به گزارش خبرنگار هنر آنلاین فراهم شدن امکان اکران فیلم در پره عریض با صدای خوب در سینماها آرزوی دیرینه فیلمسازان فیلم کوتاه است که در دوره جدید فعالیتهای انجمن سینمای جوانان ایران از سال 90 در سینما سپیده آغاز شد اما به دلیل عدم ساعت مناسب نمایش فیلمها و مکان سینما که از نظر فیلمسازان دسترسی به آن مشکل بود، با استقبال مواجه نشد. از آبانماه سال 90 و پس از برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران نمایش فیلمها به سینما آزادی رفت اما با وجود ساعت بهتر نمایش فیلمها و مکان مناسب سینما، به دلیل اینکه تنها سینما برای دو ساعت در اختیار نمایش فیلم کوتاه بود و امکان نقدو بررسی آثار فراهم نمی شد ، نمایش فیلمهای کوتاه بار دیگر با عدم استقبال مواجه شد.

این مقدمه ای بود که علی علایی رئیس انجمن منتقدان سینمای ایران در مراسم افتتاحیه پاتوق فرهنگی فیلم کوتاه عصر روز چهارشنبه ششم دی ماه در جمع علاقه مندان این سینما در فرهنگسرای ارسباران با آن اجرای برنامه را آغاز کرد.

علی علایی در ادامه گفت: امروز نمایش فیلم کوتاه همراه با نقدو بررسی در فرهنگسرای ارسباران مهیا شد و باشگاه فیلم تهران پذیرای نمایش و نقد فیلم کوتاه شد. فرهنگسرای ارسباران که مدت 6 سال است به طور مستمر محل نقد و بررسی فیلمهای مختلف است و با رونق به کار خود ادامه می دهد.

علایی در ادامه افزود: دیگر هیچ گله ای از سوی فیلمسازان فیلم کوتاه در خصوص عدم وجود مکان مناسب برای نمایش فیلمها پذیرفته نیست و استمرار این جلسات با استقبال فیلمسازان فیلم کوتاه مهیا خواهد بود لذا وی ابراز امیدواری کرد در جلسات نمایش فیلم این جلسات با استقبال علاقه مندان مواجه گردد.

علایی همچنان در بخشی از سخنان خود گفت: سال گذشته را به تماشا و نقد و بررسی فیلمهای کوتاه و مستند گذراندم و به همین دلیل بسیار به من خوش گذشت و احساس بهتری داشتم و از شخصی دعوت به ایراد سخنرانی کرد که او را غم خوار و دل سوز و پی گیر سینمای کوتاه ایران می داند. کسی که با تماشا ونقد این فیلمها همیشه ایام خوشی را برای خود رقم زده است. وی برای دعوت صلح جو او را تاریخ فیلم کوتاه و پدر فیلم کوتاه خواند و گفت او از معدود افرادی است که از زمان ناصر غلامرضایی که فیلم "آن مرد اسب دارد" را می ساخت وارد عرصه نقد و بررسی این آثار شد و ما نیز برادر و خادم فیلم کوتاه هستیم.

خوشحالم که فیلم کوتاه صاحب جایی مناسب شد

دومین سخنران مراسم افتتاح پاتوق فرهنگی فیلم کوتاه طهماسب صلحجو منتقد سینمایی بود. صلحجو گفت: معتقدم سینمای ایران هرچه دارد مدیون فیلم کوتاه است و آنچه ندارد به دلالیل دیگر است و با یک تحقیق آماری ساده می توان به این نتیجه رسید که سینمای ایران بهترین ها را از فیلم کوتاه دریافت کرده . حال آنکه انجمن سینمای جوانان ایران بهترین جا برای آموزش و خودسازی علاقه مندان است که فیلمسازان جوان را بهتر از هر آکادمی و مرکزی به سمت فیلم سازی هدایت کرده و افرادی شاخص را معرفی کرده. فیلم کوتاه و سینمای جوان آینده است و همیشه وجود دارد همانطور که آینده همواره وجود دارد و یک برش نیست .

