به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه عکاسان در این برنامه ابتدا فیلم مستندی از سفرهای عکاسی و شیوه کار غفاری در عکاسی طبیعت و برخورد و موانست او با عشایر و افراد بومی که سوژه های او در سال های متمادی بوده اند به نمایش در آمد.

حسن غفاری در کارنامه شغلی خود عاوه بر جوایز جشنواره های معتبر داخلی و خارجی و همچنین داوری های متعدد ،آثار مکتوبی در پژوهش در زمینه عکاسی و عشایر ایران،بررسی تحلیلی عکاسی در سفرنامه های ایرانی دوران حکومت پهلوی(1379)،انتشار کتاب جلوه های جهانگردی عشایر(1381) ،انتشار رویاهای سرزمین چهارفصل(1381)،انتشار کتاب چهارنگاه(1382) و انتشار کتاب گردشگری استان کهکیلویه و بویر احمد و... راثبت کرده است.

مهمان سی امین پاتوق هنری خانه عکاسان برای توضیح شیوه کار و تجربیاتش عکس های مختلفی از دوره های مختلف فعالیتش را برای حاضرین انتخاب و همزمان با نمایش آنها به سئوال ها پاسخ و توضیحات لازم را ارائه می کرد.

در مجموعه نخست که عکس ها عمری حود بیست تا شانزده سال را با رنگ سیاه و سفیو و دوربین آنالوگ ثبت کرده بودند،عکاس به چرایی گرایش به این حرفه و هنر را چنین توضیح داد:عکاسی را انتخاب کردم چون سفارش دهنده ،تهیه کننده خوده بودم و این هنر به واسطه دنیای فردیش به نیاز های درونی و فردی ام پاسخ می داد.

غفاری در بخشی از خاطراتی که به واسطه مرور عکس ها برای مخاطبان تعریف می کرد ،عکس ها یی را از برخی مناظر و اشخاص نشان می داد که بعد از سال ها دوباره سراغ همان سوژه رفته و عکاسی کرده است.

او معتقد است طی این شانزده سال تکنولوژی به او کمک کرده که با سرعت بیشت ،رنگ های بهتر و اطمینان بیشتر کار کند اما آدم ها و سوژه ها هم تغییر کرده اند. این هنرمند از پیشرفت علم و بهداشت در دورترین نقاط ایران و آگاهی به مسائل اجتماعی یارشد اعتقادات و باورها همچنین آشنایی اقوام با زندگی رایج و روزمره به عنوان عناصری ناگزیر نام برد که علی رغم مفید بودن، عناصر بکر، روابط جمعی و بومی ویژه این آدم ها حتی نوع غذا خوردن،پوشاک و زیر انداز هایشان را تغییر داده است.

وی همین مسئله را از مهمترین جرقه های گرایش به ثبت و ضبط آداب و رسوم و زندگی روزمره مردم ایران دانست و گفت: از یک جایی احساس کردم این دوربین که در دست من است وظیفه ای را هم به دوشم گذاشته و آن حفظ این میراث و انتقال آن برای نسل آینده است.

نویسنده کتابرویاهای سرزمین چهارفصل در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد:این روزها دورین در همه خانه ها و در دست همه وجود دارد این پیشرفت باید کمک کند که آگاهانه تر و تخصصی تر عکس بگیریم.مسئولیت های ما به واسطه این امتیاز ها بیشتر است اما چند نفر از این همه دوربین به دست ها به این مهم واقفند؟

غفاری از علاقه مندان و حاضران در نشست خواست که به عنوان یک عکاس باید از همه چیز عکس بگیرند،اما هدف خود را مشخص کنند .او خودش را مثال زد وگفت:من عکس نمی گیرم مگر قدمی باشد در راستای مردم نگاری و تیپ نگاری.از ابتدا همین تصمیم را گرفتم و نخستین سوژه ها را هم از بین خانواده و فامیل خودم آغاز کردم.پس از آن برای شناخت بیشتر این مردم و نزدیک شدن به هدفم شروع به مطالعه علوم اجتماعی و مردم شناسی کردم تا آثارم معنای بیشتری پیدا کند.گ سی امین پاتوق هنری خانه عکاسان با ارائه عکس های رنگی مربوط به سال های اخیر فعالیت حسن غفاری ادامه پیدا کرد. غفاری پیرامون سئوال یکی از حاضرین درباره میزان دخل و تصرف در این عکس ها گفت:معتقدم صداقت و وفاداری به آنچه موجود است مهمترین رکن کار است.بهترین لنز برای مستند کار لنز نرمال است و ترکیبات همان سوژه بکری که وجود دارد.تغیر را زمانی جایز می دانم که قدمی باشد در راستای مردم نگاری و تیپ نگاری که هدفم بوده.

وی افزود: دخل و تصرف ها را باید بپذیریم و از آن ها عبور کنیم.ما اگر یک شیئ یا چیدمان را که وجود ندارد اضافه کنیم نه تنها قضاوت و پیش داوری کردیم بلکه به دیگرانی که بعد ها به عنوان یک سند به این عکس ها مراجعه می کنند را به شکی می اندازیم که ممکن است فکر کنند ما بی سواد بودیم.

این هنرمنر در تایید سخنناش به فیلم هایی اشاره کرد که در سراسر دنیا با استناد به عکس ها ی قدیمی ساخته می شوند و یا نخستین عکس هایی که از دوران قاجار در کشور خودمان ثبت شده و همواره بهترین سند برای تحقیق مردم شناسی ودستمایه تحقیق های متعدد برای فیلم سازان بوده است.

غفاری در پایان سخنناش تاکیید کرد که دوربین حرفه ای داشتن و عکس گرفتن به تنهایی کمکی به اثر خوب و ماندگار خلق کردن نمی کند.مگر اینکه عکاس به آثار اتفاقی بسنده کند.

وی تاکیید کرد:این روزها مباحث میان رشته ای بسیار حائز اهمیت است و با تکیه و شناخت این مباحث می توانیم شناخت عمیق تر با پیرامون و علوم جاری و همچنین تاثیر عمیق تری بر مخاطب آثارمان بگذاریم.

شایان ذکر است در پایان این نشست اعلام شد،پاتوق بعدی خانه عکاسان با حضور بیژن بنی احمد و با مضوع اصالت در پرتره برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/31