به گزارش هنرآنلاین، بهرام عبدالحسینی در اختتامیه نخستین همایش چاووشی خوانی در مهریز گفت: فرهنگ پربار و غنی ایران اسلامی در درون خود در طول تاریخ، سنت‌ها و آئین‌های متنوع و گسترده‌ای را خلق و ابداع کرده است و امروز این آیین‌ها و مناسک، شناسنامه هویت ایرانی ماست و لایه‌ها و ابعاد گوناگون فرهنگی ما را معرفی و مشخص می‌کند.

وی افزود: آیین ولایی چاووشی خوانی از مهم‌ترین این آیین‌هاست که از دو ویژگی مهم مذهبی و مردمی برخوردار بوده است.

بهرام عبدالحسینی تصریح کرد: رسم و رسوم چاووشی‌خوانی و بانگ دل انگیز چاووش، سینه به سینه و نسل اندر نسل در میان مردم کشورمان اشاعه یافته و امتداد پیدا کرده است.

وی بیان کرد چاووشی خوانان پیش‌قراولان کاروان‌های زیارتی بوده‌اند که با بانگ و نوای خود، فرهنگ اهل بیت (ع) را در هر کوی و برزنی ندا می‌دادند و به نشر آن یاری می‌رساندند به ویژه در زمان حکومت سلاطین ستمگر که دوستداران اهل بیت(ع) با مضیقه و تنگنا روبرو بودند، چنین تمهیدی بسیار کارساز و راهگشا بود.

مدیرکل ارشاد یزد با بیان اینکه شهرستان مهریز در سال‌های آینده هم میزبان این همایش خواهد ماند، افزود: سابقه طولانی دارالولایه مهریز در ارادت نسبت به اهل بیت و خاندان پاک نبی مکرم اسلام (ص)، توجیه مناسبی برای برگزاری این مراسم در این شهرستان بود و با استقبال گرمی که مردم این شهر دار الولایه و همکاری مدیران این شهرستان داشتند این شهرستان در سال‌های آینده هم میزبان این همایش خواهد بود.

وی افزود: امید است برگزاری این همایش منطقه‌ای، نگاه و اندیشه صاحبنظران و پژوهشگران فرهنگ بومی را به این آیین در حال فراموشی جلب کند و زمینه پژوهش‌های گسترده‌تری را در زمینه فرهنگ بومی و محلی فراهم سازد.

انتهای پیام/38