به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، مستند "حکایت نقال" در رابطه با زندگی مرشد ترابی در دو قسمت 46 دقیقه‌ای در شبکه مستند سیما تولید شده است، این مستند ساخته مهدی لطفی نگاهی دارد به زندگی این استاد نقال و او را در مکان‌های روزمره زندگی همچون خانه ، زورخانه سرتخت شهر ری، کلاس نقالی اداره تاتر و قهوه خانه همراهی خواهد کرد و گفت و گوهای این استاد نقال را با مردم به تصویر می‌کشد.

بخشی نیز به گفت و گو دونفره استاد ترابی و استاد داوود فتحعلی بیگی -آقای نمایش های ایرانی - درباره نقل و آداب نقل اختصاص دارد . همچنین در کنار تصاویر آرشیوی نقالی مرشد ترابی ، اساتید دانشگاهی همچون دکتر ناصربخت به بحث علمی نقالی می‌پردازند.

مهدی لطفی در رابطه با مستند "حکایت نقال" به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: در این مستند به زندگی هنری و شخصی "مرشد ترابی" پرداخته شده است، از نظر من وظیفه جامعه تئاتری هر کشور در درجه نخست حفظ داشته‌های هنری خود است نباید این داشته‌ها به دست فراموشی سپرده شود و باید تلاش کنیم داشته‌های هنری خود را متناسب با روز عرضه کنیم در کشورهای پیشرفته کوچکترین تجربه‌های تئاتری قدیم خود را حفظ می‌کنند در ایران افراد معدودی در حفظ آیین‌های نمایشی ایران کوشیده‌اند.

لطفی ادامه داد: هدف از این برنامه حفظ آیین‌های نمایش ایرانی و معرفی به نسل جدید است و این مسئله که تذکری داده شود از نقالی‌هایی که داشتیم تنها بازمانده برجسته نقالی "مرشد ترابی" است.

وی تصریح کرد: نقل مرشد ترابی همراه با موسیقی است، در نقالی‌های ایشان موسیقی، نمایش و نقل همراه هم هستند. وظیفه دانشگاه‌های ما است که آیین‌های نمایش ایرانی را به طور جدی آموزش دهند اما تنها 3 واحد درسی "آشنایی با نمایش ایرانی" این مفاهیم گنجانده شده است.

لطفی بیان کرد: تجارب افراد باید ثبت شود و اصول هنری تعریف و تدریس شوند.

این مستند یکشنبه 10 دی ماه ساعت 22 از شبکه مستند پخش می‌شود.

انتهای پیام/54/53