"منصور وکیلی" هنرمند باتجربه نقاشی در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی‌هنرآنلاین درباره نمایشگاهش که امروز 15 دی ماه افتتاح می‌شود، گفت: نمایشگاه پاره‌های حافظه عنوان نمایشگاهی است که در گالری آن در معرض دید عموم قرار می‌دهم.

او درباره محتوای این نمایشگاه گفت: نقش رویا و تصوراتی که در ذهن انسان وجود دارد یکی از دغدغه‌های روزمره من به شمار می‌رود. در آثار این نمایشگاه تصوراتی که به زمان‌های کودکی بر می‌گردد و تجلیات و رویاهای گذشته را با نگاهی آبستره به نمایش گذاشته ام. در حقیقت هر چیزی که به در زندگی گذشته و خاطرات گذشته بر می‌گردد و هر خاطراه ای که ما را به دنیای گذشته می‌برد و زندگی روزمره را به فراموشی می‌سپارد دغدغه ای بود که در این نمایشگاه به تصویر کشیده‌ام.

این هنرمند درباره این آثار ادامه داد: در این مجموعه 12 تابلو که بزرگترین آن 1/50 در 1/20 است را با تکنیک رنگ روغن روی بوم به سبک آبستره کار کرده‌ام.

وکیلی با اشاره به تکنیک خاصی که در خلق آثارش دارد اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های کار من این است که برای هر تابلویی زمان زیادی را صرف می‌کنم. سبک کارم در حقیقت نوعی مینیاتور ایرانی است که تحول پیدا کرده است. یعنی نه به صورت مینیاتور کلاسیک بلکه بیشتر آبستره و مدرن است و برای خلقش به زمان بیشتری نیاز است.

وی در این باره ادامه داد: برای خلق یک اثر گاهی ماه‌ها زمان صرف می‌کنم. اما در نهایت فرم خاصی کارم را به وجود نمی‌آورد و شکل خاصی هم ندارد بلکه لایه‌های مختلفی از رنگ روی هم قرار می‌گیرد و بعد خاصی به کار می‌دهد. به این ویژگی بعد از سال‌ها فعالیت و کسب تجربه رسیده‌ام.

او با اشاره به اینکه مخاطبانش در اروپا آثارش را شرقی می‌دانند و مخاطبان ایرانی اش بالعکس تصریح کرد: هنگامی‌که آثارم را در اروپا به نمایش می‌گذارم مخاطبانم معتقدند که به رغم اینکه آثار آبسترده است هم شرقی است و هنگامی‌که در ایران نمایشگاهی برپا می‌کنم بازدیدکنندگان معتقدند که این آثار شکل و شمایلی غربی دارد. اما مهم ترین هدف من از خلق یک اثر این است که مخاطب ارتباط خوبی با اثر برقرار کند و معتقدم در کارهایم انرژی نهفته است که باعث جذب بیننده می‌شود و این آن چیزی است که دنبال می‌کنم.

وی در مقدمه نمایشگاهش آورده است: رویا : پدیده ای در کنار بیداری: آزاد، مبهم، خارج از زمان و مکان، فرار، همراه با راز، رومانتیک، ناشناخته، لذت بخش، دراماتیک و... مدت‌هاست که به دنبال خلق دوباره تصاویر مبهم و بسیار دور و انباشته درذهنم نقاشی می‌کنم. راز این تصاویر هنوز پیدا نیست لیکن در این جستجو با احساس‌ها، تاثرات، حساسیت‌ها، خاطرات ... در اعماق وجودم آشنا شدم و چنین شد که متاثر از هیجان آشنایی با این دنیای ناشناخته سعی کردم تا مناظر آن را همانطوری که حس می‌کنم به تصویر درآورم. تابلوهای ارائه شده تصاویر تخیلات ذهنی، دور از شکل‌های عینی، در بازسازی مناظر مبهم رویاهاست. با اشتیاق و در انزوائی مطلوب در گذار به اعماق و زمان و در همجواری با این مناظر، می‌توان به پهنه زندگی نگاهی جدید کرد و به مفاهیم دشوار هستی نزدیک شد. این مجموعه که در رابطه ای سهل و مشکل و در وسعتی بی انتها و نزدیک بین واقعیت و تخیلات کشیده شده شکلی خاص یا سوژه ای انتخاب شده از قبل را نشان نمی‌دهند. سعی در خلق فضاهایی بوده با انرژی فراوان، تا تاثیر آن بر بیننده احساس نویی در وی بیدار کند و جایی برای سوال، تخیل و شک به وجود آید. بر این روال، فقط با چشم‌هایمان به این تابلوها نگاه نکنیم همانگونه که موسیقی را فقط با گوش نمی‌شنویم، چون در عمق رنگ‌ها، در بین خطوط و در لابلای فرم‌ها راز، معجزه و درام پنهان است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا 27 دی ماه همه روزه از یکشنبه تا آدینه ساعت 11 تا 20 به گالری آن در تهران 19958، ونک، خیابان سئول، شماره 40 مراجعه کنند. انتهای پیام/31/34