به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، اختتامیه ویژه‌‌ برنامه‌های "گوهر هدایت" با محوریت تجلیل از پدیدآورندگان آثار هنری مرتبط با ماه محرم و صفر با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر ارشاد و حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس و پیشکسوتان و هنرمندان دینی سراسر کشور، عصر دیروز در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مراسم "گوهر هدایت" حضور داشت در سخنانی با بیان این که در مورد مساله عاشورا حق مطلب از نظر هنری ادا نشده، اظهار کرد: ظرفیت‌های مهمی در این باره وجود دارد که هنرمندان باید از آن بهره ببرند و تلاش بیش‌تری را در این زمینه انجام دهند.

حسینی با بیان این که معاونت هنری همواره در همه برنامه های سال مانند نوروز، عید غدیر، فتح خرمشهر و 9 دی، به روز بوده گفت: معاونت هنری در طول فعالیت حمید شاه آبادی نشان داده که همه نیازهای مردم و کشور را به خوبی درک می کند و برای هر نیازی برنامه ای دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه معاونت هنری در همه مناسبت ها همواره پیشگام تر از همه ارگان های وزارت ارشاد وارد عمل شده است. من نیز از نزدیک بساری از این برنامه ها را دیده ام که در نوع خود بی نظیر بوده اند.

حسینی با اشاره به این که رسالت هنرمندان برداشتن گام‌های بلندی در این مسیر است، گفت: در گذشته شاهد بودیم کسانی چون محتشم کاشانی و استاد فرشچیان در زمینه هنری آثار ماندگاری را در مضمون عاشورایی خلق کردند.

حسینی با قدردانی از هنرمندانی که در ماه‌های محرم و صفر در این زمینه فعالیت کردند، اظهار کرد: انتظار داریم هنرمندان در عرصه‌هایی چون موسیقی، نمایش و تجسمی، تصویر زیبایی را از واقعه عاشورا بیان کنند.

وزیر ارشاد به همراه حجت‌الاسلام ابوترابی در حاشیه جشنواره از کتابی با نام (گوهر هدایت) رونمایی کرد.

هنرمندان عاشورایی از سوی خدا انتخاب شده اند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با بیان اینکه پرداختن به نقطه‌های پنهان مناسبت ها به ویژه واقعه عاشورا کار سخت هنرمندان است گفت: هنرمندان عاشورایی باید این نقاط پنهان را شناخته و در معرض دید عموم بگذارند.

سیدمحمدحسن ابوترابی فرد اظهار کرد: شما هنرمندان از نعمت بزرگی برخوردارید و هنر، حرف، ایمان و اندیشه بالا سرمایه های بزرگی هستند که شما هنرمندان عاشورایی از آن بهره می برید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به هنرمندان حاضر در این مراسم گفت: اینکه خداوند شما را برای بازگویی فرهنگ عاشورا برگزیده انتخاب ویژه ای است و با این انتخاب شما هنرمندان، عاشورا را با چهره زیبایی به تصویر کشیده و در معرض دید دیگران قرار داده اید.

وی ادامه داد: شما ظرفیت بالای هنری خود را به کار گرفته اید تا بتوان صحنه زیبای عاشورا را در معرض دید دیگران قرار داد. ابوترابی فرد با بیان اینکه انتخاب تعداد محدودی از هنرمندان عاشورایی از سراسر کشور برای حضور در این گردهمایی دلیل بر این است که افراد آراسته به هنر و ایمان انگشت شمارند تصریح کرد: هنر انسان آن است که حق را بشناسد و در خدمت حق باشد، یاران امام حسین(ع) نیز دقیقاً اینگونه رفتار کردند.

نایب رئیس مجلس نهم اظهار کرد: شما هنرمندان عاشورایی از نعمت معرفت و شناخت اهل بیت و ائمه اطهار برخوردار شدید. بسیاری از شما هنرمندان عاشورایی زمینه جاری شدن اشک بر ماتم اهل بیت را برای انسان ها به وجود می آورید که این خود کاری بس بزرگ است.

گوهر هدایت هنرهای دینی را یک پارچه سازی می کند

در ابتدای این مراسم مهدی سیف‌جمالی دبیر برگزاری همایش "گوهر هدایت" گفت: برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی اجرای برنامه‌های هنر دینی که در ماه محرم و صفر در سراسر کشور برگزاری شد در قالب دبیرخانه "گوهر هدایت" یکپارچه‌سازی شد.

وی افزود: مهمترین هدف این یکپارچه‌سازی ارتقای کیفی برنامه‌های هنری ماه محرم و صفر، حمایت از هنرهای اصیل عاشورایی، افزایش مشارکت مردمی، استفاده از نخبگان و حضور بیشتر نسل جوان در تولید محتوای هنری با موضوعات دینی بود.

سیف‌جمالی با بیان اینکه پیش از ماه محرم و صفر کارگروه هنرهای دینی و عاشورایی در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد توضیح داد: تلاش شد تا در تمامی قالب‌های هنری مانند: نقاشی، گرافیک و پوستر، نقاشی قهوه خانه‌ای و نقالی، عکس و طرح، هنرهای نمایشی و تعزیه، حجم و مجسمه‌سازی، موسیقی و نواهای محلی و مقامی با موضوع عاشورا و کربلا، پیامبر اعظم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و حضرت امام رضا(ع) به مناسبت ماه محرم و صفر آثار هنری تولید شود.

سیف‌جمالی با بیان مهمترین رویدادهای هنری شهر تهران در ماه محرم و صفر به اجرای 30 عنوان برنامه هنری، نمایشگاهی و همایشی در مجموعه تئاتر شهر، تالار وحدت، تالار فردوسی، تالار حافظ، تالار هنر، تماشاخانه سنگلج، موزه هنرهای معاصر، نگارخانه هنر ایران، فرهنگسرای نیاوران و مجموعه برج آزادی تهران اشاره کرد و گفت: نمایش سردار ماه و مهر، اپرای عاشورایی، محاکمه سکوت، طوفان، من سیاوش نیستم، نینوا، علی فرزند حسین(ع)، خورشید کاروان، اگر شمر یه ذره می‌فهمید، تعزیه نینوا و تعزیه خوانی دهه اول محرم در بخش تئاتر ویژه‌برنامه‌های گوهر هدایت اجرا شد.

وی با بیان اینکه برای افزایش کیفیت آثار هنری دینی و عاشورایی تمامی برنامه‌های ماه محرم و صفر از این پس باید در سامانه اینترنتی گوهر هدایت ثبت و شناسه‌دار شوند گفت: هنرمندان و اهالی رسانه می‌توانند با مراجعه به سایت دبیرخانه همایش گوهر هدایت به نشانی اینترنتی goharehedayat.ir در جریان جدیدترین اخبار و اطلاعات قرار گیرند.

در این مراسم برنامه هایی مانند ذکر اسماء خدا، تعزیه و بخش های متنوع دیگری برگزار و در پایان نیز از برخی از هنرمندان عاشورایی تجلیل شد. انتهای پیام / 42