به گزارش هنرآنلاین؛ مسعود نجابتی با اعلام این خبر با مثبت ارزیابی کردن بخش پیامبر اعظم (ص)، که در جشنواره امسال در تمامی شاخه‌ها گنجانده شده است، گفت: در بخش گرافیک با توجه به بودجه‌ای که در اختیار داشتیم، به 16 هنرمند، با موضوع پیامبر اعظم (ص)، سفارش اثر دادیم که از نسل پیشکسوت تا نسل‌های جوان را در بر می‌گیرد.

این هنرمند گرافیست درباره اهمیت این بخش علاوه بر آنکه نام رسول اکرم (ص) را نیز دارد، گفت: باید بپذیریم در فضاهای آکادمیک به شکل اصولی به مضامین دینی پرداخته نمی‌شود و معمولا آثار مذهبی مثل پوسترها یا جلد کتب مذهبی، توسط کسانی که تجربه کافی یا دانش آکادمیک ندارند خلق می‌شود؛ که این شاید بیشتر به سفارش‌دهندگان برگردد. جشنواره تجسمی فجر با این رویکرد باعث می‌شود، آرشیوی از نمونه آثار دینی با کیفیت جمع شود. این مساله می‌تواند به مرور برای نسل‌های بعدی خلا نبودن نمونه‌های الگو را پر کند و یک سابقه در این زمینه ایجاد کند، البته به شرط آنکه تداوم داشته باشد.

وی درباره بخش مسابقه گرافیک نیز گفت: موضوعات هر بخش در شورای سیاست‌گذاری انتخاب شده بود و تنها به دبیران ابلاغ شد. اما آنچه مدنظر شورای سیاست‌گذاری بود، این است که در این دوره رویکرد جدید و متفاوتی در جشنواره حاکم باشد که آن را از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی که در طول سال برگزار می‌شود جدا کند.

نجابتی ادامه داد: بیشتر نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی که در طول سال برگزار می‌شود با موضوع آزاد است و یا موضوعات شخصی و تک شاخه‌ای؛ اما در شورای سیاست‌گذاری دوستان دنبال این هدف بودند که با موضوع انقلاب و موضوعاتی که برآمده از این فرهنگ است، فراخوان را اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه در عرصه گرافیک موضوع عدالت انتخاب شده است، گفت: عدالت محدود به یک جنبه خاص نمی‌شود و همه فضاهایی را که این مفهوم در آن جاری است در بر می‌گیرد. یعنی عدالت با تمام گستردگی معنا و مفهوم مد نظر جشنواره تجسمی فجر است.

دبیر بخش گرافیک پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر، همچنین به محاسن موضوعی برگزار شدن این جشنواره اشاره کرد و گفت: یکی از محاسن موضوعی برگزار شدن جشنواره این است که دیگر شاهد آثار تکراری نخواهیم بود. در بسیاری جشنواره‌ها به عنوان داور حضور داشته و شاهد این هستم که در طول سال یک اثر را با کمی تغییر در تکنیک برای جشنواره‌های مختلف ارسال می‌کنند به جز جشنواره‌هایی مثل اسما الحسنی یا عاشوراییان.به همین دلیل است که معتقدم موضوعی شدن از حضور آثار تخیلی صرف یا دانشگاهی جلوگیری می‌کند.

نجابتی با اشاره به ماهیت سفارشی بودن عرصه گرافیک توضیح داد: گرافیک عرصه سفارش پذیری است اما هیچ سفارشی به معنای دیکته کردن موضوع نیست. در نقاشی غرب هم حتی ما شاهد شاهکارهایی هستیم که سفارشی خلق شده‌اند مثل آثار شهیری که در قرن بیستم با موضوع صلح خلق شدند یا در فضای جنگ جهانی دوم اثر "گرانیکای" پیکاسو به سفارش دولت اسپانیا خلق شد. به همین دلیل است که معتقدم سفارش منافاتی با آزادی عمل هنرمند ندارد.

وی درباره میزان استقبال از این بخش بر اساس آمار رسیده گفت: البته معمولا در روزهای پایانی با میزان بالایی اثر رسیده مواجه خواهیم بود، اما تا به امروز آمار آثار رسیده رضایت بخش است. هر چند تاکید جشنواره بر کیفیت است وگرنه موضوعی برگزار نمی‌شد. این دوره از جشنواره می خواهد جریان ساز باشد و به همین دلیل است که سطح تحصیل کردگان شرکت کننده در جشنواره بالا است.

این گرافیست با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار بخش گرافیک به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، نیز گفت: چون برای اولین بار این اتفاق افتاده و سابقه‌ای در خارج از کشور ندارد و فرصت تبلیغات کافی و رایزنی نیز نبود، با آثار زیادی روبرو نبودیم، اما تا امروز پنج کشور از جمله لهستان آثاری ارسال کرده‌اند که قابل توجه است. اگر طی سال‌ها به تقویت بخش بین‌الملل بپردازیم به مرور می‌توانیم به جشنواره حرفه‌ای در سطح جهانی برسیم.

پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، سفال و سرامیک، تصویر‌سازی، مجسمه‌سازی، پوستر، عکاسی و کاریکاتور و بخش مقالات علمی از 14 بهمن تا 12 اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

هنرمندان برای شرکت در پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر می‌توانند آثار خود را تا 15 دی ماه از طریق سایت جشنواره به نشانی www.ivafestival.ir ارسال کنند.

پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی سیدعباس میرهاشمی از سوی مرکز هنرهای تجسمی با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در تهران و استان‌ها برگزار خواهد شد.

انتهای پیام31/32