وی با اشاره به اینکه فیلم کوتاه را باید جدی تر گرفت گفت: فیلم کوتاه در ایران جایگاه مناسب نداشته ولی نباید آن را دست کم گرفت چون جهان امروز با سینمای اندیشه مسائل خود را انتقال می دهد و ما به سینمای کوتاه نیاز داریم. وی ابراز خرسندی کرد با مدیریت پی گیر فرهنگسرا و انجمن سینمای جوانان این فرهنسگرا تبدیل به پاتوق و کلوپ فرهنگی فیلم کوتاه شود.

امشب، شبی است که ما و علاقه مندان فیلم کوتاه مدتها بود انتظار آن را می کشیدیم

هاشم میرزاخانی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان نیز در این مراسم گفت: من خوشحالم که در جمع علاقه مندان فیلم کوتاه هستم و امشب شبی است که من و تمامی علاقه مندان به این حوزه بسیار انتظار آن را می کشیدیم. نمایش فیلم کوتاه همیشه در فقر بود و عدم استقبال خوب از سوی خود اهالی فیلم کوتاه دلیل تعطیل شدن آن در دروه های گذشته بود و اما فرهنگسرای ارسباران با سابقه خوبی که دارد و امکان نقدو بررسی فیلم، حتما می تواند تاثیر خوبی را در جامعه بگذارد.

فیلم کوتاه لایه های پنهان جامعه را ارائه می کند و مخاطبین و تحلیل گران خود را طلب می کند از این رو است که به آن سینمای فرهیختگان می گوید که خود خانواده فیلم کوتاه، مهمترین اعضای کلوپ و محل نمایش آن هستند.

میرزاخانی به فاصله فیلم کوتاه از دغدغه اقتصادی و اکران و همچنین مشکل گیشه و بلیط فروشی آن اشاره کرد و گفت: فیلم کوتاه به دور از این دغدغه ها می تواند پیام خود را به مخاطب منتقال نماید.

او ضمن تقدیر از مساعدت های مجموعه مدیران فرهنگسرای ارسباران ابراز امیدواری کرد این پاتوق با استقبال مواجه شود که برای این منظور اعتماد و همدلی همه علاقه مندان و فیلمسازان را می طلبد.

مدیرعامل انجمن به اهداف سه گانه این انجمن اشاره کرد و گفت : در زمینه آموزش و عرضه و تولید فیلم کوتاه و مستند در انجمن گامهای اساسی برداشته شده و در حال حاضر دوره های متعددی شامل دوره های بلند مدت یکساله، میان مدت و کوتاه مدت (آموزش مشاغل سینمایی) در تهران و سراسر کشور در حال برگزاری است و با توجه به اینکه بیش از 50 درصد نیروهای سینمای امروز از فیلمسازان فیلم کوتاه هستند، امید است در این دوره نیز افراد مستعد شناسایی و به قله های رفیع برسند.

رئیس هیئت مدیره انجمن با ابراز این موضوع که اکران مشکل همیشگی فیلم کوتاه بوده ادامه داد: شبکه نمایش به تازگی نمایش فیلم کوتاه را سه روز در هفته از سه شنبه تا پنج شنبه با دو نوبت تکرار در روزهای بعد از آن آغاز کرده که بسیار مهم و اساسی است و بار دیگر از علاقه مندان به نمایش آثارشان در این شبکه اعلام کرد: می توانند با مراجعه به واحد بازرگانی انجمن آثار خود را برای نمایش به این شبکه عرضه نمایند.

یکی دیگر از روشهای نمایش فیلم کوتاه را میرزاخانی وارد شدن فیلمها به شبکه نمایش خانگی دانست و گفت: با توافقی که با مدیریت محترم موسسه رسانه های تصویری شده به زودی مجموعه ای از آثار فیلمسازان فیلم کوتاه با تیراژ بالا به شبکه توزیع خانگی فیلم وارد خواهد شد.

