به گزارش هنرآنلاین، در میان کشورهای دنیا، باله ملی شهر "اسلو" در نروژ سابقه درخشانی در اجرای آثار برجسته باله کلاسیک و مدرن دنیا از جمله باله "فندق شکن" دارد. در این باله که به کارگردانی "دینا بیورن"، باله‌پرداز و طراح رقص نروژی بر صحنه آمده است، هنرمندانی از مدرسه ملی اپرا و باله نروژ هنرنمایی می‌کنند.

بنابر این گزارش، "اما لوید" در نقش "کلارا" و "کریستین روتو" در نقش شاهزاده ظاهر شده‌اند. در این نمایش امسال حدود ۶۰ نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر نروژی نیز که مراحل ابتدایی آموزش باله را می‌گذرانند بر صحنه باله اسلو نقش‌آفرینی می‌کنند. تنظیم و رهبری ارکستر موسیقی این باله را موسیقیدان اتریشی، "الکساندر واکر" به همراه "تری بوی هانس"، از رهبران ارکستر نروژ به عهده دارند.

همزمان با اسلو، باله "فندق شکن"، هم اینک در کشور‌های دیگری از جمله آلمان، فرانسه، آمریکا و بریتانیا در حال اجرا است. در لندن ۱۲۰ بازیگر و رقصنده باله، آن را از روز ۲۳ ماه دسامبر ۲۰۱۲ تا ۱۶ ماه ژانویه ۲۰۱۳ میلادی در اپرای سلطنتی لندن در "کاونت گاردن" بر صحنه خواهند برد. طراحی رقص این باله به عهده "پیتر رایت"، طراح باله انگلیسی است که نخستین بار این باله را در سال ۱۹۸۴ میلادی در لندن اجرا کرده است.

کارگردانی صحنه را "کریستوفر کار" و رهبری ارکستر را "کوئن کسلز" به عهده دارند. اجرای این باله همزمان به طور زنده در برخی از سینما‌های شهر‌های مختلف بریتانیا نمایش داده می‌شود.

به نوشته بی‌بی‌سی، همچنین از ماه نوامبر، بالرین‌‌های باله مسکو نیز در چند شهر آمریکا از جمله؛ لس‌آنجلس، دالاس، مینیاپلیس و کلیولند، مشغول اجرای این باله هستند. "اسوتلانا تودینووا"، "ناتالیا میروشنیک" و "اولگا آرو" بالرین‌‌های بزرگ روسی در این باله هنرنمایی می‌کنند.

در لس آنجلس "ادوارد پوگوسیان"، رهبر ارکستر فیلارمونیک لس‌آنجلس، تنظیم و رهبری ارکستر موسیقی "فندق شکن" را به عهده دارد.

داستان "فندق شکن" را "ارنست هوفمان"، نویسنده و شاعر آلمانی در سال ۱۸۱۶ میلادی با عنوان "فندق شکن و شاه موش‌ها" به نگارش درآورد. پس از آن در ۱۸۴۴ میلادی "الکساندر دوما"، نویسنده فرانسوی اقتباسی از این داستان با نام "فندق شکن" را قلم زد که سرآغاز الهامی شد برای "پیوتر ایلیچ چایکوفسکی"، آهنگساز برجسته روس و خلق باله فندق شکن.

فندق شکن، داستانی است فانتزی که ماجرای آن در شب کریسمس برای کلارا، دختربچه‌ای آلمانی اتفاق می‌افتد. در برخی اجرا‌ها نام این دختر ماری است چرا که در اصل داستان هوفمان (فندق شکن و شاه موش‌ها) نام دختر ماری و نام عروسک او کلارا است.

اما داستان باله "فندق شکن" نسبت به داستان هوفمن و دوما، فشرده‌تر و ساده‌تر است. در داستان اصلی فلاش‌بکی طولانی وجود دارد که مربوط به بازگشت شاهزاده به داستان است که در باله حذف شده است.

چایکوفسکی "فندق شکن" را در سال‌‌های بین ۱۸۹۱ و ۱۸۹۲ در دو پرده و سه تابلو برای ساز پیانو نوشت. او در نوشتن موسیقی "فندق شکن" از موسیقی دوره رمانتیک و ملودی‌هایی که در ذهن داشت استفاده کرد. پس از آن چایکوفسکی، قطعاتی از باله را برگزید و در قالب یک سوئیت 20 دقیقه‌ای ارائه کرد در حالی که زمان باله اصلی ۸۵ دقیقه بود.

سوئیت چایکوفسکی در ماه مارس ۱۸۹۲ میلادی در انجمن موسیقی سن پیترزبورگ، تحت نظارت آهنگساز اجرا شد و مورد استقبال وسیع مردم و منتقدان قرار گرفت. پس از آن باله "فندق شکن"، نخستین بار با تنظیم "ماریوس پپتا"، بنیانگذار مکتب رقص کلاسیک روسیه و سرپرست باله تئاتر سلطنتی سن‌پیترزبورگ در دسامبر ۱۸۹۲ میلادی در سالن نمایش مارینسکی این شهر در روسیه بر صحنه رفت.

لازم به یادآوری است، از باله "فندق شکن" برخلاف سوئیت چایکوفسکی استقبال خوبی نشد و سال‌ها طول کشید تا این باله بتواند در جهان محبوبیت کسب کند. در واقع محبوبیت این باله پس از اجرای "جرج بالانشاین" در دهه ۱۹۶۰ میلادی در نیویورک بود که افزایش یافت و امروزه این باله یکی از محبوب‌ترین نمایش‌‌های باله در غرب است که هر ساله در ایام کریسمس اجرا می‌‌گردد.

چایکوفسکی پیش از خلق باله "فندق شکن" در سال ۱۸۷۶ میلادی باله "دریاچه قو" و در سال ۱۸۹۰ میلادی باله "زیبای خفته" را ساخته بود.