سرویس نمایش هنرآنلاین//محمد چرمشیر

1- "یانوش‌کورچاک"، نظریه‌پرداز لهستانیِ تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان، یکبار گفته بود: "دنیا را به دست کودکان و نوجوانان بسپارید و آسوده باشید که در جهانی اَمن، پر نشاط و پُراز خلاقیّت زندگی خواهید کرد". و"کارل اُرف"، موسیقیدان و خالق روش‌های علمی آموزش موسیقی به کودکان و نوجوانان، پرسیده بود: اصلاً بهتر نیست که همگی ما، برای همیشه کودک بمانیم؟. بی‌گمان او صدای "قیصر امین‌پور" شاعر را نشنیده بود که می‌گفت: چه زود دیر می‌شود، اما گویی "ماتوته"، قصه‌نویس کودکان و نوجوانان، این صدای حسرت آلود امین‌پور را شنیده بود که نوشت: ما به کودکی و نوجوانیِ خود باز نخواهیم گشت، اما همیشه می‌توانیم به کودکان و نوجوانان بنگریم و شادمان باشیم، جهان درختی است که هربهار، دوباره، شکوفه می‌دهد.

2- چهار روز از همین دی ماه سردِ هزار و سیصدو نودو یک، اگر گذرتان به تالار هنر تهران بیفتد با غریب‌ترین رویداد همه‌ی تئاتر ایران رودررو خواهید شد. خواهید دید که بیست نوجوان یازده تا سیزده ساله تصمیم گرفته‌اند کاری کنند که همه‌ی تئاتر ما، دهه‌ها و دهه‌ها، در آرزوی انجام آن بوده است. آنها یک‌سال در کنار هم بوده‌اند. نمایش و ادبیات خلاق آموخته‌اند. به ضرورت تشکیل گروه تئاتر رسیده‌اند. با بودجه‌ی خودشان گروه نمایش "کودکان دنیا" را راه اندازی کرده‌اند. برای خودشان وظیفه و راهکار تعریف کرده‌اند. به این نتیجه رسیده‌اند که باید از نوشتن نمایشنامه تا کارگردانی و اجرای آن، فقط و فقط، به خودشان، به خلاقیت‌شان و به تجربه و دانشی که هر روز و هر روز در پی کسب آنند متکی باشند. و اینک بعد از گذشت یک سال، "هزار دُرنا" خود را به صحنه می‌آورند تا ما تماشاگران آن باشیم و شادمان که درختِ جهان دوباره شکوفه داده است.

3- "گوردون واین" رئیس خانه‌ تئاتر کودک و نوجوان فرانکفورت، وقتی در جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، به تماشای نمایش "هزار دُرنا" نشست، با شوری غریب گفت: شگفت‌زده شدم و بسیار آموختم. "واین" با سی سال تجربه در آموزش تئاتر به کودکان و نوجوانان شگفت‌زده می‌شود و می‌آموزد."هزاردُرنا" به او چه آموخته است؟ او می‌گوید: در مسیری از صمیمیت و خلاقیت این نوجوانان، تصویری دردمندانه دیدم از جهانی که ما بزرگسالان برای خودمان و کودکان‌مان ساخته‌ایم.

4- چهار روز از همین دی ماهِ سرد هزارو سیصدو نود و یک، اگر گذرتان به تالار هنر تهران اُفتاد، اشک‌هایتان را با خود ببرید و بغض‌هایتان را، اما روزمرگی‌هایتان را نه، تنش‌ها و عصبیت‌های زندگی در کلان‌شهرِ تهران را نه. نوجوانان نمایش"هزار دُرنا" اجازه‌ی ورود این‌ها را به شما نمی‌دهند. آنها تصمیم گرفته‌اند شما به آنچه در گذشته،در هیروشیمای درد و رنج، اتفاق افتاده بنگرید. آنها تصمیم گرفته‌اند به شما بگویند: جهان باید اَمن، پُر نشاط و مالامال از خلاقیت باشد. 16، 17، 18، 19 دی ماه به دیدار درخت جهان بروید که دوباره شکوفه داده است.

انتهای پیام/54/53