رسانه، حلقه اتصال فیلم کوتاه به جامعه:

پایان بخش سخنان میرزاخانی صحبت وی با اصحاب رسانه و خبر بود که او با خطاب قرار دادن آنها از آنان خواست تا مثل همیشه حلقه اتصال فیلم کوتاه با جامعه باشند و کمک کنند تا این حرکت پا گرفته و با اطلاع رسانی و پوشش اخبار این رویداد، موجبات نمایش فیلم کوتاه را در سینماهای کشور با رونق هرچه تمام تر فراهم آورند و روزی برسید که علاقه مندان برای دیدن این آثار در صف بایستند همانطور که اگر فیلمی در سینمای حرفه ای با استقبال عمومی مواجه شده، دلیل آن پرداختن رسانه و مطبوعات به آن اثر بوده است.

پس از نمایش فیلم کوتاه انیمیشن آدمها ساخته ماشاا.. محمدی از سنندج، سید مرتضی توکلی مدیرفرهنگسرای ارسباران برای دقایقی سخن گفت.

امیدوارم فرهنگسرای ارسباران کارگاه آموزشی بزرگی برای فیلم کوتاه برای همیشه شود

توکلی گفت: با توجه به سوابقی که این فرهنگسرا در نمایش و نقد فیلم دارد و آن را مدیون مدیران و همکاران حرفه ای این مجموعه است ای کاش از ابتدا نمایش فیلم کوتاه در این مکان آغاز شده بود.

او با خیرمقدم به انجمن سینمای جوانان ایران ابراز امیدواری کرد این فرهنگسرای کارگاه بزرگی برای فیلم کوتاه و برای همیشه شود .

توکلی به تقارن آغاز نمایش فیلم کوتاه در فرهنگسرا با ایام محرم و صفر اشاره کرد و گفت: همانطور که اربعین موجب به ثمر رسیدن رسالت عاشورا شد و کاروانی که از کربلا رفت و به آن برگشت و عاشورا عالی ترین منصه حضور و کشف حقیقت بود و برای ما مقدس ، امیدوارم این تلاش ها هم به نتیجه رسیده و موجب کشف حیقیت شود.

علایی در بخش پایانی این مراسم ضمن اعلام برنامه های پاتوق فرهنگی فیلم کوتاه تا پایان سال گفت: برای نقد و بررسی فیلمها از منتقدان ارزشمندی همچون دکتر گلپایگانی و دکتر صفورا برای بخش انیمیشن و آقایان اکبرلو، مقدم دوست، شهبازی، صلح جو ودیگر دوستان برای بخشهای داستانی و مستند دعوت به عمل خوهد آمد .

او همچنین گفت: فیلم کوتاه آماتور نیست و تصویر بی واسطه جامعه امروز است و چون مدعی رسمی و اقتصادی ندارد ، بی واسطه دوران را در آن می توان دید . علایی ظهور فیلمسازان سینمای بلند امروز را از همین بین خواند و گفت: هنوز هم می بینیم فیلمسازان حرفه ای را که آثار کوتاهشان را بیشتر دوست دارند .

قابل ذکر است در طول برنامه فیلمهای کوتاه العطش، آدمها، چراغهای خورشیدی برای حاضران به نمایش در آمد و پس از پذیرایی و بازدید از نمایشگاه عکس طبیعت زیبای ایران با موضوع زمستان شامل 14 عدد قاب عکس 70*100 از اولین جشنواره ملی عکس ایران، سه فیلم برگزیده بخش داستانی بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با نامهای چهاردیواری سارایوو، از ترکیه ، بادچیزی خواهد گفت از ایران ساخته علی مردمی، وقت تنهایی از اردن به نمایش در آمد. همچنین در انتهای برنامه توافق نامه همکاری دو مجموعه انجمن سینمای جوانان ایران و فرهنگسرای ارسباران در زمینه نمایش و نقد فیلم کوتاه تا پایان سال و همچنین برگزاری دوره های آموزشی به امضا رسید.

در این مراسم علاوه بر میرزاخانی و توکلی، صلح جو، علایی، معاونین تولید و پشتیبانی فنی - مجید اکبرشاهی، مالی اداری و اموراستانها- امیرحسین بیدمشکی پور، جشنواره ها- اموربین الملل و بازرگانی انجمن - مژگان زرگر، مدیران فرهنگسرا و همچنین جمعی از فیلمسازان فیلم کوتاه و اعضای باشگاه فیلم کوتاه و خبرنگاران رسانه حضور داشتند.

پایان پیام/