موسیقی نواحی از این جشنواره دور از انتظار نیست و نباید این اتفاق بیفتد چراکه جشنواره فجر، بهترین زمان برای معرفی این موسیقی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته بسیاری از مسئولان معتقدند موسیقی نواحی باید به صورت یک جشنواره مستقل برگزار شود در حالی که همه می دانیم جشنواره موسیقی فجر می تواند کمک بیشتری به احیای موسیقی نواحی و محلی کند.

این پژوهشگر در ادامه افزود: کمبود بودجه یکی دیگر از دلایل حذف موسیقی نواحی است اما مهم ترین سوال این است که چرا باید موسیقی محلی و نواحی از جشنواره موسیقی فجر حذف شود؟ در حالی که سال گذشته بخشی از این جشنواره به آموزش گیتار اختصاص داشت و این موضوع کمی شگفت آور است.

جاوید در پاسخ به این پرسش که موسیقی محلی چه نقشی در جذب گردشگر دارد، گفت: در همه جای دنیا جشنواره موسیقی در جذب گردشگر نقش موثری دارد اما در کشور ما به هیچ وجه جذب گردشگر نداریم زیرا با ارائه هر موسیقی دم دستی نمی توانیم گردشگر جذب کنیم، همچنین ابتدا باید مردم خودمان را با موسیقی اصیل آشنا کنیم و سپس توقع داشته باشیم که گردشگر جذب کنیم زیرا در کشور ما موسیقی جنبه تجارتی پیدا کرده است و از اصل موسیقی و معنویت موسیقی دور افتاده ایم.

هوشنگ جاوید در ادامه بیان کرد: موسیقی محلی و نواحی از طریق این جشنواره ها می تواند جهانی شود و به گوش همه برسد اما متاسفانه زمانی که خودمان به این نوع موسیقی توجه نمی کنیم در نتیجه نمی توانیم گردشگر جذب کنیم.

پایان پیام/46