به گزارش هنرآنلاین فراخوان مردمی «پوستر سبک زندگی» در آستانه حماسه نه دی توسط «نهضت مردمی پوستر انقلاب» منتشر شد.

در متن این فراخوان آمده است: همان‌گونه که حماسه نهم دی 1388، یکی از بی‌بدیل‌ترین صحنه‌های حضور مردمی و ایفای نقش کلیدی آنان در لبیک به ندای ولی زمان و مظهر موقعیت‌شناسی مردم بصیر و پیشتازی آنان در بزنگاه‌ها بود، پیگیری اولویت‌های تعیین‌شده توسط امام امت عرصه‌ای مهم و اساسی است؛ از همین رو نهضت مردمی پوستر انقلاب، فراخوان حاضر را به منظور بزرگداشت این روز و با هدف ایفای نقش در ارتباط دوسویه مردم با جایگاه ولایت فقیه و تبیین اولویت‌های مدنظر مقام معظم رهبری از جمله اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید، کار و سرمایه ملی و سبک زندگی ایرانی اسلامی اعلام می‌دارد.

در این فراخوان از ایده‌پردازان و طراحان دعوت شده تا جهت تولید محتوا و پوستر در موضوعات «امتِ امام؛ارتباط وثیق امت با ولی»، «از مقاومت اقتصادی تا اقتصاد مقاومتی؛نقش مردم در اقتصاد مقاومتی، به ویژه حمایت از تولید ملی و گذار از مسائل و مشکلات از قبیل تحریم‌ها»، «سبک زندگی اسلامی و فرهنگ عمومی» اقدام کنند.

در این فراخوان زیر موضوعات بدین شرح آمده است:

1 چند تا چرا؛ تبیین سؤالات طرح‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب در حوزه سبک زندگی (چرا فرهنگ کار جمعى در جامعه‌ى ما ضعیف است؟... چرا در برخى از بخشهاى کشورمان روى آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟... چرا صله‌ى رحم در بین ما ضعیف است؟... آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟... نوع معمارى در جامعه‌ى ما چگونه است؟... وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟... تولید کیفى در بخشهاى مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟... چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرائى رواج دارد؟... می‌توانید فهرست کامل سؤالات ایشان را در سخنرانی 23 مهر 91 در جمع جوانان خراسان شمالی مطالعه فرمایید.)

2. تولید بیشتر است یا مصرف؟طرح و تبیین سبک زندگی تولیدی و در مقابل نقد سبک زندگی مصرفی

3. بازگشت به خویشتن!تأکید بر مزیتها و داشته‌های بومی در حوزه سبک زندگی و بازسازی سنتها بر مبنای نیاز امروزین (در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری، علمی، ...)

4. نیمی از عقل؛روابط اجتماعی و مسائل تربیتی (از قبیل احترام به بزرگسالان، تربیت کودکان، روابط زوجین، روابط خویشاوندی، تأثیر بافت محلات بر تربیت نسلها)

5. توهمات رسانه‌ای؛ نقد سبک زندگی ارائه شده از سوی صداوسیما و شبکه‌های ماهواره‌ای (به ویژه در حوزه‌های: الگوسازی، روابط خانوادگی و اجتماعی، تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم و مصرف‌گرایی، مسکن، زندگی زوجهای جوان، ادبیات‌سازی عمومی در جامعه)

5. یاد باد آن روزگاران، یاد باد!سبک زندگی انقلابی (با مؤلفه‌هایی همچون حق‌طلبی، ترجیح منافع دینی و ملی، ایثار و ترجیح غیر، صمیمیت و ...)

6. راه نیکان؛سبک زندگی شهدا و مفاخر علمی، فرهنگی و هنری (ترجیح آن است که استفاده مستقیم از تصویر شهدا و مفاخر نشود، بلکه با تصویرسازی متناسب پیام و موضوع مورد نظر انتقال یابد.)

7. چند پیشنهاد برای ...؛پیشنهادهای برای سبک زندگی اقشار و گروههای مختلف (مسئولان، دانشجویان، طلبه‌ها، کارمندان، کارگران، هنرمندان و ...)

در این فراخوان آمده است: در پرداختن به موضوعات پیشنهادی بالا این نکات بسیار حائز اهمیت است:

1. اشاره مستقیم به موضوعات (به ویژه در مورد عبارت سبک زندگی) مطلوب نیست؛ مگر آنکه پیام یک پوستر خاص حساس‌سازی طیف خاصی از مخاطبان اثرگذار یا تصمیم‌ساز باشد. تکیه اصلی باید بر انتقال پیام از طریق زبان تصویر و پرهیز از مستقیم‌گویی باشد.

2. در موضوع سبک زندگی، دقت به قابلیتهای سنتی و قومی هر منطقه (از قبیل گویش، لباس محلی، اقتصاد و ...) دارای اهمیت است.

3. در پرداختن به سنتها دو نکته قابل تأمل است؛ نخست اینکه غرض سنت‌پرستی نیست و دیگر آنکه بیش از آنکه اجزاء و نمادهای زندگی سنتی (از قبیل غذاهای سنتی، نمادهای معماری و ...) اهمیت داشته باشند، شیوه ترکیب اجزاء در این نوع زندگی قابل تأمل و الگوسازی است.

در این فراخوان به ملاحظات محتوایی نیز اشاره شده و آمده است: محتوای پیشنهادی از طرف همسنگران می‌تواند ناظر به منابع قرآنی، روایی و سیره، بیانات و سیره امام راحل، بیانات رهبری، ادبیات فارسی و ... باشد.

در صورت عدم امکان استخراج محتواهای موردنظر، آدرس منبع یا منابع موردنظر نیز می‌تواند به سایر همسنگران و فعالان کمک نماید.

محتواهای تولیدی به مرور در سایت نهضت قرار داده می شود و همه علاقمندان می‌توانند با مراجعه مستمر به سایت از این منابع بهره ببرند.

بدیهی است محتواهای تولیدی علاوه بر تولید پوسترهای نهضت، در اختیار سایر فعالان نیز قرار خواهد گرفت و برکاتی فراتر از نهضت خواهد داشت.

ملاحظات گرافیکی این فراخوان نیز چنین است: آثار گرافیکی باید در قالب پوستر و به صورت عمودی تولید شود. در این آثار حداکثر استفاده از زبان بصری لازم بوده و باید از قالب های تکراری پرهیز گردد. آثار و اجزای آن (عکس، تصویرسازیها، تایپوگرافی و ...) حتماً تولیدی باشد و کپی‌برداری نباشد.

ضلع کوچک اثر باید 200 سانتی متر و با رزولوشن 72، با فرمت jpg و Mode: RGB ارائه شود و ارسال آن باید به ایمیل info@postermovement.ir باشد و پایان مهلت ارسال آثار 30 دی 91 اعلام شده است.

انتهای پیام/31